Sida 7 av 8

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 9:00 pm
av Jens Gustavsson
de mesta i e85 sugmotor och turbo väg testade jag fram i praktiken först sen har jag läst på och fått bekräftat att det blir så i teorin med och varför. bra opch dåligt att göra så men man lär sig mer tror jag men tar längre tid och kan kosta delar haha.

jag va i början skeptisk som david men nu är jag inte det längre

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 9:24 pm
av Kadett4wd
Jag hade mellan 15.5 och 15.6 bar i komptryck i kadettmotorn på startmotorn.
Den laddade jag ju 2.1bar på utan problem.
Men den ville ha lite mer sås ändå, runt 0.77-0.78 i lambda blev det bäst fjong i maskin.
Testade köra 0.8-0.81 i lambda, men då blev den väldigt menlös *S*
Toppeffekt fanns, men det blev liksom ingen 'punch' i maskin då man snärta till på gasen.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 10:41 pm
av Jens Gustavsson
jag snackade sug lamda värden. jag har liknade värden på min turbo motor på höga laddtryck.

spolar upp bättre med fet blandning har jag lärt mig! men på låga laddtryck med lite lägre kompa så brukar mina turbo motorer ge mest top effekt vid lamda 0.82-0.85 oftast men beror på hur bra tändning man har också.

fränt med 15.5 bar på turbo motor! många säger att det är för mycket redan sugmotor! men jag tror dig och kan fungera på en gat motor :thumbright:

tror jag hadde 12bar i comp 1790cc vegan. mins det va kring 7.5bar i den gula turbo bensin B20 på 2045cc :? gissa vilken som hadde bästa bottendraget? det är andra tider nu :)

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons jan 03, 2018 10:50 pm
av Kadett4wd
yes.. jag förstod det, och tror du förstod jag snackade turbovärden ;)

Hehe,, gissar att den med lägre trycket skulle ta lååång tid på sig att stalla samma converter du har nu ;)

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tor jan 04, 2018 2:06 pm
av Kadett4wd
Jag hade en verison av motorn med än högre komp(11-1), men jag fegade ur *S*
Då mätte jag 16.5bar i snitt på startmotorn.

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: ons feb 28, 2018 7:52 pm
av Kadett4wd
Nytt intressant avsnitt ute nu.
Oljekontroll! =)

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: sön nov 25, 2018 12:38 pm
av Kadett4wd
Det var intressant nu sista.
En 'oportad' motor ger ingen energi åt turbinen på höga varv och därmed inte orkar driva turbon på höga varv, och laddtrycket sjunker.

Många glömmer nog detta då de våldtar sin std maskin med höga laddtryck :)

Postat: sön nov 25, 2018 3:56 pm
av Big Al
-

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: sön nov 25, 2018 4:17 pm
av Kadett4wd
förstår det inte går hem i rimboklanen *lol*

Postat: sön nov 25, 2018 5:12 pm
av Big Al
-

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån nov 26, 2018 5:28 pm
av magnaten
Big Al skrev:Hänger inte med alls, vad har de provat och vad var resultatet?

Kostar $6 per månad å lära sej lite intressanta saker Bild

Fan va sugen jag lev på en LS maskin, kostar ju inga pengar om man vill ha lite effekt

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån nov 26, 2018 7:39 pm
av Kadett4wd
ja ls maskinerna gör en ju nästan sugen på stötstänger *lol*

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: mån nov 26, 2018 8:37 pm
av Steve
Prova att skruva i en så lär ni vara sålda. Gamla smallblocks är ett straff i jämförelse

Är fan jobbigare att skruva i en B230 :D Sen att dom ger bra effekt är väl inte direkt nån nackdel heller

Re: Engine masters - ny youtube-serie

Postat: tis nov 27, 2018 6:06 am
av Kadett4wd
näää stötstångsskräcken sitter hårt.
vipparmar går jag med på, men stötstänger hör till hedenhös =)

Sneglar stup i kvarten på att köpa en cadillac cts-v, men det går inte.... ;)

Postat: tis nov 27, 2018 12:30 pm
av Big Al
-