Turbo på Opel 2.4 cih?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Håkansson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 07, 2007 9:51 am
Ort: Hörby

Turbo på Opel 2.4 cih?

Inlägg av Håkansson »

Jag har en gammal Ascona A som bara står och skräpar :cry: .
Köpte den som reservdelsbil när jag körde rally, men tyckte det var synd att skrota den.
Den är helt rostfri och ser snygg och prydlig ut.
Jag har suttit och läst lite på forumet om opel vs volvo, och kommit fram till att opels 2,4 kanske inte är helt fel att konvertera till Turbo.
Så jag undrar vad som krävs för att få en motor med ca 250 hk som HÅLLER och går att ha i en bruksbil.
Måste jag byta sprut?
lmmätare?
Ska jag ha 2,2 ans topp eller 2,4 ans topp?

Eller jag kanske ska satsa på en volvomotor istället?

Tacksam för svar.
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Hm nu ska vi se.
Det beror på hur mycket det får kosta och hur mycket du kan göra själv?
Jag hade turen att komma över en motor som redan var konverterad.
Reseptet på den var det klasiska.
1900 block borat till 96mm med volvo 230 turbo kolvar svarvade 1mm typ.
orginal smida 1900 stakar (före 73)
orginal 2,0 vev lätat svängljul. portad 2,0 topp med csb ventiler vet ej storleken på dem har inte haft isär å kollat.
Vad jag vet så skiljer det inte nått direkt mellan 2.2 å 2.4 toppen.
På min motor satt det ett hembyggt grenrör med en slut rayjay turbo å extärn wg.
Det satt även ett orginal 2,0 sprut med tryckvakt som styrde två extra spridare. Fungerade helt ok.
Skulle jag bygga så skulle jag satsa på en sådan botten med 2.4 toppen något portad och enems i10 turbo kam.
Har förövrigt den kamen i min topp.
Jag kommer även byta ut orginal sprutet mot vems.
Beroende på hur mycket du laddar ska inte önskad effekt var omöjligt att nå.
ang sprutet så funkar det utmärkt med orginal 2.4 sprut å några extra spridare styrda av en eller flera tryckvakter. Tror det är det biligaste alternativet.
Hoppas du blev lite klokare av det här annars är det bara att fråga så ska jag försöka svara.
Mvh Kjelle.G :wink:
Håkansson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 07, 2007 9:51 am
Ort: Hörby

Inlägg av Håkansson »

Kostnaden är väl inte så viktig. Det viktiga är att det fungerar.
Jag kan göra det mesta själv. Har byggt några sugmotorer innan.
Är det ingen ide att köra på 2,4 blocket och veven?
Tänkte mest på vridmomentet.
Dock har jag några 1,9 motorer som ligger. Har 2,2 topp och snart en komplett 2,4 motor. Får jag 200hk till att börja med så är jag mer än nöjd.
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Tja det är inge fel på 2.4 blocket.
Därimot så är ju veven ganska långslagig.
Det går ju att bygga med den också men inte med dom kolvarna å stakarna jag nämde.
Jag Frågade Janne på enem för några år sedan om det skulle gå att bygga på 2.4:an och han sa att dom kunde fixa kolvar å stakar lämpliga för en turbo 2.4:a.
Det är ju bara å höra med dom.
Mvh Kjelle.G :wink:
Skriv svar