Sida 1 av 1

Luft är skoj! visualisering.

Postat: lör jan 18, 2020 7:50 am
av Kadett4wd
https://www.youtube.com/watch?v=OIjbA9g4tx8

Första röret är snedkapat, skapar massvis av turbulens och sugs fast(skapas undertryck).
Andra röret har en insugsrunner designad av mig, den vill inte sugas ned samt ploppar ur då jag släpper röret.

Slangen är till spånsugen på jobbet, det är ett satans drag i den.
Skulle tippa flerdubbelt mot en flödesbänk ;)

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: sön jan 19, 2020 12:31 pm
av blackadder
Fräckt!
Hade varit roligt att förstå principen bakom varför tratten åker ur.

Bernoullis princip gör ju att en flygplansvinge ger lyftkraft, kan det vara liknande princip här?



/Peter

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: mån jan 20, 2020 9:19 am
av Drakir
Blir det sånt flöde över trattradien att den lyfter den?
edit: (alltså att det blir undertryck under kanten)

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: mån jan 20, 2020 11:18 pm
av quattro
Skumt! Hur förklarar du detta ?

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: tis jan 21, 2020 4:12 pm
av Daniel-635
Har funderat någon dag på detta nu.. :wink:

Kan det vara så att inuti tratten är det ett lägre tryck än utanför.

Och vinkeln på konan gör att den vill tryckas ur, av atmosfärstrycket ?

Eftersom ett rakt rör inte är koniskt :? :idea: skiljer sig beteendet åt.

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: ons jan 22, 2020 10:32 pm
av quattro
Den enklaste förklaringen är att det snedkapade röret flödar sämre än slangen. Bla pga att det skapas ett "vena contracta"-fenomen i röret. Den fungerar i praktiken som en restriktor. Då skapas det mer undertryck i slangen och röret sugs ner/fast.

Tratten flödar däremot bättre än slangen och det skapas därför lägre tryck i tratten relativt trycket i slangen. Därför trycks tratten bort.

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: tor jan 23, 2020 6:37 am
av Kadett4wd
Precis, men samtidigt bråkar det med teorin att där hastigheten är lägre har man högre tryck.

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: fre jan 24, 2020 5:47 pm
av whilliam
Nja, bråkar o bråkar. Man måste fundera på var energin kommer ifrån som flyttar luften in i slangen. Den trycks ju in på grund av luftpelaren vi har ovanför oss och när hastigheten uppnåtts, som gör att trycket sjunker (Bernoulli) så påverkar det mest "internt"..... Drakir, Daniel635 och Quattro är inne på rätt spår, Vena contracta kommer av att luften har svårt för att svänga "runt hörnet" på inloppet och då blir den aktiva "flödesdiametern" betydligt mindre än rörets diameter (skapar undertryck, precis som Quattro skriver)

Enligt Bernoullis ekvation så rör sig luften fort ovanför själva radietratten (i riktning utifrån och in mot centrum) men är helt stilla under den och där blir då en tryckskillnad som lyfter den, samma fenomen som skapar Vena contracta (att luften inte vill svänga) förstärker fenomet på just detta ställe också, som jag ser det är det alltså själva "fullradiedelen" som ger mest lyftkraft men att tratten konar där nedanför hjälper också till. (just för att Vena contracta inte uppstår när formen är så här)

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: lör jan 25, 2020 10:36 am
av mstahl
Är inte så vass på räkna och begrepp.
men det där får mig att tänka på vacumtratten för mopedister haha
Borde bli Högre flöde i tratten än i slangen o när undertrycker i tratten är mättad så bildas en puls tryckskillnad som får tratten att lyfta.
eller har jag helt fel haha
slangen är väll skruvad spiral i som får luften skruva sig mot väggarna lägre flöde i centrum kanske

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: tis mar 17, 2020 11:41 pm
av Erland Cox
Det enda som kan få det att hända är att trycket utanpå tratten är större än trycket inuti tratten.
Tratten både konar och har en utstickande radie så det blir en del yta för tryckskillnaden att jobba mot.
Kul att se.

Erland

Re: Luft är skoj! visualisering.

Postat: tor apr 16, 2020 10:01 am
av
Tycks minnas att det blev likadant med en weber dco 48 instickstratt med förgasaren monterad direkt på flödesbänken.
Den satt inte kvar om man bara stoppade dit den utan hoppade lös innan 28"vattenpelare.
Minns dock inte om den gjorde de varje gång eller bara vid nån speciell storlek på halsring mm.