Sida 5 av 8

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: fre jan 27, 2017 3:03 pm
av Manfred
Kadett4wd skrev:Hörde Freiburger berättade igår på en Q&A att Brulé hade testat satt en dammsugare mot vevhusventilationen på en motor.
18hk blev vinsten.(om jag minns rätt, kan ha varit 12 också)

Vilken Q&A var det? På OnDemand antar jag?

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: fre jan 27, 2017 6:13 pm
av Kadett4wd
ja på on demand, det var nog inte just enginemasters utan i en intervju med Brulé i en annan kanal i on demand.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis jan 31, 2017 7:21 pm
av Jens Gustavsson
jag har köpt on demand nått halv år rätt bra men synd man inte får samma motorsport utbud som i usa (delvis spärrat för tv rättigheter utanför usa). kan man inte lura datorn så det ser ut som man bodde i usa? :)

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis jan 31, 2017 7:49 pm
av Oskar Johansson
jo de tror jag gick med netflix innan iaf men vet inte exakt hur man gjorde, kan ju ha varit något speciellt bara för det

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis jan 31, 2017 8:28 pm
av The
VPN

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: fre mar 24, 2017 10:54 pm
av DreRacing@
är det slut på nya episoder nu...

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån mar 27, 2017 4:28 pm
av Moparboy440

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån mar 27, 2017 4:59 pm
av Kadett4wd
Släpptes precis ett nytt på motortrend on demand.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis mar 28, 2017 8:52 am
av Jens Gustavsson
jo jag såg det just kul test! (provade olika fläktars förluster) grymt att en gm fläkt tappar 30hk/ 5500rpm :doh:

vi gjorde tester på -90talet med voc bilar och vi fick fram att de tappade 8 whp på max rpm. de va nån typ av visco fläkt men oljan va tjock i dem också. man fick inte köra utan och el va förbjudet men jag bytte till tunaste atf oljan och volvo skrev alldrig va det skulle va så det va nog lagligt men på grensen haha! då tappa vi bara nån hk vad jag kunde minnas. kylde lika bra.

kör alltid mina bruks bilar utan fläkt efter det (lite bilköer här uppe i värsta fall få man gasa på värme i bilen den gången)

har sett HK med och utan fläkt på vw boxer motorer, det är massor !!!! montera en modärn bra el fläkt och en bättre generator som första trim på dem :lol:

mvh jens

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis mar 28, 2017 1:44 pm
av Kadett4wd
Min Gamle C36 merca hade en stor jäkla fläkt std med viscokoppling.
Jag kunde notera den var mycket slöare då det var varmt ute.
Efter lite funderande och testade tog jag väck fläkten och bilen blev mycket mer konskekvent.
Även lite snabbare även då den var kall.

Och fläkten satt där helt i onödan.
Satt två st AEG elfläktar innanför grillen std som skötte jobbet galant istället.

Världens enklaste '20hk' på en bil mao..
Bort med fläkten som enda mod.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis mar 28, 2017 2:11 pm
av Steve
Test av en viscofläkt är ju egentligen inte så enkelt? När ska man testa den? Och att göra som dom gjorde med en "dummy"-kylare så blir det väl fel?

Men att originalfläkten skulle dra 30 hk trodde jag då aldrig, och har man en originalmotor med ännu lägre effekt lär det ju märkas stor skillnad

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis mar 28, 2017 2:28 pm
av Kadett4wd
ja för att viscofläkten skall testas korrekt måste det ju cirkulera varmluft över bimetallfjädern i fläkten så den spänner åt.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis apr 25, 2017 1:29 pm
av Kadett4wd
92hk mer med DIY portade toppar av Dulcich i senaste avsnittet.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis apr 25, 2017 3:19 pm
av Jens Gustavsson
jo det va bra jobbat men med 400 cu och minsta aria som en moped med plugg så är det inte så underligt heller men riktigt kul att se rent hårt arbete ge så bra skilnad. skulle det varit en mekanisk kam hadde det nog blivit 100+hk

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis apr 25, 2017 3:23 pm
av Kadett4wd
Ja en mek,rullkam och kanske en större gasare så hade det sprätt iväg mer.
Men jag vet de vänder sig till den 'breda massan' i USA, alla hardcoretrimmar inte därborta hur lustigt det än låter. ;)

Men det sänder ändå en tydlig signal om vad många lite billigare alutoppar kan prestera.
eller vad de INTE presterar rättare sagt.