Sida 1 av 1

LS med 8-1 grenrör!

Postat: lör okt 05, 2019 12:17 am
av jompazx
https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

Har är ett litet klipp på en V8 med ett åtta till ett grenrör! Shit vilket Ljud den fick! verkar som den sitter i någon form av offroad/sand/dakar fordon, tror det skulle vara svårt att få det i en vanlig bil med motorn fram etc.

Men hur är detta egentligen för avstämning? är det bara som ett 4-1 på steroider att det ger ännu mer effekt med ett ännu smalare register eller är det annorlunda? Krockar inga pulser?

Den var fräck iallafall.

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: lör okt 05, 2019 10:00 am
av Kadett4wd

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: lör okt 05, 2019 3:34 pm
av Steve
Tanner Fousts driftbil
https://youtu.be/5Ot1qjHcruA?t=233


Ford Bronco, värt att se det avsnittet bara för hoppandets skull :)
https://youtu.be/EyiSSQ0xVnk?t=119

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: lör okt 05, 2019 5:53 pm
av Kadett4wd
Tanners lät sjukt gött =)

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: tis okt 29, 2019 7:47 pm
av pickis
nu blir man sugen på att bygga nytt avgas på 302an :-)

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: mån dec 02, 2019 9:42 pm
av Fransson
En till.
BMW E30 med LS 8-1 grenrör.
https://youtu.be/bI9kDNyV8W0

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: tis dec 03, 2019 7:42 am
av quattro
Roger Bywater - tidigare motortekniker på bla Jaguar - skriver i sin bok "Engine Technology for the modern world" att 4or och 5or är idealiska för 4-into-1 och 4-into-1 system. Med fler eller färre cylindrar försvinner fördelarna och blir till nackdelar. Pulserna kommer för tätt eller för glest. Finns även diagram i boken som visar hur det blir.

Det är därför man har dubbla 5-into-1 på F1 V10 och dubbla 4-into-1 på v8. Då med typ singleplane vevaxlar. Och i ett 8-into-1 kommer ju pulserna precis lika tätt oavsett hur vevaxeln ser ut. En dubbel-plane vevaxel för en V8 gör ger ingen fördel från den aspekten. Problemet är att inte heller 4-into-1 fungerar optimalt eftersom det blir väldigt ojämna pulssekvenser för varje sida. Men med ett cross-oversystem där varje 4-into-1 system är kopplade till 2 cylindrar från varje cylinderbank löser man det. Dock är oftast detta inte OK enligt reglerna så t.ex. Nascar kör med 2 st 4-into-2-into-1, var och ett från en o samma cylinderbank. Enligt Bywater innebär det att några cylindrar alltid presterar bättre än andra så jag antar att man måste anpassa motorstyrningen efter detta. Men dom kör väl med förgasare så det är väl mest tändningen som dom kan fixa med. Med längre system fortsätter obalansen i flöde att påverka längre bak. En balance pipe mellan rören hjälper att jämna ut flödet mellan avgasrören men är ofta även den förbjuden i reglerna.

Så ett 8-into-1 system kan låta fantastiskt men är det alltså inte. Fast med turbo så kanske pulsreflektionerna blir så mycket svagare att det inte spelar någon roll ?? Men jag skulle gissa på att med 2 st crossover kopplade 4-into-1 och dubbla turbo borde den låta lika bra och antagligen gå något bättre. Kan vara jäkligt svårt att få plats med bara

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: ons dec 04, 2019 6:28 am
av Kadett4wd
Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: ons dec 04, 2019 11:45 pm
av quattro

Det kanske kan vara en liten förlust mot riktiga headers, men ljudet är fantastiskt och det skulle jag hellre ha än att få tio hk till.


:thumbright: Tänker inte säga emot dig när det gäller ljudet.
Men jag tror iofs det handlar om klart mer än 10 hk och du borde väl i princip få liknande ljud med cross-over 4-into-1 headers. Eller i en singleplane V8 med vanliga headers. Vill man ha lite brutalare ljud (som BMWn) kan man göra piporna från de olika cylindrarna lite i olika längd. Den gamla BMW M30n sjunger väl inte helt rent med sina standardrör till radfyran heller.
Tvivlar i vilket fall på att vi kommer att få se 8-into-1 grenrör i någon serie där det gäller att komma först i mål.

Re: LS med 8-1 grenrör!

Postat: tor dec 05, 2019 6:09 am
av Kadett4wd
ja 12 hk då ;)