tändinställning vid laddtryck

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

tändinställning vid laddtryck

Inlägg av Hogdalracing »

Hej jag har en volvo 164 B-30 sug weber Turbo för er som inte vet.

jag skulle ta min första sväng idag. Och det gick bra tills jag fick laddtryck!

jag har bara ställt in motorn så att den skall starta, alltså på 10 grader
på tomgång. Det är väll det som den skall ha orginal??

då är mina frågor.

* hur mycket ungefär skall tändningen stå på med turbo? har inte sett hur mycket den laddar tyvärr men tror den laddar runt 0.8 eller nått.

Det är förstoss tidigare den skall tända då?

Hur skall man ställa in tändningen? skall man täta igen vacumacumulatorn? eller räcker det med att dra av slangen?

tacksam för snabbt svar. D. leander
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

kör utan vacum anslutet och stumma den mekaniska förställningen inne i
fördelaren ställ sen tändningen på ca 25 gr,kolla med stroblampa att den ligger stabilt genom hela varvtalsområdet .
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

så man skall köra med den stum hela tiden då ?
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

ska o ska :wink: det är ett bra utgångsläge om man inte vet villken
tändkurva man behöver! den volvo lämnade i fördelaren för 30 år sen
är nog inte alltid så bra vid turbokonvertering.
/F
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

oekj,, då skall ja fixa det i morgon ,, tack för hjälpen
Volvo 164 WT
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

tjena

nu har jag stummat fördelaren,

armen från vakumacumulatorn har jag satt en skruv igenom

+ att jag har satt skruvar igenom centualkraftviktena nere i fördelaren ,

men när jag skall gasa på så kommer den inte över 0 i laddtryck, så fort man gasar på hostar den ut av förgasaren och går som en potta drid.

jag hör på ca 22 grader.

kan det ha med förgasaren att göra? den lutar nemligen åt sidan, kanske flotörerna får ett spratt då?

eller har du nått annat förslag?

tacksam för svar

mvh D. Leander
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det låter som den inte får soppa! är det weber 45? isåfall kan du
prova att ta bort huvudmunstyckena helt för bestyckningstest :twisted:
går säkert att göra på alla gasare iofs.annars kan det va som du gissar
nålventiler eller soppatillförsel,möjligtvis tändspole?
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

jag tror det är en weber 45 ,, vart står det det nånstans ?

okej, vad skall det vara för resisten i tänspolen ? vartifrån skall man mäta då?

- till + eller från högspänning till +?

okej skall prova att ta bort huvudmunstykerna,

vad är ett bestykningstest? menar du att den skall flöda järnet :D

det rinner lixom redan soppa så det räcker ur trattarna :D

tack för hjälpen :
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för soppasystem?

halsring?
nålventil?
huvudmunstycke? mm?

du skulle också vrida motorn tills du har (vad var det du sa 22grader?) sen lyfta på fördelarlocket och kontrolera att rotorn hittar av mitt i kopparpinnen som går till tändkabeln.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

tändspolar kan va omöjliga att mäta,blir inte samma som i bilen.
kör med strobben inkopplad på tkabeln mellan tspole o fördelarmitt så du ser den när du gasar så att motorn missar.om den blinkar jämt o fint samtidigt som motorn misständer så är det med all säkerhet bränsleproblem,om den börjar blinka oregelbundet tändningsproblem.

med huvudmunstyckena borttagna får motorn mer soppa enbart när du gasar o varvar,alltså där du verkar ha problem med snålgång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sånna sug weber anlägningar bruka va svår att få att fungera, sönderspikade kolvar är vardag :cry:

bättre med en holly blå längstbak i bilen med 10mm inner dim rör helavägen fram till regulatorn sen kör man en 44mm su/stromberg för varje 100hk man vill ha.

sen ska man ha lite förvärmninh på insugen mellan gasaren och turbon.

vad har du för turbo?

kompa?

jag rerkomenderar lägre laddtryck när du letar fel (0.3bar eller liknande)
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

tack fredde det skall jag prova.

om det e bränslefel så menar ni att jag skall byta till 2 stromberg i stället? dom e ju mycket lättare att förstå oxå:D

bilen laddar inte mer än 0,2 har jag lurat upp den i ..

förvärmning det har jag redan.

det är en RotoMaster T04

menar du kompen i motorn eller kompförhållandet? vet inte hur man räknar ut kompförhållandet, e dålig i matte tyvärr.

men det e ca 800kpa på alla cylindrar i komp.
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

det är alltid kompförhållande som gäller när man snackar motorbygge!
trycket är bara en koll på motorns täthet typ,jens menar att stromberare
är ett säkert alternativ(förhållandevis!) försäkra dig om att din motor har soppa och gnista och laddtryck (börja dock inte med för mycket tryck) så ska det nog funka!
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

hej

Inlägg av Hogdalracing »

okej.

kan du ge mig en enkel formel på hur det räknas ut ? och tänk på att ja e gansk trögfattad :D


då måste jag förstoss ha av toppen för att räkna kompa.
kanske e lika bra så att man ser va det är för skit dom har gjort med motorn, kanske inte är gjort nånting :roll:

skall tästa lite av vad ni har sagt nu på söndag.
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

en cylinders volym + volymen åvanför kolven ,delat med volymen åvanför kolven! tex 500cc+59cc dividerat med 59cc=9.47-1

volymen på det som fattas för kolven upp till blockplanet+volymen som packningen tar +utrymmet i förbränningsutrymmet=volymen åvanför kolven,men skit i det tills vidare se till att motorn får soppa!
låna lite böcker innan asfalten tinar fram det kan löna sig :idea:
Skriv svar