Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 23, 2015 11:18 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Med bl.a. David Freiburger(Roadkill) från Hot Rod Magazine. Dom testar lite olika motorkoncept och liknande i bromsbänk.

Första avsnittet: https://www.youtube.com/watch?v=-XjDq2DcZk0

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 24, 2015 9:28 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
Intressant...men nog börjar det här labbandet med förgasare kännas lite passe'... :hihi:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 30, 2015 9:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Intressant,, och avslappnat =)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 14, 2015 10:15 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Del 2: Förgasare vs. självlärande insprutning

https://www.youtube.com/watch?v=2sQJPZY ... e=youtu.be

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 16, 2015 1:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 514
Ort: Linköping
Performance_seeker skrev:
Intressant...men nog börjar det här labbandet med förgasare kännas lite passe'... :hihi:


Med tanke på avsnitt två undrar jag om de läser på detta forum :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 16, 2015 2:11 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Säga vad man vill om förgasare men dom är bra förlåtande ändå. Dom har inga digitala klippkanter här å där som lätt märks när man kör med en bil och dom är inte det allra lättaste att jämna till om man inte är expert på att justera insprutningar :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 29, 2015 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Inlägg: 364
Ort: Kumla
https://www.youtube.com/watch?v=L-uV61qilqU

383 Chevy vs. 383 Mopar! - Engine Masters Ep. 3


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 30, 2015 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 439
Ort: Finland(Jakobstad)
Steve Brule's bänk är lite väl optimistisk.
Jag minns att jag läste en artikel i carcraft för några år sen där de testade en helt standard lg4 305 smog maskin.
Chevrolet angav den till 145 SAE net. Vid Westech visade bänken bara någon enstaka hästkraft under 200!

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
spelar väl ingen roll då de gör jämförelsetester?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 10:12 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Jo det påverkar ju deras trovärdighet.

Sen känns ju testerna rätt kass, man vill ju jämföra förgasare mot riktigt sprut med åtta spridare på rätt ställe, sen vore en jämförelse av bränsleförbrukning relevant då inte allt handlar om hk.

Att ett tunnelbanan insug ger mer effekt har testats förr och är knappast raketforskning.

Men de vet ju vilken olja de ska ha iallafall!

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 10:24 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Du slipper se om du inte vill.

Serien skulle nog inte finnas om dom inte gjorde reklam för oljan. Du kan ju ringa dit och säga att du betalar för allt?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 11:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Det känns som man lär sig mer av att läsa en ganska grundläggande bok, diskutionerna och testerna här på forumet är betydligt intressantare när det testas olika grenrör , kompförhållanden och längder på insug. Förhållanden mellan statiskt och dynamisk kompression i förhållande till kamval och vilket flöde som krävs för en viss effekt är andra intressanta saker att läsa om.

Och nej jag skulle inte vilka betala för en test där de jämför förgasare och tbi, skulle jag däremot köpa en ls så hade en jämförelse mot orginalinsuget och sprutet som de kommer med från fabrik varit högintressant.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 12:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1204
Ort: Varberg
Moparboy440 skrev:
Steve Brule's bänk är lite väl optimistisk.
Jag minns att jag läste en artikel i carcraft för några år sen där de testade en helt standard lg4 305 smog maskin.
Chevrolet angav den till 145 SAE net. Vid Westech visade bänken bara någon enstaka hästkraft under 200!


Jag säger inte att hans bänk visar rätt eller fel, men här är väl artikeln du hänvisar till: http://www.hotrod.com/how-to/engine/ccr ... ine-build/ Motorn är ju inte original när dom bromsar 197,3 hk. Headers, dubbelt 3" avgas och mer tändning. Står i artikeln :)

Jag tycker iaf att det är en rolig serie, ihop med Roadkill, Hot Rod Garage osv. Motor-relaterad underhållning med tester är iaf inte jag bortskämd med. Sitta och läsa SAE papper kan bli lite segt i längden, även om det är intressant :lol:

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 12:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Citera:
 Motor-relaterad underhållning med tester är iaf inte jag bortskämd med.


Det håller jag helt klart med om!

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 06, 2016 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 439
Ort: Finland(Jakobstad)
Vore intressant om de skulle testa motorerna i en bil på strippen och redogöra för bilens vikt och väderförhållandena.
Svårt att fuska med slutfarten.
Problemet med de flesta test som amerikanska tidningar gör är ju den uppenbara produktplaceringen. Nu är ju Engine masters videos gratis,så jag klagar inte. Utan Blueprint engines och holley sponsring hade de vi knappast sett några videos.
Helt klart intressanta dock, bästa serien på youtube(förutom roadkill förstås!).

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010