Sida 6 av 8

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons apr 26, 2017 6:31 am
av Jens Gustavsson
tänkte en vanlig mekanisk kam kostar lika lite som en hydral, ger liknade lyftkurva på ventilen men helt stabil ca +1000rpm högre upp med samma grejor i övrigt. jag hatar hydrauliska kamaxlar har aldrig förstått varför man vill ha det i en motor? :lol:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis maj 02, 2017 11:52 am
av DreRacing@
jag varar fint 7500 med originala hydrauliska lyftare i min b230 16v. värför skulle jag ville varva 1000rpm mer?

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis maj 02, 2017 1:42 pm
av Niklas Sandström
Jag varvar min ena S65 32v 9000rpm med original hydraultryckare. Så i vissa motortyper fungerar hydraulkammar lika bra. Med mekaniska profiler i den andra fick jag stumma dom.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån maj 22, 2017 3:20 pm
av Kadett4wd
Har inte sett det än, men intressant på Enginemasters nu.
De jämför avgasrörssetup.
Dubbla avgasrör utan utjämningsrör mot H och X pipa.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån maj 22, 2017 5:26 pm
av Steve
Blev väl ungefär som väntat

Har byggt x-pipa på min bil, lär väl göra ännu mindre skillnad när man har turbo men ville få bort så mycket raggarbilsljud som möjligt

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån maj 22, 2017 10:34 pm
av Steve
Det här passar väl in här också. Samma bänk och samma bolag

Dyno Tested: Are Thinner Piston Rings Worth Horsepower? - https://www.youtube.com/watch?v=-29IWc-zrv8

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis maj 23, 2017 9:35 am
av Kadett4wd
Jag har en annan modell av 'X-pipa' på min merca.
Jag har två 2.5" headers som går ihop bakom växellådan till ett 3" rör, detta går hela vägen med en ljuddämpare på, till bakaxeln där jag går isär till 2st 2.5" igen.
Bilen har denna config original, men jag har ökat rördiam något sen är det fullflödes ljuddämpare från Ferrita, låter riktigt gött =)

Den är nästan helt befriad från raggarpluttret, och på låglast låter den fasen mindre än std.
Men vrålar högre på fullast.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån jul 24, 2017 8:31 pm
av Jens Gustavsson
nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik

https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis jul 25, 2017 12:42 pm
av magnaten
Jens Gustavsson skrev:nytt avsnitt på tuben där de bygger förgasar turbo ford 5.0 super-snik

https://www.youtube.com/watch?v=6FNDvLP ... e=youtu.be
Är det rotsun motorn?

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis jul 25, 2017 1:40 pm
av Jens Gustavsson
yes! :lol:

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tor dec 28, 2017 8:50 pm
av Kadett4wd
https://www.youtube.com/watch?v=p1w8OU_8-JM&t=1046s

Jag inbillar mig första setupen skulle vara riktigt grym att montera ett par 750hk turbos på.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 5:49 pm
av Kadett4wd
Nytt enginemasters uppe nu hos motortrend.
Race bensin vs race e85

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 7:54 pm
av Jens Gustavsson
jag såg den nyss. synd att de inte testade 2-3grader mindre tändning. bruka ofta bli så har jag sett på RC motorer. mellan 98 oktan och e85 bör tilläggas. men borde bli ännu mer på såna tolen fyllda bränslen.

sen kan man glömma allt om oktan på e85 nästan, det kommer inte att spika bara man har lite koll på lamda och tändning.

mvh jens

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 8:18 pm
av Kadett4wd
ja jag tänkte precis samma sak =)

Ja en 13-1 motor funkar på vanlig handels e85 enligt mina erfarenheter.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 8:57 pm
av Jens Gustavsson
jag har kört e85 weber med 14:1 sen ganska snälla kamaxlar och sett 19-20 bar på kompa mätaren :wink: inga problem alls men då acc pumparna va för liten så det vart lamda 1.4 i nån tiondels sekund så spika det till då jag körde stum tändning på låga varv. men fixa det lätt sen.

de var inne lite på det vi snackat om lite om metanol (och e85 till mindre del) tar mer utryme i kanalen därför den inte ger samma effekt ökning på höga varv... jag brukar se att vridet ökar mer än toppeffekten då man byter till e85 på sugmotorer men ger alltid mer toppeffekt :thumbright:

mindre känslig på exakt lamda för bra effekt håller jag med om. går dock ofta bäst på lite fetare lamda e85 än bensin. säg att en given motor på bra bensin så ger den pik effekt på lamda 0.91 så är det vanligt att samma motor på e85 ger det vid 0.86