Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön apr 21, 2019 1:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: tis nov 27, 2018 2:25 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 56
Ort: Göteborg
Det är nog snarare wastegatesystemet som inte kan evakuera på den trimmade motorn.
Skenladd ,iaf jämfört med org motorn. Deras slutsats är haltande .
Nog orkar väl en LS V8 driva en S400, Kadett4wd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 27, 2018 5:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag vill gissa de tagit det i beaktning också.
Jag finner lite logik i deras påstående ändå då det trots allt krävs systemflöde för att hålla turbon nöjd och fin.
De har effektpeaken vid ca 4800rpm std

Kamaxeln i en truck 5.3 ls är ju inte direkt öppen på övertid.
191/190-.466/.457-114

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 10, 2019 12:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1598
Ort: Skelleftehamn
Sett avsnittet nu, synd att de provade på det sätt som de gjorde. Det är gratis att se det nu för er som vill se.
De valde fel turbo, de var aldrig ens nära att bottna kompressorn och de provade aldrig att öka på laddet på den som var standard för att jämföra registret mot den moddade.
De skulle ha sagt vi ska ha 800hk och försökt få det på båda motorerna med så brett register som möjligt det hade vart ett bra test men som de gjorde nu var väldigt haltande.

Jag hade velat se ett test med den som är original med turbo men endast utbytt kamaxel mot likadan som den moddade hade men men ...

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag tycker det var ett talande exempel på hur mycket mer avgasenergi det blev av att korka upp maskinen så det kom lite flöde ur den på högre varv.
Plötsligt så blev laddtrycket okontrollerbart med deras setup, troligen på grund av all extra energi som släppte loss.

Nån som tänkt på fenomenet jag skriver om nu nedan?

En vass vältunad sugmotor får en helt annan avgaston än en mesig pruttkudde(std motor)
Den vassa maskinen får mer och mer en avgaspitch som liknar en wankelmotors höga frekvens.
Och, en wankelmotor har hårdare pulser pga (delvis) är ingen avgasventil i vägen.
En wankelmotor är dessutom känd för att ha väldigt lätt för att spoola stora turbos.

Kan det ha en samband månntro.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 11:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1598
Ort: Skelleftehamn
Det här med ljud är mkt intressant.
Jag vill säga att maskiner som låter arga är oftast de med sämst register.
Ta t.ex en Audi 5 cyl , de låter verkligen arga men registret är riktigt bedrövligt dåligt.

Wankel är lite annars då de räknas som 3taktare, så det går inte jämföra med dem.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 11:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
en wankel är ingen 3 taktare, det är en fyrtaktare utan ventilmekanism.

Men annars är Audi5an ett ypperligt exempel på ljudskillnaden.
Lyssna på första Gr.B bilarna med 10v motorn, de låter dovt.
Sen lyssnar du på 20v motorn de har en högre tonart.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 12, 2019 10:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
va intressant senaste avsnittet då de försökte reda ut vad som gör vad i tempratur.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010