Engine masters - ny youtube-serie
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Jag prenumererar på en tidning där det alltid är med ett par sidor som Dave Walker skrivit, han jobbar i första hand med att mappa bilar och skriver öppenhjärtigt om bilarna och olika tester som görs.
Det kan vara variabla kammar, luftboxar, vanliga misstag, motorer som under eller överpresterar av olika anledningar osv.
En del finns tillgängligt på Emeralds hemsida, här testas bla. böjda insugsrör http://www.emeraldm3d.com/articles/dec2012/
Det kan vara variabla kammar, luftboxar, vanliga misstag, motorer som under eller överpresterar av olika anledningar osv.
En del finns tillgängligt på Emeralds hemsida, här testas bla. böjda insugsrör http://www.emeraldm3d.com/articles/dec2012/
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Var och hälsade på Dave och Karl förra året, Dave börjar bli till åren och har tyvärr lite sviktande hälsa :/
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Låter intressant,vad heter tidningen?Dennis M skrev:Jag prenumererar på en tidning där det alltid är med ett par sidor som Dave Walker skrivit, han jobbar i första hand med att mappa bilar och skriver öppenhjärtigt om bilarna och olika tester som görs.
Det kan vara variabla kammar, luftboxar, vanliga misstag, motorer som under eller överpresterar av olika anledningar osv.
En del finns tillgängligt på Emeralds hemsida, här testas bla. böjda insugsrör http://www.emeraldm3d.com/articles/dec2012/
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Engine masters - ny youtube-serie
http://www.ppcmag.co.uk/index.php
Det är en rätt jordnära tidning utan massa glänsande showbyggen som aldrig körs utan mer gör det själv, ganska mycket byten till modernare motorer i gamla bilar, tekniska artiklar osv.
Fokus är mer på vad vanligt folk har möjlighet till och råd med.
Det är rätt befriande att de håller på med andra bilar än här så man lär sig en hel del nytt till skillnad från bilsport som har volvospecial varje nummer
Ganska många skandinaviska byggen är med, jag har varit med både med saaben och mera, det var så jag hittade tidningen.
Det är en rätt jordnära tidning utan massa glänsande showbyggen som aldrig körs utan mer gör det själv, ganska mycket byten till modernare motorer i gamla bilar, tekniska artiklar osv.
Fokus är mer på vad vanligt folk har möjlighet till och råd med.
Det är rätt befriande att de håller på med andra bilar än här så man lär sig en hel del nytt till skillnad från bilsport som har volvospecial varje nummer
Ganska många skandinaviska byggen är med, jag har varit med både med saaben och mera, det var så jag hittade tidningen.
Re: Engine masters - ny youtube-serie
https://youtu.be/azPKIjxmmdU
Exhaust Header Bash! Testing Power Loss From Dents - Engine Masters Ep. 4
Exhaust Header Bash! Testing Power Loss From Dents - Engine Masters Ep. 4
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
jag sa det för mig själv.... jag ger mig fan på det ökar lite på topp *S*
Det har en viss logik ändå.
Grenrören måste vara grova nog att ta den stora gasmassan vid vridmax.
ovanför maxvrid har man inte lika stor avgasmassa per puls och motorn kan ibland må bättre av lite 'strypning'.
Det har en viss logik ändå.
Grenrören måste vara grova nog att ta den stora gasmassan vid vridmax.
ovanför maxvrid har man inte lika stor avgasmassa per puls och motorn kan ibland må bättre av lite 'strypning'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
inte förvånad! det blir nog en liten höghastighetszon men i grunden är nog rören för stora redan som det är på den motorn.
gillar serien
mvh jens
gillar serien
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
När kompressorn satt på mercan så hade jag en kalasfin indikator på slirande rem.
Laddlampan tändes
Och tro´t eller ej.. det som funkar är superlim på remmen, då hugger det fint.
applicera utomhus med motorn igång (stinker satan då det blir varmt samt man vill inte limma fast remmen )
Laddlampan tändes
Och tro´t eller ej.. det som funkar är superlim på remmen, då hugger det fint.
applicera utomhus med motorn igång (stinker satan då det blir varmt samt man vill inte limma fast remmen )
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
varför har man inte alltid kugg rem? tycker det mest värkar jäklas då man ska över föra så mycket kraft på en liten sån rem!?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
I mitt fall är det pga det är 'enkelt' att montera ett extra löphjul och längre rem som räcker runt kompressorhjulet.
De brukar montera en 8 rib rem då man kliver over ca 600hk I staterna.
Jag har ju 6 rib.
Och en släng over 600hk då remmen greppar.
Att byta rem på min kräver att man byter varenda hjul, en dryg mod som inte finns std till kleemannkompressorn.
Merca har std en egen rem till kompressorn, då funkar det.
De brukar montera en 8 rib rem då man kliver over ca 600hk I staterna.
Jag har ju 6 rib.
Och en släng over 600hk då remmen greppar.
Att byta rem på min kräver att man byter varenda hjul, en dryg mod som inte finns std till kleemannkompressorn.
Merca har std en egen rem till kompressorn, då funkar det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Engine masters - ny youtube-serie
ja det är nog just av den anledningen det sitter sånna remar på motorerna (det är enkelt och det sitter redan i de modärna bilarna) då jag jobbade i ventilations värden användes liknade remmar och de va bra men då är det kanske en el motor på max 4-8hk på den rem brädden gissar jag? varvtal eller hastighet en bråkdel av vad det blir på en kompressor motor.
en sån kompressor tar nog ca 40-80hk från vevaxeln skulle jag tro??? eller är det mera? 1500cfm och 1-1.5 bar ladd..
mvh jens
en sån kompressor tar nog ca 40-80hk från vevaxeln skulle jag tro??? eller är det mera? 1500cfm och 1-1.5 bar ladd..
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Jag vet inte hur mycket en sån där centrifugalkompressor stjäl.
Men min Autorotor MX422 snor runt 80-90hk vid 0.8bar laddtryck och ~toppvarv.(det blir lite olika på olika maskiner)
Jag har byggt om löphjulshistorien till att ha mer anligg runt kompressohjulet.
Men eftersom laddlampan tänds så är det ju på vevaxeln det slirar, där det är ABSOLUT störst anliggningsarea, men även högst periferihastighet, centrifugerar ut remmen?
Men min Autorotor MX422 snor runt 80-90hk vid 0.8bar laddtryck och ~toppvarv.(det blir lite olika på olika maskiner)
Jag har byggt om löphjulshistorien till att ha mer anligg runt kompressohjulet.
Men eftersom laddlampan tänds så är det ju på vevaxeln det slirar, där det är ABSOLUT störst anliggningsarea, men även högst periferihastighet, centrifugerar ut remmen?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Engine masters - ny youtube-serie
Du får räkna på periferihastigheten Patrik!
Remmen kommer ju in mot hjulet med den hastigheten och sen ska den svänga... det blir ju en del vikt som "vill rakt fram"...
Remmen kommer ju in mot hjulet med den hastigheten och sen ska den svänga... det blir ju en del vikt som "vill rakt fram"...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Engine masters - ny youtube-serie
yes..
jag har halvt om halvt koll på det där,, men har inte räknat på det.
Lämnade det öppet med ett frågetecken ifall nån mer varit med om samma sak.
Just nu är inte kompressorn monterad då jag hade lite bekymmer med misständningar även fast jag knackade ihop stiftgapet till 0.3mm
Motorn började gå kasst på låglast till och med pga så litet gap.
Såg ingen annan lösning än att skaffa mer tändenergi, men jag vill inte hugga mer i bilen.
Så jag valde att låta den vara sugmotor, och den går sjukt bra nu, slutfarten räcker till 11or på strippen, men inte punshen av linjen, måste ha högre stallspeed och mer fäste.
men,, vill inte hugga i bilen
jag har halvt om halvt koll på det där,, men har inte räknat på det.
Lämnade det öppet med ett frågetecken ifall nån mer varit med om samma sak.
Just nu är inte kompressorn monterad då jag hade lite bekymmer med misständningar även fast jag knackade ihop stiftgapet till 0.3mm
Motorn började gå kasst på låglast till och med pga så litet gap.
Såg ingen annan lösning än att skaffa mer tändenergi, men jag vill inte hugga mer i bilen.
Så jag valde att låta den vara sugmotor, och den går sjukt bra nu, slutfarten räcker till 11or på strippen, men inte punshen av linjen, måste ha högre stallspeed och mer fäste.
men,, vill inte hugga i bilen
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!