B20 turbo recept??

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

B20 turbo recept??

Inlägg av 142t »

hej.

jag tänkte bygga en motor med kompsänkt och portad topp, en k-kam, enkel stromberg, ett grenrör från misab, ett schwitzer-aggregat med integrerad wastegate, orginal kolvar, 2.5 tums avgas, m45 låda, saab 900 intercooler.

siktar på ca 200 hk. går det att få ut 200 hk med detta?
Minos
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: tor dec 25, 2003 11:55 pm
Ort: Bakom ingenstans (Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Minos »

Det tror jag nog inte ska vara några problem. Är iof ingen expert men men :P
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Jo om Strombergen håller upp till 200hp.
Läste 170 nånstans tror jag,(kan yra i nattmössan)
Fråga Jens :-)
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

KackNalle skrev:Jo om Strombergen håller upp till 200hp.
Läste 170 nånstans tror jag,(kan yra i nattmössan)
Fråga Jens :-)
Räcker inte den bara till 150-160 hästar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

med 2.5-3mm nålventil, filad nål, och ett turbo malpassi bränsle system med insprutnings pump och retur ska den räcka till 200hk.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de där me nålventilen, ja tror ja har 164 gasare, (stromberg/zenith) isåfall ska det sitta 2mm nålventil i, sen tänkte ja köpa till turbonålar, hur långt kan man tänka sig att det räcker ihop med soppapump & tryckregulator är det bara borra upp nålventilerna till 2,5-3mm eller hur går man tillväga att få det så stort?
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

Inlägg av 142t »

jag har skaffat dellorto 40:or nu till motorn ovan och jag undrar hur grova bränsleledningar jag ska ha till denna effekten? tänkte kanske 10mm till regulatorn och 12 till retur??
överladdad b20 låter underbart!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:!: holler med 10mm begge veier til det effektuttaket..... :wink: har kjørt med orginalet med 251hk med sugturbo(gik vt201C)+ 1,6bar :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det är returledningen som är viktig...om det inte flödar tillräckligt i den så får du mottryck och då blir trycket till förgasaren för högt.

Jag ska köra med 9mm (standard hydralrör) till att börja med..kan rapportera hur detta fungerar när jag satt igång systemet. (nån vecka bort) 10mm är väll att rekomendera.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

såg att biltema hade halvhårda kopparrör 2m långa.. kan man inte använda dom som bränslerör? fanns i olika dimensioner typ 10-15mm är kanske lite korta rör... eller va ska man ha? ja måste dra sopparör under bilen snart!!
Användarvisningsbild
Goofy
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:34 pm

Inlägg av Goofy »

går ju skarva :wink:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jag köpte ett 6 meter långt hydralrör och kapade på mitten...
:)
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

Inlägg av 142t »

kan detta vara en bra grund bestyckning till motorn? e-rör 14 ,nålventil 225 eller 350 , lågfart 70 ,luft mun 230 ,huvud mun 185, acc mun 35 sitter halsring 32 så länge.
överladdad b20 låter underbart!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

142t skrev:kan detta vara en bra grund bestyckning till motorn? e-rör 14 ,nålventil 225 eller 350 , lågfart 70 ,luft mun 230 ,huvud mun 185, acc mun 35 sitter halsring 32 så länge.
jag skulle nog ha mindre luft (160), annars ska det nog va en bra lågladdtrycks bestykning.
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

142t skrev:kan detta vara en bra grund bestyckning till motorn? e-rör 14 ,nålventil 225 eller 350 , lågfart 70 ,luft mun 230 ,huvud mun 185, acc mun 35 sitter halsring 32 så länge.
e-rör 14?? Vad är det? :?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Skriv svar