tändinställning vid laddtryck
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
tändinställning vid laddtryck
Hej jag har en volvo 164 B-30 sug weber Turbo för er som inte vet.
jag skulle ta min första sväng idag. Och det gick bra tills jag fick laddtryck!
jag har bara ställt in motorn så att den skall starta, alltså på 10 grader
på tomgång. Det är väll det som den skall ha orginal??
då är mina frågor.
* hur mycket ungefär skall tändningen stå på med turbo? har inte sett hur mycket den laddar tyvärr men tror den laddar runt 0.8 eller nått.
Det är förstoss tidigare den skall tända då?
Hur skall man ställa in tändningen? skall man täta igen vacumacumulatorn? eller räcker det med att dra av slangen?
tacksam för snabbt svar. D. leander
jag skulle ta min första sväng idag. Och det gick bra tills jag fick laddtryck!
jag har bara ställt in motorn så att den skall starta, alltså på 10 grader
på tomgång. Det är väll det som den skall ha orginal??
då är mina frågor.
* hur mycket ungefär skall tändningen stå på med turbo? har inte sett hur mycket den laddar tyvärr men tror den laddar runt 0.8 eller nått.
Det är förstoss tidigare den skall tända då?
Hur skall man ställa in tändningen? skall man täta igen vacumacumulatorn? eller räcker det med att dra av slangen?
tacksam för snabbt svar. D. leander
Volvo 164 WT
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
hej
tjena
nu har jag stummat fördelaren,
armen från vakumacumulatorn har jag satt en skruv igenom
+ att jag har satt skruvar igenom centualkraftviktena nere i fördelaren ,
men när jag skall gasa på så kommer den inte över 0 i laddtryck, så fort man gasar på hostar den ut av förgasaren och går som en potta drid.
jag hör på ca 22 grader.
kan det ha med förgasaren att göra? den lutar nemligen åt sidan, kanske flotörerna får ett spratt då?
eller har du nått annat förslag?
tacksam för svar
mvh D. Leander
nu har jag stummat fördelaren,
armen från vakumacumulatorn har jag satt en skruv igenom
+ att jag har satt skruvar igenom centualkraftviktena nere i fördelaren ,
men när jag skall gasa på så kommer den inte över 0 i laddtryck, så fort man gasar på hostar den ut av förgasaren och går som en potta drid.
jag hör på ca 22 grader.
kan det ha med förgasaren att göra? den lutar nemligen åt sidan, kanske flotörerna får ett spratt då?
eller har du nått annat förslag?
tacksam för svar
mvh D. Leander
Volvo 164 WT
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
hej
jag tror det är en weber 45 ,, vart står det det nånstans ?
okej, vad skall det vara för resisten i tänspolen ? vartifrån skall man mäta då?
- till + eller från högspänning till +?
okej skall prova att ta bort huvudmunstykerna,
vad är ett bestykningstest? menar du att den skall flöda järnet
det rinner lixom redan soppa så det räcker ur trattarna
tack för hjälpen :
okej, vad skall det vara för resisten i tänspolen ? vartifrån skall man mäta då?
- till + eller från högspänning till +?
okej skall prova att ta bort huvudmunstykerna,
vad är ett bestykningstest? menar du att den skall flöda järnet

det rinner lixom redan soppa så det räcker ur trattarna

tack för hjälpen :
Volvo 164 WT
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad har du för soppasystem?
halsring?
nålventil?
huvudmunstycke? mm?
du skulle också vrida motorn tills du har (vad var det du sa 22grader?) sen lyfta på fördelarlocket och kontrolera att rotorn hittar av mitt i kopparpinnen som går till tändkabeln.
halsring?
nålventil?
huvudmunstycke? mm?
du skulle också vrida motorn tills du har (vad var det du sa 22grader?) sen lyfta på fördelarlocket och kontrolera att rotorn hittar av mitt i kopparpinnen som går till tändkabeln.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
tändspolar kan va omöjliga att mäta,blir inte samma som i bilen.
kör med strobben inkopplad på tkabeln mellan tspole o fördelarmitt så du ser den när du gasar så att motorn missar.om den blinkar jämt o fint samtidigt som motorn misständer så är det med all säkerhet bränsleproblem,om den börjar blinka oregelbundet tändningsproblem.
med huvudmunstyckena borttagna får motorn mer soppa enbart när du gasar o varvar,alltså där du verkar ha problem med snålgång.
kör med strobben inkopplad på tkabeln mellan tspole o fördelarmitt så du ser den när du gasar så att motorn missar.om den blinkar jämt o fint samtidigt som motorn misständer så är det med all säkerhet bränsleproblem,om den börjar blinka oregelbundet tändningsproblem.
med huvudmunstyckena borttagna får motorn mer soppa enbart när du gasar o varvar,alltså där du verkar ha problem med snålgång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
sånna sug weber anlägningar bruka va svår att få att fungera, sönderspikade kolvar är vardag
bättre med en holly blå längstbak i bilen med 10mm inner dim rör helavägen fram till regulatorn sen kör man en 44mm su/stromberg för varje 100hk man vill ha.
sen ska man ha lite förvärmninh på insugen mellan gasaren och turbon.
vad har du för turbo?
kompa?
jag rerkomenderar lägre laddtryck när du letar fel (0.3bar eller liknande)

bättre med en holly blå längstbak i bilen med 10mm inner dim rör helavägen fram till regulatorn sen kör man en 44mm su/stromberg för varje 100hk man vill ha.
sen ska man ha lite förvärmninh på insugen mellan gasaren och turbon.
vad har du för turbo?
kompa?
jag rerkomenderar lägre laddtryck när du letar fel (0.3bar eller liknande)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
hej
tack fredde det skall jag prova.
om det e bränslefel så menar ni att jag skall byta till 2 stromberg i stället? dom e ju mycket lättare att förstå oxå:D
bilen laddar inte mer än 0,2 har jag lurat upp den i ..
förvärmning det har jag redan.
det är en RotoMaster T04
menar du kompen i motorn eller kompförhållandet? vet inte hur man räknar ut kompförhållandet, e dålig i matte tyvärr.
men det e ca 800kpa på alla cylindrar i komp.
om det e bränslefel så menar ni att jag skall byta till 2 stromberg i stället? dom e ju mycket lättare att förstå oxå:D
bilen laddar inte mer än 0,2 har jag lurat upp den i ..
förvärmning det har jag redan.
det är en RotoMaster T04
menar du kompen i motorn eller kompförhållandet? vet inte hur man räknar ut kompförhållandet, e dålig i matte tyvärr.
men det e ca 800kpa på alla cylindrar i komp.
Volvo 164 WT
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
det är alltid kompförhållande som gäller när man snackar motorbygge!
trycket är bara en koll på motorns täthet typ,jens menar att stromberare
är ett säkert alternativ(förhållandevis!) försäkra dig om att din motor har soppa och gnista och laddtryck (börja dock inte med för mycket tryck) så ska det nog funka!
trycket är bara en koll på motorns täthet typ,jens menar att stromberare
är ett säkert alternativ(förhållandevis!) försäkra dig om att din motor har soppa och gnista och laddtryck (börja dock inte med för mycket tryck) så ska det nog funka!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 223
- Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
- Ort: Strömstad
- Kontakt:
hej
okej.
kan du ge mig en enkel formel på hur det räknas ut ? och tänk på att ja e gansk trögfattad
då måste jag förstoss ha av toppen för att räkna kompa.
kanske e lika bra så att man ser va det är för skit dom har gjort med motorn, kanske inte är gjort nånting
skall tästa lite av vad ni har sagt nu på söndag.
kan du ge mig en enkel formel på hur det räknas ut ? och tänk på att ja e gansk trögfattad

då måste jag förstoss ha av toppen för att räkna kompa.
kanske e lika bra så att man ser va det är för skit dom har gjort med motorn, kanske inte är gjort nånting

skall tästa lite av vad ni har sagt nu på söndag.
Volvo 164 WT
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
en cylinders volym + volymen åvanför kolven ,delat med volymen åvanför kolven! tex 500cc+59cc dividerat med 59cc=9.47-1
volymen på det som fattas för kolven upp till blockplanet+volymen som packningen tar +utrymmet i förbränningsutrymmet=volymen åvanför kolven,men skit i det tills vidare se till att motorn får soppa!
låna lite böcker innan asfalten tinar fram det kan löna sig
volymen på det som fattas för kolven upp till blockplanet+volymen som packningen tar +utrymmet i förbränningsutrymmet=volymen åvanför kolven,men skit i det tills vidare se till att motorn får soppa!
låna lite böcker innan asfalten tinar fram det kan löna sig
