Engine masters - ny youtube-serie

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

https://www.youtube.com/watch?v=Fbd33oEyCbU

Are CNC-Ported Cylinder Heads Worth the Money? - Engine Masters Ep. 6

Hade en Blueprint 440 hp 383 med gjutjärns-Vortec i en bil. Var inte direkt små gjutkanter i kanalerna på dom topparna(som jag inte gjorde nånting åt, den funkade fint till det den var tänkt ändå) :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

Kan väl lägga in det här i den här tråden också. Hot Rod Magazine gör många trevliga Youtubeprogram nuförtiden

https://www.youtube.com/watch?v=ZGlRiapBEeY
Hidden Horsepower - Carb vs EFI: Where Does the Power Hide? - Hot Rod Garage Ep. 36
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av smidy »

Nytt avsnitt av hot rod garage ute, nu längre avsnitt, bygger budget race/gatbil.
Drakir
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tor apr 26, 2007 4:57 pm
Ort: Täfteå, Fäbodsanden

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Drakir »

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

Battle of Budget Boost! Centrifugal vs. Roots, Paxton vs. Weiand - Engine Masters Ep. 8

https://www.youtube.com/watch?v=EHg2uqJvLOk
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Beltslip.. jorå, rätt normalt.
I min C55 merca så tändes laddlampan till och med :mrgreen: (allt drevs av samma rem)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

haha jo det är vanligt med sådana remmar som slirar :thumbdown: allt över 0.5 bar så blir det mest problem.

jag brukar rekommendera kugg rem till de som ska ha remdriven överladdning som första tillval :thumbright:

roliga serier dom har hot rod magazine :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Moparboy440 »

Med 40% överdrivning gav blowern som mest 5,9psi laddtryck, med 64% överdrivning 12psi.
Tycker det låter som en väl stor skillnad mellan 40% och 64%?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

ganska normalt, roots är inte 'täta' invändigt då de lufsar på 'låga' varvtal.
Kommer de upp lite i varv ökar effektiviteten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Johan Lindberg »

men själva rem installationen måste ju vara under all kritik? var ju inte mycket kontakt yta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

jag har mycket mer kontaktyta,, verkar inte spela så stor roll när remmen vill centrifugeras ut.
Merca std har löst det med en växellåda i drivningen(ingången i kompressorn)
Det får ned periferihastigheten på remmen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

The Power of 2.5- vs. 3-Inch Exhaust - Engine Masters Ep. 9

https://www.youtube.com/watch?v=_PVXvHkr-Vs
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Steve »

600hp Camshaft Shootout! Hydraulic vs. Solid. - Engine Masters Ep. 10

https://www.youtube.com/watch?v=8UaXhfbAMF0
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Kadett4wd »

Det var synd det var mer lyft på mekankammen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Inlägg av Jens Gustavsson »

en Big block gillar mycket lyft då den är så stor. lika som en volvo 8v på lite volym.

hade de bytt fjädrar och lyft lite till hade det blivit mycket mer effekt men som de säger krävs mycket mer tryck då också och det är inte bra för rullarna då de ska gå väldigt många mil. för rena race bilar fungerar dock 0.7-0.85 lyft dock pålitligt om man har bra grejor och monterat allt med kärlek :thumbright:

frågan är dock varför det va så mesigt lyft på hydral rull kamaxeln? med mera av den sorten hade nog fjädrarna kontrollerat ventilen mer exakt med lite högre i varv och effekten blivit mera lik upp till 6500rpm iallafall.


mvh jens
Skriv svar