Sida 8 av 8

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis nov 27, 2018 2:25 pm
av Christer
Det är nog snarare wastegatesystemet som inte kan evakuera på den trimmade motorn.
Skenladd ,iaf jämfört med org motorn. Deras slutsats är haltande .
Nog orkar väl en LS V8 driva en S400, Kadett4wd?

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis nov 27, 2018 5:27 pm
av Kadett4wd
jag vill gissa de tagit det i beaktning också.
Jag finner lite logik i deras påstående ändå då det trots allt krävs systemflöde för att hålla turbon nöjd och fin.
De har effektpeaken vid ca 4800rpm std

Kamaxeln i en truck 5.3 ls är ju inte direkt öppen på övertid.
191/190-.466/.457-114

Postat: sön feb 10, 2019 12:16 pm
av Big Al
-

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tor mar 07, 2019 6:53 pm
av Kadett4wd
Jag tycker det var ett talande exempel på hur mycket mer avgasenergi det blev av att korka upp maskinen så det kom lite flöde ur den på högre varv.
Plötsligt så blev laddtrycket okontrollerbart med deras setup, troligen på grund av all extra energi som släppte loss.

Nån som tänkt på fenomenet jag skriver om nu nedan?

En vass vältunad sugmotor får en helt annan avgaston än en mesig pruttkudde(std motor)
Den vassa maskinen får mer och mer en avgaspitch som liknar en wankelmotors höga frekvens.
Och, en wankelmotor har hårdare pulser pga (delvis) är ingen avgasventil i vägen.
En wankelmotor är dessutom känd för att ha väldigt lätt för att spoola stora turbos.

Kan det ha en samband månntro.

Postat: lör mar 09, 2019 11:40 am
av Big Al
-

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: lör mar 09, 2019 11:56 am
av Kadett4wd
en wankel är ingen 3 taktare, det är en fyrtaktare utan ventilmekanism.

Men annars är Audi5an ett ypperligt exempel på ljudskillnaden.
Lyssna på första Gr.B bilarna med 10v motorn, de låter dovt.
Sen lyssnar du på 20v motorn de har en högre tonart.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis mar 12, 2019 10:46 am
av Jens Gustavsson
va intressant senaste avsnittet då de försökte reda ut vad som gör vad i tempratur.

mvh jens