Betongfyllning av motorblock

Diskussioner för erfaret folk
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Betongfyllning av motorblock

Inlägg av nitroz »

Jag tänkte betongfylla ett rödblock med Blockfiller
när jag blandar enligt instruktion så är blockfillern inte alls flytande
utan det blir den först när jag blandat i mycket mer vatten än det står i instruktionen , kan detta medföra att det blir svagare eller porösare eller liknande


Tacksam för svar
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Betongfyllning av motorblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

nitroz skrev:Jag tänkte betongfylla ett rödblock med Blockfiller
när jag blandar enligt instruktion så är blockfillern inte alls flytande
utan det blir den först när jag blandat i mycket mer vatten än det står i instruktionen , kan detta medföra att det blir svagare eller porösare eller liknande


Tacksam för svar
jag har aldrig använt blockfiller men det ska väll vara som vanlig betong/golvspackel vad jag vet, vi brukar blanda så den är så tjock som möjligt sen får man hjälpa betongen ned i blocket både uppifrån och från frostplugarna på sidan av blocket , sen så slår man med en gummiklubba så Den flyter ut och så luften komer ut. fyller du övre eller undre delen och hur mycket?


Fredde (vit pv) har du nåra tips?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

har fyllt mitt block i botten upp till halva fodret,
trädde siliconeslangar från avtappningen o vattenpump
upp till packningsytan va lätt att dra ut sen.
andvänd med fördel flera trattar (4-6st) och mata på
med typ blyertspenna(rinner ej själv)spöa blocket lite medans
med gummiklubba så rinner det ut jämnt
ska eftermäta blocket nu i helgen, har stått ett par månader
så det borde inte röra sig mera
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Inlägg av nitroz »

vad händer om man blandar i lite mera vatten så att det flyter ner ?
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nitroz skrev:vad händer om man blandar i lite mera vatten så att det flyter ner ?
ska ringa min bror som är betongarbetare och höra vad som händer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:
nitroz skrev:vad händer om man blandar i lite mera vatten så att det flyter ner ?
ska ringa min bror som är betongarbetare och höra vad som händer.
på sådant fiberförstärkt värme golvspackel som vi använder så trodde han inte det skulle spela någon större roll med lite extra vatten.

betong blir dock spröt om för mycket vatten används.
nitroz
För mycket laddtryck
Inlägg: 229
Blev medlem: lör dec 11, 2004 7:13 am
Ort: Falköping

Inlägg av nitroz »

Ok
Jag har "Rockblock" som man kan köpa på Lövén
om man kan späda den något med kommer den ju lättare att rinna runt cylindrarna (Man får ju även ge den lite med gummiklubba eller en vibrator etc)
jag kommer nog göra detta under helgen och vill höra så att det inte blir tokfel

Mvh Krister
Old kadett never die They just get faster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nitroz skrev:Ok
Jag har "Rockblock" som man kan köpa på Lövén
om man kan späda den något med kommer den ju lättare att rinna runt cylindrarna (Man får ju även ge den lite med gummiklubba eller en vibrator etc)
jag kommer nog göra detta under helgen och vill höra så att det inte blir tokfel

Mvh Krister
vad har du och blanda med? hand kör du så tar det en stund att få det helt blandat skulle jag tro. sen så kan du presa som fredde gjorde med pennor och trattar (det är bra om man är nåra som hjälps åt och mata och knacka med gummihammare.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag använde Rockblock, och blandade i extra vatten utöver "härdaren" som medföljer.Det står i instruktionerna att det är helt ok. Man får blanda lite på känn, men inte mer än att det precis orkar rinna ner i blocket. Sen ge på med gummiklubba, gärna med blocket i ett motorstativ så att det skakar och vibrerar av slagen.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

nu har jag mätt blocket! mätte innan gjutningen o det var .03 ovalt som mest innan (gått nån timme efter borrning) vid rumstemp,
nu nåra månader efter gjutningen 0.02-0.06 ovalt i övre delen vid rumstemp
vid +55grader 0.01 som mest i övre delen 0.06 i nedre
allt är mätt utan stressplatta vattenpump o överfall
alla avvikelser har gett mer spel. så jag tror betongen sliter i
fodren hellre än pressar?

fredde
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:nu har jag mätt blocket! mätte innan gjutningen o det var .03 ovalt som mest innan (gått nån timme efter borrning) vid rumstemp,
nu nåra månader efter gjutningen 0.02-0.06 ovalt i övre delen vid rumstemp
vid +55grader 0.01 som mest i övre delen 0.06 i nedre
allt är mätt utan stressplatta vattenpump o överfall
alla avvikelser har gett mer spel. så jag tror betongen sliter i
fodren hellre än pressar?

fredde
skulle va intresant att se om det händer något om man monterar stessplattan och drar 120nm
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

jag drog fast toppen och mätade på mitt block, blev mer ovalt då.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21728
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

undra hur noga det är och vad klarar kolvringarna av för ovalitet för att täta ?

man skulle fått hona sista hundradelarna efter gjutning med stressplatta och 100grader block temp. :idea:
jobbigt skulle det bli i allafal! och frågan om det är värt jobbet och skulle loppet bli rakare under värkliga förhållande???


skulle tro att de siamesgjutna B230 är ganska hemska vid full temp också.
jag tror jag läste om det i smokys power secrets bok.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

ja de gäll nog att man ha tillräckligt me spel för viss rör sig grejorna.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja Jens.De e det.

Poängen e att många missat detta me filler,å efter att ha åkt fyllda block på gatan i över 10 år har jag följande erfarenheter.(Iofs mest V8or då,men i alla fall)

1/"-Det funkar inte på gatan!Det gör att motorer överhettar"
Nej.Det funkar utmärkt.Anledningen e att ung 90% av motorns kylning sker i toppen samt ung 1 cm ner ifrån decket.
Vad som absolut inte e att förglömma e att oljan i maskin..oljans 1a uppgift e inte att smörja motorn,utan att kyla den.
Mao..i me filler..å häng dit ett vettigt oljekyl.

2/En av de största fiender motorn i sig har under drift e det ingenjörer kallar naturligt kritiska frekvenser-eller självsväng om man så vill.
För ett antal år sen stog jag nere i bänken hos Lennart Persson å såg avgasvärdena gå över hela kartan me en borrad B23a vid rätt precis 7200 varv.
Anledningen..var att cylindrarna började flexa å ringarna inte hann med att fylla det "gap" som uppstog.Detta e alltså inte en statisk situation,utan en som flyttar runt beroende på belastning å varvtal.
Vissa motorer..e känsligare än andra.
Hellre en smälla med foder som e konsekvent ovala(eftersom det går att kompensera för mer eller mindre)än en där fenomenet uppstår lite här å där i skalorna.

3/Fredde.
Ja.Om du tänker lite logiskt så e det så att fillern drar i fodren då filler krymper när den härdar.Det viktiga e inte om den drar eller skjuter,utan att den gör den avstämt fria längden av fodret kortare.
Precis...som om du tar en linjal å håller över bordskanten du vet..som när man va liten i skolan..Ju kortare del av linjalen som e utanför kanten när man smäller till den,desto högre ton(å frekvens)

Sen..de där med temperaturer..jo..de E lurigt..å vi har funderat på det.
Den slutsats vi dragit e att det som gör största skillnaden e att man "tar" i problemet överhuvudtaget,för..de flesta orginalsmällor har ju cylinderhål som ser ut som muttrar.
Har dock aldrig simulerat hetvatten i ett block under borrning.
Skriv svar