Lustig effektkurva (Corvette turbo bromsning)

Diskussioner för erfaret folk
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Lustig effektkurva (Corvette turbo bromsning)

Inlägg av JoBy »

Jag bromsade Corvetten på MotorNord utan turbo ifjol och fick en kurva som såg normal ut.

230 rwhp mellan 5000 rpm och 5500 rpm.
360 Nm vid 3500 varv.

Bild

Idag var jag där igen med turbon på plats. I övrigt är det inget gjort åt motorn.

627 rwhp vid 4200 rpm.
1086 Nm vid 4000 rpm.

Om man räknar på 18% förluster i lådan ( 4L80E ) så blir det 765 hk och 1324 Nm på motorn ... kring 4000 varv ... :shock:

Det är fortfarande orginalblock, orginalvev, orginalstakar och orginalkolvar från 1984 i den.

Här är två utskrifter från dagens bromsning, först vrid och effekt, sedan laddtryck och effekt. Själv har jag funderat en del. Vad har ni för synpunkter på kurvorna.

Bild

Bild
Senast redigerad av JoBy den mån jan 25, 2010 6:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ser ut som du bottnat ett agregat.
vad är det för snurra?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det är ett Garrett GT4288N.

De är möjligt att agget har bottnat vid 627 rwhp, men det borde väl räcka till samma effekt vid 5500 varv också? Där är det ju bara 500 rwhp.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

är det inte lite konstigt att den ger så mycket mer effekt än 530 hk vid 1,3 bars övertryck jämfört med atmosfärstryck? :roll:
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

larsat skrev:är det inte lite konstigt att den ger så mycket mer effekt än 530 hk vid 1,3 bars övertryck jämfört med atmosfärstryck? :roll:
Det är 1.3 bar laddtryck (2.3 absolut) före 4000 varv.
Det är 0.9 bar laddtryck (1.9 absolut) vid 5000 varv.

2.3/1.9 = 1.21 gånger mer absouttryck.
Med samma ladd vid 5000 varv borde effekten bli 1.21 * 550 = 666 rwhp och kurvan skulle se helt normal ut.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Nej Jonas.
Du behöver ett större agg.
Det är anledningen till att trycket sjunker med ökat varvtal.

Bortsett från det,e de så vaket med den typen av karaktär i en gatbil?
Förstå mig nu rätt,men den kommer ju bli mer eller mindre okörbar med det momentet vid de varvtalen.?
En tanke vore kanske att stoppa i mer pinne i kombination med ett större agg för att på det viset få ner momentet vid de relativt sett låga varven åsså kunna mata på högre upp?
Med maxvarv runt 7 kanske?

Vet att Jonas å gubbarna brottades med lite av samma effekt på panteran.Problemet med BBCn de använde vart att lågvridet vart så högt att chassiet helt enkelt inte ens var med på samma karta,vilket jag vill minnas slutade i att de åkte låga 11:or med mkt grepp problem med ett ladd runt 0.4 eller nått sånt.

Skulle gissa att det kunde vara en god ide att använda ett agg runt 80-85mm in,åsså dra ner laddet å fortfarande ha samma massflöde.
Hade dessutom fört med sig mindre karaktär förändring på motorbeteendet när laddet kliver i.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du har säkert rätt i vad du säger med kam och större agg, men jag är inte övertygad att agget är hela problemet än.

Effekten måste väl följa luftflödet genom turbon oavsätt motorvarv.
Vid 4000 RPM orkar turbon ge luft för 627 rwhp vid 1.3 bar.
Varför sjunker både laddtryck och luftflöde till 550 rwhp och 0.9 bar vid 5000 RPM.
Jag tycker ett laddtrycket borde sjunka men att effekten borde vara hyfsat konstant om agget är problemet.

Jag hade justerat laddtrycket till ungefär 1 bar när jag åkte till Östersund men mina nya Hoosier.
Jag körde 11.14 med 203.4 i slutfart. 1.72 på 60foten.
En hög tia skulle ju vara fränt så vi skruvade upp WG-fjädern lite men jag märkte ingen större skillnad.
Jag lyckades bättra slutfarten till 211 i femte körningen men annars ingen förbättring.
Jag hade ställt in växellådan på att växla vid 5300 varv. Med turbinen jag kör gick motorn aldrig under 5000 varv, så jag använde 500-550 rwhp då.

Till bromsningen aktiverade jag lockup i turbinen även vid fullgas och det är ju bara med låst turbin den kan vara kring 4000 varv med fullgas.

Som det känns nu så räcker 627 rwhp aldeles tillräckligt. Det är ju en gatbil ... Den är dessutom väldigt snäll när man kör den på gatan, som orginal ungefär tills man börjar gasa.

Det jag skulle vilja göra är att flytta upp maxeffekten till 5000-5500 varv ungefär, det behöver inte bli högre toppeffekt. Jag vill samtidigt ta ner effekten vid 4000 varv för att få lite rimligare vridmoment. Det är ju fortfarande orginal vev, stakar och kolvar i maskin.

Det jag tror händer är att avgastrycket ökar med motorvarvet.
Avgastryck och laddtryck hjälps åt att öppna WG. (50mm)
Med högre avgastryck behövs mindre laddtryck för att öppna...

Jag är sugen att testa en elektronisk laddtrycksstyrning där man kan justera önskat laddtryck mot varvtal. Kanske 1 bar vid 4000 varv och sedan försöka hålla samma vrid uppåt genom registret så länge turbon orkar med.

Ett större agg och vildare kam skulle säkert också lösa detta, men det är platsbrist under huven och jag vill inte varva motorn 7000 rpm, inte med orginal shortblock.

Kanske nästa motor om jag bygger den med riktig bottendel.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag har inte hittat någon kompressormap för GT4288N.

Här är GT4088. Jag har mätt kompressorhjulet och det är samma. Mitt hus är stämplat med A/R .72 så det är antagligen samma kompressorhus.

Wheel Diameter Inducer 64.7mm
Wheel Diameter Exducer 88.0mm
Trim 54
A/R 0.72

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det jag menade var:

231,3 x 2,3 = 531,99 hp

du skrev att du inte gjort något med motorn men det verkar ju som du haft någon ganska skaplig strypning när du bromsade den som sugmotor eftersom du har vunnit typ 100 hästar extra, var kommer dom ifrån?
dåligt luftfilter vid sugmotorbromsningen eller dyligt? :roll:
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jaha, du menar så.

Jo ... jag hade bra avgassystem så det är inte på den sidan.

Jag hade redan byggt klart för turbon när jag bromsade den och jag satte därför luftfiltret (samma som nu) före laddkylaren så det var ju inte helt optimalt.

Dessutom rasade orginalturbinen i lådan i samband med bromsningen men jag visste inte att det var den som var dålig då. Det var bara första körningen som såg vettig ut. På dom andra slirade lådan.
Den körningen med 230 rwhp var med olåst lockup. Orginalturbinen orkade inte med att låsa. Nu har jag en turbin som orkar låsa och det ger säkert också några hk extra.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok då beror det nog på placeringen, jag har även märkt att tryckboxar i regel stryper sugeffekten ganska rejält vilket inte verkar spela så stor roll med turbo då den alltid snurrar & man brukar ha nått hektos ladd nästan direkt vid fullgas vilket verkar kompensera bra..
man får väll ändå gratulera till fina effektsiffror, orginal heh :thumbright:
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Set ut som det är för litet avgashus, jag skulle satsa på att byta till ett med större A/R, dvs om man inte är ute efter någon större effektökning utan bara vill ha bättre toppregister.
provade ni med lägre laddtryck?
Tror att ni skulle kunna få bättre register med lite lägre ladd och bibehållen toppeffekt men vid högre varv.

En liten fråga till, sitter det inte dana 35 i 84:an? eller är det bytt till dana 44? hur håller den för det vridet?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Den är inte så väldigt orginal, bara nertill.
Dana 36an körde jag sönder för en massa år sedan och då skaffade jag en dana 44. Även orginallådan (th700r4) hade jag stora problem med så jag gav upp och skaffade en 4L80E för några år sedan.

Här är receptet.

Stock engine block.
Stock crank.
Stock rods.
Stock pistons.
ARP bolts.
CompCams 12-404-04 cam (LSA 114, duration 222/225 @0.050, lift 0.464"/0.464")
CompCams 858-16 Pro magnum Hydraulic lifters
CompCams 1412-16 magnum roller rocker arms
AFR 190 heads with 74cc chamber size.
Holley Stealth Ram that I modified to clear the stock hood.
Haltech E6K
120 lbs injectors.
SX fuel pressure regulator.
Twin BOSCH fuel pumps and a surge tank in the rear right fender.
Dana44
4L80E controlled by a TCI T-Com
Vigilante converter
Front mount XS Power intercooler with 24"x12"x4" core.
HKS 'style' 50mm wastegate
Garrett GT4288N turbo from a Volvo semi truck
E85 ethanol fuel.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ganska mesig pinne i den för att dra så mycket högre i varv väll.

nu är jag inte så haj på v8 men vad tror du om en pinne med 0.6i lyft och 270-280duration och runt 110 nockvinkel..

Vet inte vad det blir om man översätter det vid 0.050 spel men nått sådant kanske..

kanske drar för tidigt den med?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilket vrid :shock: om du får motorn att hålla ut på varv som den bör vad blir det för effekt? 8)

att den håller ihop :thumbright: (kanse inte så konstigt men ändå inponerande)

första frågan är som vanligt :) har du provtryckt systemet. det blir såndär kurva om det läcker!

vilka mått har turbon in i compressorn och ut mot avgasröret och storlek på avgashuset?

hur såg avgastryck kurvan ut?

vad är det för westgate och styrning till den?

klarar bänken att hålla fast det vridmomentet?

jag tror inte att 18% är tilräckligt med en automat låda, har sett tester som pekar ändå upp mot 30%förlust i drivlinan med PG låda och halv slirig converter, det kan ju förklara att turbon tar slut tidigare :twisted:
(såg just att du hadde lockupp :doh: ,skulle ändå gissa på +20%)

du säger att du inte vill varva bottendelen, men jag skulle säga att de cylinder tryck du använder är mycket farligare än lite mer rpm, berätta mer om kompa, tändning/rpm, lamda, kam, soppa kvalite?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons sep 19, 2007 10:07 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar