Volvo 242 b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Volvo 242 b20 turbo

Inlägg av ElfvinG »

Jag köpt en 242 -76 med b20 för nån månad sen. Den har bara haft två st. ägare och har alltid varit gubbkörd. Det finns en heldel rost och det var rostfläckar överallt på hela bilen. Jag hade tänkt rostlaga den nu i vinter och lägga på en ny lack sen till våren.

Det är tänkt att jag ska ha den som 18 årsbil, jag är 16 nu så jag har ju ett tag på mig att göra den klar.

Motornmässigt så tänkte jag sätta i en tubro, jag har en Garrett T25 ligger så jag tänkte köra med den, motorn som sitter i har bara gått 16000 mil och går som en klocka så jag tänker byta ut den och sätta i en annan b20 jag har ligger, jag tycker det känns dummt att turbokonventera en sån fräsch orginal motor.




Nu i veckan så fick jag hem massa ekonomiplåt, 2st. reservhjulsbaljor, 2st skärmkanter bak, 2st plåtar bakom bakhjulen.


Bilderna är inge bra, det är så trångt i garaget nu så det är svårt att ta bra bilder.

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/


Bild
Bild
Bild
[IMG]http://img512.imageshack.u

[url=http://imageshack.us]Bild

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img522/cimg0599aw0.jpg/1/][IMG]http://img522.imageshack.us/img522/cimg0599aw0.jp
EmilBoström
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån sep 22, 2008 12:40 pm

Inlägg av EmilBoström »

jobba på! så får du nog den klar till körkortet :)
Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Bamazon64 skrev:såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?
först körde jag med en grovrengörare, sen punktbläster och sen hade jag på Smedjans rostborttagre tror den heter så
zajja
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:05 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av zajja »

ElfvinG skrev:
Bamazon64 skrev:såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?
först körde jag med en grovrengörare, sen punktbläster och sen hade jag på Smedjans rostborttagre tror den heter så
Punktbläster är guld värd på ytrost! tar visserligen lite längre tid men man slipp all sand i garaget och man får bättre resultat än att slipa ner bara.
Blir nog bra, ska bli kul att följa projektet.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

japp det är jävla bra grej, men min kompressor är lite för klen men det funkar iaf.

Lägger ut en bild på epan som jag rostlagade och rollade i vintras:

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img149/cimg0343tr2.jpg/1/][IMG]http://img149.imageshack.us/img149/cimg0343tr2.jpg/1
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Jag började bygga turbogrenrör idag, lite svetsning kvara bara.

Ska göra klart det imorron så då blir det bättre bilder.

Bild
Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img161/dsc00004vz1.jpg/1/][IMG]http://img161.imageshack.us/img161/dsc00004vz1.jpg/
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Bamazon64
För mycket laddtryck
Inlägg: 382
Blev medlem: fre jun 16, 2006 11:13 am
Ort: Vännäs City

Inlägg av Bamazon64 »

en sån där krull skiva.? adapterröret ser ju skit bra ut...smart me 4-kants profilen
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Ska du köra sugturbo? 8)
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Bamazon64 skrev:en sån där krull skiva.? adapterröret ser ju skit bra ut...smart me 4-kants profilen
ja precis går skitbra att slipa rost med. tackar :)
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Johnny skrev:Ska du köra sugturbo? 8)
japp hade tänkt de :D
Användarvisningsbild
E30TicPower
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 23, 2008 11:48 pm
Ort: FI Jakobstad

Inlägg av E30TicPower »

skall du ha förgasaren före turbo :roll: undrar nog om din garrett 25 är karbontätad ja ??!!
Bmw E30 316 Turbo
ElfvinG
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån dec 10, 2007 6:15 pm

Inlägg av ElfvinG »

Bmw_e30Power skrev:skall du ha förgasaren före turbo :roll: undrar nog om din garrett 25 är karbontätad ja ??!!
jo hade tänkt de, men blev fundersam nu när du säger så. funkar det inte om den inte är karbontätad eller?
Användarvisningsbild
E30TicPower
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: sön nov 23, 2008 11:48 pm
Ort: FI Jakobstad

Inlägg av E30TicPower »

problemet med turbon då man sätter förgasaren före är inte hållbarhet
utan att turbon utsätts för undertryck! då dricker motorn olja
ur lagerhuset om den inte är "packboxad-karbontätad".
på dom flesta agg kan man borra ett ventilationshål in i lagerhuset
bakom kompressorn så utsätts inte lagerhuset för undertryck.
Bmw E30 316 Turbo
Skriv svar