Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

metall bearbetning från 1800 talet och frammåt
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=93584
Sida 1 av 2

Författare:  Jens Gustavsson [ tis dec 20, 2016 2:19 pm ]
Inläggsrubrik:  metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

den här filmen va rätt kul och beskrev hur det såg ut från början fram till 80 talet.
https://www.youtube.com/watch?v=mZ8l9MPAoyk


nån som kan rekommendera filmer på moderna grejor och hur de används?

Författare:  Jens Gustavsson [ tis dec 20, 2016 2:36 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

den här va ju lite kul! aggressiv cnc fräsning! Made in america! :lol: https://www.youtube.com/watch?v=2fuYj4trEGg

Författare:  magnaten [ tis dec 20, 2016 3:20 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Jens Gustavsson skrev:
den här va ju lite kul! aggressiv cnc fräsning! Made in america! :lol: https://www.youtube.com/watch?v=2fuYj4trEGg


Dynamisk fräsning, kör ofta den typen av bearbetning, helt makalöst vad man kan ösa på :)

Författare:  MatsN [ tis dec 20, 2016 3:22 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Sök på high speed milling och du skall finna. Provat det som hastigast i min gamla maskin och nog är det effektivt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Författare:  Jens Gustavsson [ tis dec 20, 2016 3:36 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

blir det inte mycket mer slitage på maskinen och så med sån hastighet? eller kyler man bara mer och har rätt stål så är det ok?

va rätt kul att se från första filmen då de visade olika svarvar. tror den jag har är från första värdskriget ungefär :lol: bra kvalitet då maskinen används för enkla jobb nästan var dag fortfarande 100 år senare :thumbright: så lång livade tror jag inte nutidens masiner kommer va? ett el fel efter vist många arbets timmar då blir de metall skrot.

Författare:  Kadett4wd [ tis dec 20, 2016 3:57 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

alu är en sak,, där kan man fläska på med gamla snabbstål om man vill.
men lite tuffare stålsorter ställer krav.

finns fler filmer, men här är en iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=NiuwmtRVwWQ&t=29s

Författare:  Kadett4wd [ tis dec 20, 2016 5:01 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Den här tycker jag är lite frän.
Det möljer på bra i rostfritt, och UTAN kylvatten.
Det brukar inte gå länge då ;)

https://www.youtube.com/watch?v=tOhrT10jxXw

Författare:  Jens Gustavsson [ tis dec 20, 2016 5:21 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

man ser i flera filmer att de inte har kyl vatten ?? är det bara för att filma bättre eller fins det nackdelar?

jag kan inte mycket om sånt här men vill lära mig mer. jag gick grund kursen i svarv och fräs i gymnasiet men det va över 20år sen nu och då vevade man bara i grejorna haha

mvh jens

Författare:  Kadett4wd [ tis dec 20, 2016 6:08 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Det är mestadels för att kunna visa.
I verkligheten kör jag med kylvatten så man inte ser ett jota.
Men det verkar vara lite modernt att kyla med lite lite vatten och spruta på det med tryckluft på aluminium.

Min maskin är inte så snabb på jobbet, frässpindeln klarar iaf 12000rpm ,men jag nyttjar det sällan pga stora verktyg och 99% körning i stål, och sen 1% rostfritt.
Aluminium kör jag aldrig numera.

Brukar dock köra med hyfsad fart med en del hårdmetallfräsar, runt 8000rpm på 25mm diam på fräsen.
Men mestadels svarvar jag i fräsen(karusellsvarv), och då varvar jag max 400rpm, men svarvar lite större grejer som väger lite, då blir det typ 60rpm ;)

Det är mao en karusellsvarv som jag kan fräsa i, typ en 4-axlig fräs.
Körde en mer avancerad maskin för några år sedan, men den firman lade ned och det var bara söka lyckan på annat håll.

Författare:  MatsN [ tis dec 20, 2016 9:21 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Luft börjar vara mer vanligt som kylning. 4-5 bars tryck. Hade gärna kört med det men med en öppen maskin far det nog spån runt hela kommunen.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Författare:  The [ tis dec 20, 2016 11:07 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Vi fräser i drygt 500grader varmt stål på jobbet, svårt att kyla med vätska då :-)

Författare:  Kadett4wd [ ons dec 21, 2016 10:16 am ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Går det fort då också?

Författare:  The [ ons dec 21, 2016 2:10 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Hur tänkte du?

Författare:  Kadett4wd [ ons dec 21, 2016 2:12 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Om det är 'aggressiv' körning som det benämndes tidigare i tråden.

Författare:  The [ ons dec 21, 2016 2:36 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: metall bearbetning från 1800 talet och frammåt

Nja det är väl ganska konventionell hastighet.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/