Saab Flera Tusen (9000 Amstaff Edition)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Saab Flera Tusen (9000 Amstaff Edition)

Inlägg av CleanMyCar »

Ja, slänger upp en tråd här också med gammherket.

Den ser förjävlig ut utvändigt (garagelackad med typ 4 lager klarlack) men det ska våtslipas och poleras upp igen, den ser då bättre ut än förut :D

Är väl inte jättevacker invändigt heller, vovven gillar att tugga både nackstöd och tyg i bagaget. (Donatorbil sökes! :doh: )

Tanken var väl att ha den som bruks / lekbil, behöver inte oroa mig om det rasar då dessa finns överallt. Sen finns det ju en hel del att bygga med bara man väljer rätt grejor och har vilja.
(Har ju redan bytt motor 1gång och låda + koppling för tredje gången förra helgen)

Just nu ser det ut såhär:

9000T -88A (kat. befriad och fördelartändning)
1800kg enligt spec.
3" system från turbo till dubbla Japs (Ja, visst är det manligt! ;) )
3Bars BTR
Saabs röda spridare
Matschip (bränslechip)
Omnitad org. lamell med 4puckar (Greppar som faen numera)
Hemmamoddad APC med spikdioder och annat krafs, kopplad via TP- kabel så det är enkelt att ta loss ifall det blir problem
3" Kina IC med 2.5" anslutningar
2.5" tryckrör turbo - Insug
Olje catchtank
9000i låda med utväxling som gör att bilfan skriker i 3000rpm i typ 120 på e4:an
Sen massa annat småkrafs, orkar inte ta upp alla smådetaljer

Bilen var knappt påbyggd innan planeran på Piteå EDPS kom,
då polarna skulle upp så ville även jag prova.
Har aldrig varit den som fegar, spelar ingen roll om man kör en orginal ford eller nått 1000hk monster, man gör det för kul.

I allafall så åkte IC och annat på plats 2 veckor innan, nyrenoverad org. turbo följde med samtidigt.
Nästan genast stötte jag på problem med att bilen vägrade att ladda som den skulle.
Vilket visade sig vara en felkopplad magnetventil natten innan Piteå, grovjusteringen fick jag göra på vägen till Piteå utan sömn.
I skellefteå passade AC pumpen på att säga upp sig och remmen smälte loss..

Men är helt nöjd, slutade med 14.6 på 402m (162km/h)med systemet som det ser ut nu, och då är ju motorn helt orörd, laddtrycket peakade på 1.3-1.4bar med org. turbon.
Körde då med 17" och några skitdäck också så det går nog att kapa ner en hel del.

Nästa planerna är att skaffa större Turbo, tror ett TD04 19T eller liknande kan vara lämpligt, bör ju passa någorlunda bolt-on.
Grenröret kommer jag att behålla tillsvidare.
Motorrummet ska göras iordning, allt ska lackas och kablar / stam och slangar ska dras om.

Sen ska hela karossen få sig en ordentlig våtslipning, bilen blev garagelackad förrförra veckan under 24timmar så man hann ju inte direkt tänka på kvalite´.

Enda vettiga bilden jag har på bilen är just från EDPS:

Bild
Senast redigerad av CleanMyCar den ons jul 02, 2008 12:19 am, redigerad totalt 2 gång.
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Bränslechip + nya spridare på plats, pallar nu 1.4-1.5bar ladd utan större problem med spikningar, kan förekomma ibland men ligger vid 1.2-1.3 för att hålla mig safe.

Bilen har blivit garagelackad så den ser enhetlig ut, däremot klumpade klarlacken ihop sig tackvare kass spruta så just nu våtslipar jag och polerar upp hela bilen, huven är klar ikväll as we speak.

Jagar inredning till bilen samt att jag ska ta tag i motorrummet, det ser pinsamt förjävligt ut..

Sökes:
*9000 Inredning, stolar, bagagetyg + innertak.
*Större Turbo, te.x TD04 19T eller liknande, eller annat med T3 fläns.
*Hållbara vakuum slangar, OKQ8 tycks bara ha genomskinliga eller bränsle slangar, bränsleslangarna är för tjocka och de genomskinliga pallar inte trycket utan sväller eller drar ihop sig.
*Tyg till baslådan.

Ska försöka fota när det finns något att fota..

De 3 mätare som jag har ovanpå panelen är ev. tillsalu till rätt köpare, ska byta färg till annat.

Slet dessutom ut hela AC paketet som tackade för sig i skellefteå påvägen till Piteå, Deji har nog bilder på detta ;)

Pumpen skar och remmen fortsatte att snurra, när jag tillslut märkte detta så smälte remmen av p.ga värmen..
Användarvisningsbild
robinmoppe
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av robinmoppe »

så ska en saab se ut! :thumbright:
244 -88
245 -84 etanolbil
http://www.garaget.org/robinmoppe" onclick="window.open(this.href);return false;
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

robinmoppe skrev:så ska en saab se ut! :thumbright:
Mjo ska inte vara blingbling plast o massa realcar vingar, orginal Airflow med Talladega vingen ser bäst ut ;)
Användarvisningsbild
Linkan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Linkan »

bra tid med förutsättningarna du hade tyckte jag :) lite mer pill och däck så blir det finemang :thumbright:
säg åt andre eller så ringer du själv när däcken mina dyker upp !
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Linkan skrev:bra tid med förutsättningarna du hade tyckte jag :) lite mer pill och däck så blir det finemang :thumbright:
säg åt andre eller så ringer du själv när däcken mina dyker upp !
Ringer när däcken e hemma ;)

Behöver större kanelbulle under huven, fixa!
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Uttråkad såhär på midsommar, hade tänkt att våtslipa & polera resten av bilen här (är i Husum hos tjejens familj) men glömde våtslippappret hemma, tog med Allt förutom just det..

Så jag slänger upp några äldre bilder på te.x avgasbygget och en bild på min APC modd samt några bilder jag tog här utanför nu..

Bild
Avgasbygget på G

Bild
Våtslip inför garagelackningen

Bild
Precis lackat..

Bild

Bild
Eftersom klarlacken blev dålig (kass spruta och för litet munstycke) så valde jag att våtslipa hela bilen och polera upp lacken, här är den sidan som fått sig en första omgång med 2000K papper..

Bild
Bara en varning för passagerare ;)

Bild
APC modden, kopplad med TP-kabel till APC´n. Vänstra potten styr P potten som ställer laddkurvan.
Högra styr F potten som ställer laddtrycket från 0.5- 1.6bar.
Övre dioderna lyser när APC är aktiv och alla de undre är spikdioder. Knappen + dioden till vänster styr kylfläkten till motorn.

Bild
Nya trycket på huven + vindrutan..

Bild
Polerad + våtslipad sida (ej klar dock)

Bild
Ej polerad eller nått..notera grumligheten i klarlacken!

Bild
Där skymtar IC, tryckslangar + sportfilter fram, fronten sitter med snabbfästen kan man säga, tar 5sek av / 5sek på ;)
Användarvisningsbild
Linkan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Linkan »

ser juh bra ut om man jämnför med föredetta resultat ! !! bra jobbat ranta ! , hur är det med däcken har dom kommit? :)

lite mer jobb så ser den riktigt fin ut ! är avundsjuk :D
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av 142_sebbe »

Riktigt nice den där årsmoddelen med airflowpacket, själv kör jag en 9000 årsmoddel 1995 ser inte lika mycker race ut men är riktigt trimvänliga dom med. laddet ligger på 1.4 nu men det blir mer snart :thumbright:
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

142_sebbe skrev:Riktigt nice den där årsmoddelen med airflowpacket, själv kör jag en 9000 årsmoddel 1995 ser inte lika mycker race ut men är riktigt trimvänliga dom med. laddet ligger på 1.4 nu men det blir mer snart :thumbright:
Jo stora paketet gör mycket på äldre 9000, passar riktigt bra jämfört mot Realcar moddade bilar faktiskt.

Är sugen på en nyare 9000, te.x -97 eller liknande. Bättre styrsystem och mer hållbara delar, nackdelen är väl då att delarna blir dyrare också ju nyare bil man har.

Får se, bilen är inget värsting åk och heller ingen utställningsbil, snarare mer ett projekt som löper sakta fram samtidigt som den körs både på helger och till Ica och firman på vardagarna.

Nästa projekt nu är motorrummet och att lacka om kjolarna igen, men första blir det nog att fixa handbromsen och leta större turbo.

Har hittils bytt inredning, fräscht golv och svarta skinnstolar i grymt bra skick.

Hade tänkt mig att åka på burnout tävlingen i lycksele.

Som sagt, jag är inte den som fegar ur, kan lika gärna rejsa mot en 1000hk bil eller paja lådan på en burntävling.

Man lever väl Nu eller hur? :thumbright:

Här finns iaf lite filmer med bilen:
http://www.garaget.org/video/5ofitggafqei

http://www.garaget.org/video/fz9p9lct3tm5

http://www.garaget.org/video/i4k4gm69xre7
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Så, bagagebygget klart ;)

Även klätt om hela taket samt några paneler..

http://www.garaget.org/video/8pj5e3idld29

Nästa projekt är att fixa fungerande handbroms.. Blir antingen Linelock eller försöka fixa org. vajersystemet som förövrigt aldrig funkat som det ska på någon av mina 9000 :doh:
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av 142_sebbe »

Vad har du för turbo i saaben nu. är det en std eller sitter något värre på den?
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

142_sebbe skrev:Vad har du för turbo i saaben nu. är det en std eller sitter något värre på den?
Standard än så länge ;)

Jagar efter nått större som passar setupen bra, gärna bolt-on ;)
Användarvisningsbild
142_sebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av 142_sebbe »

okej en aeroturbo TD04 15T(G) passar nog bra. fast dom klarar iofs inte av så mycket mer effekt kanske 310hk
CleanMyCar
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av CleanMyCar »

Så, då har man fått tag på komplett 2.3L Turbo motor från -91, hel framvagn med motor & allt.

Så det blir att skruva till hösten...ska 2.3:an få smaka laddtryck ;)
Skriv svar