Betongfyllning av motorblock
Betongfyllning av motorblock
Jag tänkte betongfylla ett rödblock med Blockfiller
när jag blandar enligt instruktion så är blockfillern inte alls flytande
utan det blir den först när jag blandat i mycket mer vatten än det står i instruktionen , kan detta medföra att det blir svagare eller porösare eller liknande
Tacksam för svar
när jag blandar enligt instruktion så är blockfillern inte alls flytande
utan det blir den först när jag blandat i mycket mer vatten än det står i instruktionen , kan detta medföra att det blir svagare eller porösare eller liknande
Tacksam för svar
Old kadett never die They just get faster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Betongfyllning av motorblock
jag har aldrig använt blockfiller men det ska väll vara som vanlig betong/golvspackel vad jag vet, vi brukar blanda så den är så tjock som möjligt sen får man hjälpa betongen ned i blocket både uppifrån och från frostplugarna på sidan av blocket , sen så slår man med en gummiklubba så Den flyter ut och så luften komer ut. fyller du övre eller undre delen och hur mycket?nitroz skrev:Jag tänkte betongfylla ett rödblock med Blockfiller
när jag blandar enligt instruktion så är blockfillern inte alls flytande
utan det blir den först när jag blandat i mycket mer vatten än det står i instruktionen , kan detta medföra att det blir svagare eller porösare eller liknande
Tacksam för svar
Fredde (vit pv) har du nåra tips?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
har fyllt mitt block i botten upp till halva fodret,
trädde siliconeslangar från avtappningen o vattenpump
upp till packningsytan va lätt att dra ut sen.
andvänd med fördel flera trattar (4-6st) och mata på
med typ blyertspenna(rinner ej själv)spöa blocket lite medans
med gummiklubba så rinner det ut jämnt
ska eftermäta blocket nu i helgen, har stått ett par månader
så det borde inte röra sig mera
trädde siliconeslangar från avtappningen o vattenpump
upp till packningsytan va lätt att dra ut sen.
andvänd med fördel flera trattar (4-6st) och mata på
med typ blyertspenna(rinner ej själv)spöa blocket lite medans
med gummiklubba så rinner det ut jämnt
ska eftermäta blocket nu i helgen, har stått ett par månader
så det borde inte röra sig mera
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ska ringa min bror som är betongarbetare och höra vad som händer.nitroz skrev:vad händer om man blandar i lite mera vatten så att det flyter ner ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på sådant fiberförstärkt värme golvspackel som vi använder så trodde han inte det skulle spela någon större roll med lite extra vatten.Jens Gustavsson skrev:ska ringa min bror som är betongarbetare och höra vad som händer.nitroz skrev:vad händer om man blandar i lite mera vatten så att det flyter ner ?
betong blir dock spröt om för mycket vatten används.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ok
Jag har "Rockblock" som man kan köpa på Lövén
om man kan späda den något med kommer den ju lättare att rinna runt cylindrarna (Man får ju även ge den lite med gummiklubba eller en vibrator etc)
jag kommer nog göra detta under helgen och vill höra så att det inte blir tokfel
Mvh Krister
Jag har "Rockblock" som man kan köpa på Lövén
om man kan späda den något med kommer den ju lättare att rinna runt cylindrarna (Man får ju även ge den lite med gummiklubba eller en vibrator etc)
jag kommer nog göra detta under helgen och vill höra så att det inte blir tokfel
Mvh Krister
Old kadett never die They just get faster
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad har du och blanda med? hand kör du så tar det en stund att få det helt blandat skulle jag tro. sen så kan du presa som fredde gjorde med pennor och trattar (det är bra om man är nåra som hjälps åt och mata och knacka med gummihammare.nitroz skrev:Ok
Jag har "Rockblock" som man kan köpa på Lövén
om man kan späda den något med kommer den ju lättare att rinna runt cylindrarna (Man får ju även ge den lite med gummiklubba eller en vibrator etc)
jag kommer nog göra detta under helgen och vill höra så att det inte blir tokfel
Mvh Krister
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
- Ort: Ronneby
Jag använde Rockblock, och blandade i extra vatten utöver "härdaren" som medföljer.Det står i instruktionerna att det är helt ok. Man får blanda lite på känn, men inte mer än att det precis orkar rinna ner i blocket. Sen ge på med gummiklubba, gärna med blocket i ett motorstativ så att det skakar och vibrerar av slagen.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
nu har jag mätt blocket! mätte innan gjutningen o det var .03 ovalt som mest innan (gått nån timme efter borrning) vid rumstemp,
nu nåra månader efter gjutningen 0.02-0.06 ovalt i övre delen vid rumstemp
vid +55grader 0.01 som mest i övre delen 0.06 i nedre
allt är mätt utan stressplatta vattenpump o överfall
alla avvikelser har gett mer spel. så jag tror betongen sliter i
fodren hellre än pressar?
fredde
nu nåra månader efter gjutningen 0.02-0.06 ovalt i övre delen vid rumstemp
vid +55grader 0.01 som mest i övre delen 0.06 i nedre
allt är mätt utan stressplatta vattenpump o överfall
alla avvikelser har gett mer spel. så jag tror betongen sliter i
fodren hellre än pressar?
fredde
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skulle va intresant att se om det händer något om man monterar stessplattan och drar 120nmfredde_vit_pv skrev:nu har jag mätt blocket! mätte innan gjutningen o det var .03 ovalt som mest innan (gått nån timme efter borrning) vid rumstemp,
nu nåra månader efter gjutningen 0.02-0.06 ovalt i övre delen vid rumstemp
vid +55grader 0.01 som mest i övre delen 0.06 i nedre
allt är mätt utan stressplatta vattenpump o överfall
alla avvikelser har gett mer spel. så jag tror betongen sliter i
fodren hellre än pressar?
fredde
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
jag drog fast toppen och mätade på mitt block, blev mer ovalt då.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21728
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
undra hur noga det är och vad klarar kolvringarna av för ovalitet för att täta ?
man skulle fått hona sista hundradelarna efter gjutning med stressplatta och 100grader block temp.
jobbigt skulle det bli i allafal! och frågan om det är värt jobbet och skulle loppet bli rakare under värkliga förhållande???
skulle tro att de siamesgjutna B230 är ganska hemska vid full temp också.
jag tror jag läste om det i smokys power secrets bok.
man skulle fått hona sista hundradelarna efter gjutning med stressplatta och 100grader block temp.

jobbigt skulle det bli i allafal! och frågan om det är värt jobbet och skulle loppet bli rakare under värkliga förhållande???
skulle tro att de siamesgjutna B230 är ganska hemska vid full temp också.
jag tror jag läste om det i smokys power secrets bok.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
ja de gäll nog att man ha tillräckligt me spel för viss rör sig grejorna.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ja Jens.De e det.
Poängen e att många missat detta me filler,å efter att ha åkt fyllda block på gatan i över 10 år har jag följande erfarenheter.(Iofs mest V8or då,men i alla fall)
1/"-Det funkar inte på gatan!Det gör att motorer överhettar"
Nej.Det funkar utmärkt.Anledningen e att ung 90% av motorns kylning sker i toppen samt ung 1 cm ner ifrån decket.
Vad som absolut inte e att förglömma e att oljan i maskin..oljans 1a uppgift e inte att smörja motorn,utan att kyla den.
Mao..i me filler..å häng dit ett vettigt oljekyl.
2/En av de största fiender motorn i sig har under drift e det ingenjörer kallar naturligt kritiska frekvenser-eller självsväng om man så vill.
För ett antal år sen stog jag nere i bänken hos Lennart Persson å såg avgasvärdena gå över hela kartan me en borrad B23a vid rätt precis 7200 varv.
Anledningen..var att cylindrarna började flexa å ringarna inte hann med att fylla det "gap" som uppstog.Detta e alltså inte en statisk situation,utan en som flyttar runt beroende på belastning å varvtal.
Vissa motorer..e känsligare än andra.
Hellre en smälla med foder som e konsekvent ovala(eftersom det går att kompensera för mer eller mindre)än en där fenomenet uppstår lite här å där i skalorna.
3/Fredde.
Ja.Om du tänker lite logiskt så e det så att fillern drar i fodren då filler krymper när den härdar.Det viktiga e inte om den drar eller skjuter,utan att den gör den avstämt fria längden av fodret kortare.
Precis...som om du tar en linjal å håller över bordskanten du vet..som när man va liten i skolan..Ju kortare del av linjalen som e utanför kanten när man smäller till den,desto högre ton(å frekvens)
Sen..de där med temperaturer..jo..de E lurigt..å vi har funderat på det.
Den slutsats vi dragit e att det som gör största skillnaden e att man "tar" i problemet överhuvudtaget,för..de flesta orginalsmällor har ju cylinderhål som ser ut som muttrar.
Har dock aldrig simulerat hetvatten i ett block under borrning.
Poängen e att många missat detta me filler,å efter att ha åkt fyllda block på gatan i över 10 år har jag följande erfarenheter.(Iofs mest V8or då,men i alla fall)
1/"-Det funkar inte på gatan!Det gör att motorer överhettar"
Nej.Det funkar utmärkt.Anledningen e att ung 90% av motorns kylning sker i toppen samt ung 1 cm ner ifrån decket.
Vad som absolut inte e att förglömma e att oljan i maskin..oljans 1a uppgift e inte att smörja motorn,utan att kyla den.
Mao..i me filler..å häng dit ett vettigt oljekyl.
2/En av de största fiender motorn i sig har under drift e det ingenjörer kallar naturligt kritiska frekvenser-eller självsväng om man så vill.
För ett antal år sen stog jag nere i bänken hos Lennart Persson å såg avgasvärdena gå över hela kartan me en borrad B23a vid rätt precis 7200 varv.
Anledningen..var att cylindrarna började flexa å ringarna inte hann med att fylla det "gap" som uppstog.Detta e alltså inte en statisk situation,utan en som flyttar runt beroende på belastning å varvtal.
Vissa motorer..e känsligare än andra.
Hellre en smälla med foder som e konsekvent ovala(eftersom det går att kompensera för mer eller mindre)än en där fenomenet uppstår lite här å där i skalorna.
3/Fredde.
Ja.Om du tänker lite logiskt så e det så att fillern drar i fodren då filler krymper när den härdar.Det viktiga e inte om den drar eller skjuter,utan att den gör den avstämt fria längden av fodret kortare.
Precis...som om du tar en linjal å håller över bordskanten du vet..som när man va liten i skolan..Ju kortare del av linjalen som e utanför kanten när man smäller till den,desto högre ton(å frekvens)
Sen..de där med temperaturer..jo..de E lurigt..å vi har funderat på det.
Den slutsats vi dragit e att det som gör största skillnaden e att man "tar" i problemet överhuvudtaget,för..de flesta orginalsmällor har ju cylinderhål som ser ut som muttrar.
Har dock aldrig simulerat hetvatten i ett block under borrning.