Avancerad Ecotec trimning 600-1400hk!

Diskussioner för erfaret folk
boost
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: fre aug 05, 2005 11:42 pm

Inlägg av boost »

Ja detta är "samma" motor som saab använder, och dom olika svenska saabtrimmarna påstod inte pallade trimmning! Sanningen var nog at dom inte knäkte koden i styrdonet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

boost skrev:Ja detta är "samma" motor som saab använder, och dom olika svenska saabtrimmarna påstod inte pallade trimmning! Sanningen var nog at dom inte knäkte koden i styrdonet.
jo det är samma motor som saab har. att dom har dåligt rykte i saab kretsar beror nog på klåpare som inte vet vad dom gör.

såg att motorer över 1000hk så användes saab gjutna toppar på grund av att dom höll bättre, svensk kvallite!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

häftig läsning, roligt att de specar upp allt så detaljerat.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

bara att ta fram pluskan och beställa ;) finns det på saab här i norden ;)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Tveksmat emil ;) Men jag vet av en firma i norge som handlar med GM Performance! ;) Och själv (smått opel skadad som man är) vill jag itne påstå att de är en Saab motor! Utan en Opel motor! Men de är väl å andra sidan kanske bara jag :P hehe
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Ja vad säger man Bättre än så där kan man väl inte få ett motor koncept
Sen kommer frågan vilken bank man ska gå till å fixa slantarna hos el om man kanske skulle fixa lite "smällare" :lol: :lol: det värkar ju va ett populärt sätt å fixa slantana på
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

emil skrev:bara att ta fram pluskan och beställa ;) finns det på saab här i norden ;)
jag har beställt GM motorsport böcker på saab. det är bara att ange GM artikel nr.

sen tycker jag delarna inte var så dyr med tanke på vad man får. betydligt billigare än 1000+hk delar till volvo i allafall
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Fränt!

Inlägg av T_Hedman »

Men en sak som slog en direkt var att topparna inte flödade speciellt bra, om man jämför med mitsu 4g63 som lätt gör över 300cfm@28". Men det tar de ju ikapp med laddtryck, över 4bar... manligt var ordet. Skapligt overlap på den snällare avgaskammen också, men med gt4xr snurrorna är ju mottryck nästan obefintligt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fränt!

Inlägg av Jens Gustavsson »

T_Hedman skrev:Men en sak som slog en direkt var att topparna inte flödade speciellt bra, om man jämför med mitsu 4g63 som lätt gör över 300cfm@28". Men det tar de ju ikapp med laddtryck, över 4bar... manligt var ordet. Skapligt overlap på den snällare avgaskammen också, men med gt4xr snurrorna är ju mottryck nästan obefintligt.
jo spesiellt på avgassidan så imponerade inte flödet. men detta är en modärn långslagig motor så det ryms inte så stora ventiler.

måste fundera lite på vad kamarna är mot volvos direkt tryckande vad gällande 0-05" duration.
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Varför man uttalade sig om att motorerna inte pallade trycket var nog för att stakarna är i klenaste laget, de är samma som tidiga B230 stakar ungefär, inget att hänga i julgranen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nya gratis handböcker att ladda ned om ecotec mm

http://www.gm.com/company/gmtunersource ... d_book.htm
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Cassius skrev: de är en Saab motor! Utan en Opel motor!
Jag är också Opelskadad men vill påstå att det varken är Opel eller Saabmotor från början.
Utan den är en vidareutveckling av nån Pontiacmotor.
inte helt 100% på om det är den slöa 2.2an som satt i pontiac transport(nån mini buss)
Men en Pontiacmotor är det från början som GM valde spendera big bucks på och lansera den världen över.

men ska vi prata duktiga opelsnurror så är C20XE/LET en bättre motor.
Men den har inte genomgått samma utveckling hos GMracing som Pontiac/Saab/Opel/Chevrolet motorn

Ett litet bevis för XE motors kapacitet är att den används idag i WTCC mot betydligt nyare motorer.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med om att det finns bättre motorer som BMW M3, mersedes 2.3 16v, opel (va de nu hette) volvo16v, mitsubisi, mm.

men aldrig har nån bilfabrikant jobbat fram så bra info och billiga eftermarknads grejor så nästan vem som helst kan bygga en 1000+ hk maskin.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tycker det är roligt hur de testade fram olika komponenters bristgräns.

De våldtog motorn helt i std utförande med lustgas, nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt.
Men vevstakarna gav upp alla 4 vid en specifik effekt.

Sen i slutänden när man ser konceptet.
då kan man förvånas över hur lite hokus pokus det egentligen är.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar