142 74:a B20 trimobjekt.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

142 74:a B20 trimobjekt.

Inlägg av Erland Cox »

Efter att jag länge har varit sugen på ett B20 projekt kunde jag inte motstå suget längre. Efter att i månader spanat på blocket efter främst en pv och ha läst här i forumet så blev det en 142:a 74:a som prutades ner till 6000:-. Det var Erik Wiklunds projekt som blev den tändande gnistan. Här kommer lite bilder på projektet. Erland.

BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Ser ut som en bra grund iallafall :thumbright:

Blir det turbo snurra eller weber maskin måntro? :P :wink:
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende

Inlägg av joel »

aha nu ska de bli spännande å se vad detta utväcklas till :D
180zx..

joel lindell
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det blir turbo med tiden. Erland.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

fan va hårt, en av sveriges främsta trimmare skaffar en 140 :D :thumbright: ska bli intressant att följa.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

nånting säger mig att det här kommer att spåra ur,och sånt gillar vi :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
RampagE_740
För mycket laddtryck

Inlägg av RampagE_740 »

:revs: :lakrits:

Denne tråden må følges 8)
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende

Inlägg av Evert »

Ser roligt ut :thumbright:

Hur kommer receptet att se ut ?
Blir det sug eller turbo motor, drivlina mm ?
även andvändningsområde :)
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Det var jue en jätte fin 142 du har köpt dig!

du skulle bygga en sugare va?? :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:

detta blir roligt att följa!

kul att du blivit inspererad av eriks wiklunds bil.
den är riktigt frän och går hårt med väldigt små och enkla modifiering (11.2/200km/t).

Blir det en fler stegs bygge med några olika trim grader på vägen eller?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det blir sugmotor först. Jag har varit uppe på vinden och hämtat ner en gammal B18 topp. Jag tänker börja med en sugmotor och lite löst har jag funderat såhär: Offset slipa veven med stakar som har mindre vevlager till längre slag. VW Mahle kolvar om det inns något som passar. Jag funderar på AGAP:S rullkam:

Bild

http://www.agap.se/Produkter.htm

Eller så blir det en snikkam istället men då får man aldrig ut någon effekt. B18 topp valde jag för att jag vill få spalt mellan cylindern och ventilen. B20 har inte så stort borr och blocken är tunna redan std. så minimal borrning är det som gäller.
Ventilstorlek vet jag inte än men det beror på avståndet till cylindern. Hellre bra spalt till cylindern än stor ventil. Jag tänker använda motorcykel downdraft vakuum förgasare. Eventuellt från en V4 motor eftersom insugningskanalerna sitter parvis.
Jag ska gå ut och fräsa i toppen lite nu. Det kommer bilder så fort det har hänt nåt men det här kommer att ta lite tid. Jag får aldrig vara ifred så jag har svårt nog att hinna med jobben jag ska göra. När jag hade lugn och fred så hann jag med mycket mer. Och Jens, jag har tittat på din 142:a också. Jag satt och läste om Eriks när jag hittade den här på blocket och då tänkte jag att det får gå med en 74:a också. Jag ville hellre ha en äldre men denna var vettig till rätt pris. Erland.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

är det inte mindre gods i kanalerna på en b18/b20 med 40/42mm ventiler std mot dem med 44mm? kanske bara är nåt fått för mig eller läst för 100år sen, och därför alltid bara använt de sista årsmodellerna av b20toppar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

min 142 är inte speciellt bra, eller säg så här den levererar inte max prestanda med tanke på vilka grejor som används.

eriks bil däremot har mycket imponerande prestanda per timme mekad tid eller per krona nedlagd, men den är också lite facit av 15 års forskning på min och andra gamla sävar bilar.

jag och erik delar gärna med oss om tips på chassit och drivlina och sånt men du är ju ingen nybörjare själv så du har nog en hel del trix i bakfickan :wink:

-74 har en del fördelar i bakvagnen, så det är nog ett bra val förutom nåra kg mer vikt (dörrar, kofångare och inredding mest).

att hitta en rostfritt 142 exemplar är viktigast då rost lagning är nåt som oftast inte är så kul.

jag har också varit i kontakt med agpi om en sån kam också till min vega B20, värkar va en duktig kille med koll på läget :thumbright:
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ha ha, trodde inte du hade tid med sådant här, och så finns det väl betydligt fränare grejer i garaget redan?

Men det kan ju alltd vara kul att se vad som går att göra ned begränsade förutsättningar :wink:

Har nog någon b18 topp om det kan vara intressant, men misstänker att det inte är något problem..
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har lekt lite med en B18 och en B20 topp i veckan. B18 toppen har jag vinklat upp kanalen 30 grader på men det verkar inte göra så mycket för flödet. B20 toppen som är lite större i grytan flödar lite bättre fast den har standard ingång på kanalen. Nedan är lite bilder på B18 toppen. flödesvärden kommer. Det verkar vara svårt att få upp tillräcklig area på topparna för att få högt flöde. Jag har inte provat med större ventil än 44mm. B18 toppen flödar 176 cfm vid 12mm och stallar inte hur högt jag än lyfter. B20 toppen flödar 178cfm vid 12mm och den stannar på 180.7cfm men backar inte. Topparna är flödade med en 92mm:s cylinder och på B18 toppen var det inte så mycket skillnad på 42 och 44 mm:s ventil så jag tror mer på 42mm till 89mm:s borr som är std. Undrar varför Volvo använde 44mm och 92mM:s förbränningsrum när borret var mindre? Förutom lek med toppar så har jag köpt en sats 15" ATS fälgar på blocket. Erland.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild