Frågor om Turbo V8, låg budget
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Frågor om Turbo V8, låg budget
Tjena!
Skriver direkt att jag är inte så väldigt kunnig när det gäller motorer, samt att jag mest har frågor och är nyfiken om jänke V8 turbobyggen. Menas att jag inte kommer att springa ut till garaget på en gång och börja bygga en.
Märkte att KLracing nyligen har börjat sälja 3 olika versioner av turbogrenrör till Cheva smallblock, en version är för singelturbo.
Så jag är lite nyfiken om hur man skulle gå tillväga för att snickra ihop en V8 turbo med en låg budget. Önsketänkande är ju att det mesta av delarna är bolt-on osv. Hur mycket av alla olika delar måste egentligen bytas ut?
Leker med tanken om en ganska högvarvig V8 som är till för gatbruk, vad för SB kan vara lämpad för det ändamålet? Att offra lite bottenvrid för lite högre varv är helt okej. Om kompet ska anpassas för överladd, vad för enklare knep finns det för att göra det?
Motoreffekten behöver inte vara något extremt, börja med runt 350 hk och lågt laddtryck.
Skriver direkt att jag är inte så väldigt kunnig när det gäller motorer, samt att jag mest har frågor och är nyfiken om jänke V8 turbobyggen. Menas att jag inte kommer att springa ut till garaget på en gång och börja bygga en.
Märkte att KLracing nyligen har börjat sälja 3 olika versioner av turbogrenrör till Cheva smallblock, en version är för singelturbo.
Så jag är lite nyfiken om hur man skulle gå tillväga för att snickra ihop en V8 turbo med en låg budget. Önsketänkande är ju att det mesta av delarna är bolt-on osv. Hur mycket av alla olika delar måste egentligen bytas ut?
Leker med tanken om en ganska högvarvig V8 som är till för gatbruk, vad för SB kan vara lämpad för det ändamålet? Att offra lite bottenvrid för lite högre varv är helt okej. Om kompet ska anpassas för överladd, vad för enklare knep finns det för att göra det?
Motoreffekten behöver inte vara något extremt, börja med runt 350 hk och lågt laddtryck.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm
Desto mer du varvar desto mer får du lägga på motorn för att det ska hålla ihop - varv och budget går inte ihop.
Många gamla smogmotorer har ganska lågt komp så de kan man kanske bygga på som de är, vid extrem lågbudget, kanske i alla fall byta bultar i vevstakarna. Dock är det ju inget man varken vill ladda mycket på eller varva.
Sen vill man gärna ha insprutning om man ska köra turbo - har sett så många som försökt få det att funka med förgasare och det bara strulat, dock måste ju nån va den första. Ett sprut kostar rätt några tusen om du väljer det.
Om du inte vill ha mer än 350hk så är det helt onödigt att bygga turbo - den effekten kan man få från de flesta v8:or från 350 och uppåt utan någon större ansträngning.
Många gamla smogmotorer har ganska lågt komp så de kan man kanske bygga på som de är, vid extrem lågbudget, kanske i alla fall byta bultar i vevstakarna. Dock är det ju inget man varken vill ladda mycket på eller varva.
Sen vill man gärna ha insprutning om man ska köra turbo - har sett så många som försökt få det att funka med förgasare och det bara strulat, dock måste ju nån va den första. Ett sprut kostar rätt några tusen om du väljer det.
Om du inte vill ha mer än 350hk så är det helt onödigt att bygga turbo - den effekten kan man få från de flesta v8:or från 350 och uppåt utan någon större ansträngning.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Trevligt med lite respons på min tråd.
Jo, jag är medveten om att få ett turbobygge att lira bra, helst kräver insprutning, och det finns ju ganska prisvärda programmerbara insprut för inte allt för många tusenlappar. Visserligen blir det att mecka med eldragning samt att man ska försöka sig på att få grepp om mappningen. (om man gör allt själv)
Äldre jänkar V8:or är väl inte motorer som är byggda för höga varv, men kanske finns det någon Cheva SB som är lite, lite mer varvvillig? T.ex. kan kanske en 305 eller liknande vara det tack vare bättre slag/borr geometri för just det ändamålet?
Bättre ventilfjädrar och stötstänger är väl en bra början? kralligare vevstakar?
Fördelen med insprutning är ju att man kan få lite bättre bränsleekonomi på en törstig V8, samt jämnare gång. Gäller förstås att leta reda på insug/plenum som är gjord för elektronisk insprutning. Visserligen finns ju både TBI och TPI-insprutning som också är orginalinsprutning på lite modernare Cheva åttor.
Men jag vet ju inte riktigt hur anpassningsbar sån orginalinsprutning är om man skulle vilja överladda motorn med ett turboaggregat eller två.
Haha! Jag märker redan nu att om man skulle greja med ett sånt här bygge och då byta lite av dom delarna jag skrev så skulle stålarna fara all sin väg och det skulle inte längre vara så lågbudget längre. Fast så är det väl alltid när det gäller att trimma motorer.
Jo, jag är medveten om att det inte är så ansträngade att få ut ca. 350 hk ur t.ex. en SB 350, och då som sugmotor. Men jag gillar idén med att överladda en sån motor.

Jo, jag är medveten om att få ett turbobygge att lira bra, helst kräver insprutning, och det finns ju ganska prisvärda programmerbara insprut för inte allt för många tusenlappar. Visserligen blir det att mecka med eldragning samt att man ska försöka sig på att få grepp om mappningen. (om man gör allt själv)
Äldre jänkar V8:or är väl inte motorer som är byggda för höga varv, men kanske finns det någon Cheva SB som är lite, lite mer varvvillig? T.ex. kan kanske en 305 eller liknande vara det tack vare bättre slag/borr geometri för just det ändamålet?
Bättre ventilfjädrar och stötstänger är väl en bra början? kralligare vevstakar?
Fördelen med insprutning är ju att man kan få lite bättre bränsleekonomi på en törstig V8, samt jämnare gång. Gäller förstås att leta reda på insug/plenum som är gjord för elektronisk insprutning. Visserligen finns ju både TBI och TPI-insprutning som också är orginalinsprutning på lite modernare Cheva åttor.
Men jag vet ju inte riktigt hur anpassningsbar sån orginalinsprutning är om man skulle vilja överladda motorn med ett turboaggregat eller två.
Haha! Jag märker redan nu att om man skulle greja med ett sånt här bygge och då byta lite av dom delarna jag skrev så skulle stålarna fara all sin väg och det skulle inte längre vara så lågbudget längre. Fast så är det väl alltid när det gäller att trimma motorer.
Jo, jag är medveten om att det inte är så ansträngade att få ut ca. 350 hk ur t.ex. en SB 350, och då som sugmotor. Men jag gillar idén med att överladda en sån motor.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm
Du kan varva stora motorer ganska mycket också, men du behöver rätt grejor.
Vill du varva 7500 i en smallblock så är det ju minst till att byta vevstakar, ventilfjädrar, stötstänger, kam, vippor. Helst ska man ha smidd vev, smidda kolvar och fyrbultat block. Dessutom behöver man ett tändsystem som hänger med. Har man köpt detta kan man lika gärna köpa ett par alu-toppar och insug och då helt plötsligt är det inte så budget längre.
Det mest budget jag kan komma på är att köpa de där grenrören för singelturbo, köpa en 350 med någotsånär rätt komp och så bra bottendel som möjligt. Sätta dit en tryckförgasare och dra röret rakt från turbon till förgasaren. Ställa tändningen så att det är safe. Ladda lite och varva max 5500-6000 varv.
Jag har en 305:a om du absolut måste testa, är absolut inte tänkt för turbo och drar lite kylvatten enligt förra ägaren, du kan få den för 3000kr helt utan garantier. Funkade när den togs ut.
Om du vill ha lite inspiration på varvande smallblock så kan du titta på Martin "Fnatte" Lundkvist - TheMotherTruckers projekt här på forumet.
Vill du varva 7500 i en smallblock så är det ju minst till att byta vevstakar, ventilfjädrar, stötstänger, kam, vippor. Helst ska man ha smidd vev, smidda kolvar och fyrbultat block. Dessutom behöver man ett tändsystem som hänger med. Har man köpt detta kan man lika gärna köpa ett par alu-toppar och insug och då helt plötsligt är det inte så budget längre.
Det mest budget jag kan komma på är att köpa de där grenrören för singelturbo, köpa en 350 med någotsånär rätt komp och så bra bottendel som möjligt. Sätta dit en tryckförgasare och dra röret rakt från turbon till förgasaren. Ställa tändningen så att det är safe. Ladda lite och varva max 5500-6000 varv.
Jag har en 305:a om du absolut måste testa, är absolut inte tänkt för turbo och drar lite kylvatten enligt förra ägaren, du kan få den för 3000kr helt utan garantier. Funkade när den togs ut.
Om du vill ha lite inspiration på varvande smallblock så kan du titta på Martin "Fnatte" Lundkvist - TheMotherTruckers projekt här på forumet.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Hehe! okej, högavarv och låg budget är väl kanske något som inte riktigt går hand i hand. 6000 rpm duger ju faktiskt gott och väl för ett underhållande budgetbygge.
Hur är det med topparna, krävs det nästan en portning om man ska köra överladdat? För luft och avgasmängden kommer ju öka tack vare att man kör med turbo.
Säg att man tar en TBI åtta från en Cheva Van, då får man ju insprutning och dom motorerna brukar väl kallas för "smogmotor"? Kompet på såna motorer är ju lägre och då ganska passande för lagom överladdning.
Jag har ingen koll på TBI-insprutningen, jag vet att man kan "chippa" det men jag tror inte endast en chippning räcker för att kompensera luft/bränsleblandningen för överladdning.
Självklart så måste man också använda sig av kralligare elektronisk soppapump och bränsletrycksregulator.
TBI enheten ser lite ut som en förgasare. Jag vet inte hur det är uppbyggt, men det verkar inte som det sitter utbytbara spridare på det, så hur man ska gå tillväga för att öka bränsletillförseln har jag ingen bra koll på. Kanske kan man med specialinsug byggt för två TBI enheter öka bränsletillförseln så det räcker för överladdning?
Men då kommer ju krånglet med att man ska på ett bra sätt styra två TBI enheter så att det funkar bra.
Mycket text blir det, men jag tycker det är trevligt att disskutera idér.
Hur är det med topparna, krävs det nästan en portning om man ska köra överladdat? För luft och avgasmängden kommer ju öka tack vare att man kör med turbo.
Säg att man tar en TBI åtta från en Cheva Van, då får man ju insprutning och dom motorerna brukar väl kallas för "smogmotor"? Kompet på såna motorer är ju lägre och då ganska passande för lagom överladdning.
Jag har ingen koll på TBI-insprutningen, jag vet att man kan "chippa" det men jag tror inte endast en chippning räcker för att kompensera luft/bränsleblandningen för överladdning.
Självklart så måste man också använda sig av kralligare elektronisk soppapump och bränsletrycksregulator.
TBI enheten ser lite ut som en förgasare. Jag vet inte hur det är uppbyggt, men det verkar inte som det sitter utbytbara spridare på det, så hur man ska gå tillväga för att öka bränsletillförseln har jag ingen bra koll på. Kanske kan man med specialinsug byggt för två TBI enheter öka bränsletillförseln så det räcker för överladdning?
Men då kommer ju krånglet med att man ska på ett bra sätt styra två TBI enheter så att det funkar bra.
Mycket text blir det, men jag tycker det är trevligt att disskutera idér.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Sen har vi ju det modernare TPI-insprutningen som med insug, plenum m.m. mer liknar den moderna insprutningen som sitter på t.ex. en Saab turbomotor eller liknande.
På TPI:n så används det ju vanliga spridare och då kan man byta till större diton. Även spjäll går att byta till ett större om det nu krävs det.
Men det är så klart dyrare med TPI-insprutning och tanken var att försöka att hålla ett sånt här bygge på lågbudget nivå.
En intressant svensk hemsida om insprutning för V8:or är ju Creative Fuel Injection, och där så verkar det som dom har på G ett insprutningssystem med två TBI-enheter.
Hmm, trycksätta en förgasare säger du? Verkar vara en smidig operation faktiskt. Hur bra det lirar med överladdningen osv. skulle ju vara intressant att få reda på. Bygger man då ett plenum runt förgasaren?
Finns det tryckförgasare att köpa för det ändamålet? Skulle tänka mig att dom kostar en slant, samt att man måste leta efter såna i USA.
Det är ju det som är det härliga med överladdning, man ökar laddtrycket och vips så får man lite mer effekt att leka med, visserligen så är det viktigt att hålla koll på bränsle/luftblandningen m.m. för att inte motorn ska spika och rasa ihop. Samt med ökat laddtryck så blir det höga påfrestningar på orginaldelarna i motorn.
Ja växellådan om den är orginal kommer väl grina rätt fort över den ökade motoreffekten, men där finns det ju förstärkta lådor att köpa, men det kommer kosta en del pengar.
Fast när det gäller växellåda så kommer man nog inte undan med att det kommer kosta pengar, även fast man försöker att hålla en låg budget.
Converter måste väl också anpassas för användning av en överladdad V8?
På TPI:n så används det ju vanliga spridare och då kan man byta till större diton. Även spjäll går att byta till ett större om det nu krävs det.
Men det är så klart dyrare med TPI-insprutning och tanken var att försöka att hålla ett sånt här bygge på lågbudget nivå.
En intressant svensk hemsida om insprutning för V8:or är ju Creative Fuel Injection, och där så verkar det som dom har på G ett insprutningssystem med två TBI-enheter.
Hmm, trycksätta en förgasare säger du? Verkar vara en smidig operation faktiskt. Hur bra det lirar med överladdningen osv. skulle ju vara intressant att få reda på. Bygger man då ett plenum runt förgasaren?
Finns det tryckförgasare att köpa för det ändamålet? Skulle tänka mig att dom kostar en slant, samt att man måste leta efter såna i USA.
Det är ju det som är det härliga med överladdning, man ökar laddtrycket och vips så får man lite mer effekt att leka med, visserligen så är det viktigt att hålla koll på bränsle/luftblandningen m.m. för att inte motorn ska spika och rasa ihop. Samt med ökat laddtryck så blir det höga påfrestningar på orginaldelarna i motorn.
Ja växellådan om den är orginal kommer väl grina rätt fort över den ökade motoreffekten, men där finns det ju förstärkta lådor att köpa, men det kommer kosta en del pengar.
Fast när det gäller växellåda så kommer man nog inte undan med att det kommer kosta pengar, även fast man försöker att hålla en låg budget.
Converter måste väl också anpassas för användning av en överladdad V8?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm
TBI och TPI vet jag inget om, däremot vet jag att CSU säljer förgasare som är färdiga att trycka genom, ska enligt en jag pratade med vara smidiga att jobba med, dock funkade det inte som det skulle just den dagen:) En sån kostar väl ca 8000-10000kr ny.
Det finns speciella anslutningar att sätta ovanpå förgasaren.
Det finns speciella anslutningar att sätta ovanpå förgasaren.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Läste lite om dom där Blow-Through förgasarna som CSU säljer. Verkar vara som sagt en rätt så smidig lösning ändå om man ska köra med överladd.
Det kostar 6333 kr att köpa sig en 750 cfm 4150 holley som är anpassad för överladdning, sen så lägger man till ungefär en tusenlapp så köper man också själva "plenumet" som ska sitta över förgasaren.
750 cfm förgasaren klarade av mellan 500-1000 hk.
Då det verkar vara standard Holley förgasare som byggs om för att funka till överladdning så borde dom också passa på bättre insug som t.ex. Edelbrock eller liknande.
Så om man tar ett bättre insug, roligare kam, kanske lite hårdare ventilfjädrar, portning av toppar, samt förgasaren och singelturbo grenröret med en passande turbo för effekten, då får man nog en rapp och rolig motor för gatbruk.
Budgeten spricker, men så är det ju alltid när det gäller sådant här.
Det kostar 6333 kr att köpa sig en 750 cfm 4150 holley som är anpassad för överladdning, sen så lägger man till ungefär en tusenlapp så köper man också själva "plenumet" som ska sitta över förgasaren.
750 cfm förgasaren klarade av mellan 500-1000 hk.
Då det verkar vara standard Holley förgasare som byggs om för att funka till överladdning så borde dom också passa på bättre insug som t.ex. Edelbrock eller liknande.
Så om man tar ett bättre insug, roligare kam, kanske lite hårdare ventilfjädrar, portning av toppar, samt förgasaren och singelturbo grenröret med en passande turbo för effekten, då får man nog en rapp och rolig motor för gatbruk.
Budgeten spricker, men så är det ju alltid när det gäller sådant här.

Förgasare får andra prata om.
Naturligtvis är det bra att porta men om du skruvar lös topparna behöver du nya packningar. Sedan kanske det inte är så bra toppar även om du portar. Kanske det blir att par bättre alutoppar istället. Det blir fort tusenlappar.
Med laddtryck flödar även dåliga toppar mer. Räcker dom till 250hp som sugmotor så räcker dom till 500hp med 1 bar laddtryck.
Vi pratar ju budget.
Jag skulle skaffa en billig smogmotor och behålla den så orörd som möjligt. Både 305 och 350 funkar, men 350 är ett bättre val eftersom den har mer borr och samma slag. Om du funderar på varv så tål inte en 305 mer än en 350 även om den är mindre. Däremot den gamla 302 motorn var kortslagig och gillade varv, men en sådan är inte någon billig smogmotor.
TBI är inte lönt att använda och problemet är att det inte finns spridare som räcker till. Det sitter ju två stora spridare i ovanför trottelspjällen. Om du skaffar dom största ( 90 lb/h ) spridarna från en 454 så räcker dom till max 350 hp (totalt 180 lb/h). Det går att klämma ur lite mer om man höjer bränsletrycket.
En 305 TBI har 40 lb/h och en 350 har 55 lb/h.

Du kan jämföra med en 350 TPI som har 8st 22 lb/h spridare, totalt 176 lb/h. Men här passar ju 'vanliga' spridare t.ex från SAAB turbo så det är inga problem att mata motorn med tillräckligt mycket bränsle.

Nu är det tyvärr så illa att jag tycker inte att TPI är rätt att använda heller. Största anledningen är att det är det krångligaste insuget som finns att skruva med. Det består av 4 delar med många packningar och bultar som är svåra att komma åt. Ska man byta spridare måste insuget skruvas isär.
Själv har jag köpt ett Holley Stealth Ram insug. Det är betydligt enklare än TPI och klarar dessutom mer effekt även om det inte behövs på en annars orginal smogmotor. Fördelen är att det insuget räcker till även när du bygger nästa motor som inte är lika budget. ( 1000+ hp med turbo ).

Om vi fortsätter med budget så titta på Megasquirt som bränsledator.
Naturligtvis är det bra att porta men om du skruvar lös topparna behöver du nya packningar. Sedan kanske det inte är så bra toppar även om du portar. Kanske det blir att par bättre alutoppar istället. Det blir fort tusenlappar.
Med laddtryck flödar även dåliga toppar mer. Räcker dom till 250hp som sugmotor så räcker dom till 500hp med 1 bar laddtryck.
Vi pratar ju budget.
Jag skulle skaffa en billig smogmotor och behålla den så orörd som möjligt. Både 305 och 350 funkar, men 350 är ett bättre val eftersom den har mer borr och samma slag. Om du funderar på varv så tål inte en 305 mer än en 350 även om den är mindre. Däremot den gamla 302 motorn var kortslagig och gillade varv, men en sådan är inte någon billig smogmotor.
TBI är inte lönt att använda och problemet är att det inte finns spridare som räcker till. Det sitter ju två stora spridare i ovanför trottelspjällen. Om du skaffar dom största ( 90 lb/h ) spridarna från en 454 så räcker dom till max 350 hp (totalt 180 lb/h). Det går att klämma ur lite mer om man höjer bränsletrycket.
En 305 TBI har 40 lb/h och en 350 har 55 lb/h.

Du kan jämföra med en 350 TPI som har 8st 22 lb/h spridare, totalt 176 lb/h. Men här passar ju 'vanliga' spridare t.ex från SAAB turbo så det är inga problem att mata motorn med tillräckligt mycket bränsle.

Nu är det tyvärr så illa att jag tycker inte att TPI är rätt att använda heller. Största anledningen är att det är det krångligaste insuget som finns att skruva med. Det består av 4 delar med många packningar och bultar som är svåra att komma åt. Ska man byta spridare måste insuget skruvas isär.
Själv har jag köpt ett Holley Stealth Ram insug. Det är betydligt enklare än TPI och klarar dessutom mer effekt även om det inte behövs på en annars orginal smogmotor. Fördelen är att det insuget räcker till även när du bygger nästa motor som inte är lika budget. ( 1000+ hp med turbo ).

Om vi fortsätter med budget så titta på Megasquirt som bränsledator.
Jonas Bylund


-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Tackar Joby för mycket bra information, speciellt det där om orginal TPI-insuget! Även dom fina bilderna.
Mycket bra det där med att TPI-insugen är gjorda för vanliga Bosch-spridare, då blir det lättare att hitta större spridare, fast man håller låg budget.
Jo jag har kikat lite på både Megasquirt och VEMS när det gäller prisvärd insprutning.

Mycket bra det där med att TPI-insugen är gjorda för vanliga Bosch-spridare, då blir det lättare att hitta större spridare, fast man håller låg budget.
Jo jag har kikat lite på både Megasquirt och VEMS när det gäller prisvärd insprutning.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
här finns lite info om förgasare och överladning. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8361&start=0
läs också i min vega tråd nåra sidor in i tråden där snackas det mycke om snik turbo.
jag tycker det är helt rätt att tänka i banorna låg budjet+turbo+v8
många har inte ännu fattat hur enkelt och hur grymt det blir.
många tror fortfarande att man behöver super rökar delar bara för att man ska överladda en v8
att plocka en 600-700 riktiga hk så behöver man en standard 350 bottendel med frächa standard grejor sen så behövs en lite fränare kam+lyftare, fjädrar mm (har sålt en del sånna och har rätt bra koll på billiga och bra lösningar om du behöver hjälp).
sen behöver du en ombyggd förgasare (skicka en bra grund gasare så kan jag bygga om den) och ett bränslesystem med pumpar och regulatorer som orkar med att mata motorn.
burken över gasaren är också en kritisk grej, men med bra med utrymme kan man bygga bättre än vad tex prochager säljer.
en viktig sak som man måste ha koll på är en BB lamda från tex vems choppen eller anorberg (ca 2500-3000kr)
sen tycker jag man ska lägga lite pengar på att bromsa eller iallafall få nån som hålt på med liknande saker att hjälpa en med förtändning mm.
Extreme Velocity by Superior Airflow har fina holley hattar som inte gör turbulens just ovanför spridarna (bostrarna)
här fins en bild på holly hatten http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
läs också i min vega tråd nåra sidor in i tråden där snackas det mycke om snik turbo.
jag tycker det är helt rätt att tänka i banorna låg budjet+turbo+v8

många har inte ännu fattat hur enkelt och hur grymt det blir.
många tror fortfarande att man behöver super rökar delar bara för att man ska överladda en v8

att plocka en 600-700 riktiga hk så behöver man en standard 350 bottendel med frächa standard grejor sen så behövs en lite fränare kam+lyftare, fjädrar mm (har sålt en del sånna och har rätt bra koll på billiga och bra lösningar om du behöver hjälp).
sen behöver du en ombyggd förgasare (skicka en bra grund gasare så kan jag bygga om den) och ett bränslesystem med pumpar och regulatorer som orkar med att mata motorn.
burken över gasaren är också en kritisk grej, men med bra med utrymme kan man bygga bättre än vad tex prochager säljer.
en viktig sak som man måste ha koll på är en BB lamda från tex vems choppen eller anorberg (ca 2500-3000kr)
sen tycker jag man ska lägga lite pengar på att bromsa eller iallafall få nån som hålt på med liknande saker att hjälpa en med förtändning mm.
Extreme Velocity by Superior Airflow har fina holley hattar som inte gör turbulens just ovanför spridarna (bostrarna)
här fins en bild på holly hatten http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Mycket bra info igen märker jag, det tackar jag för.
BB-lamda är ju som sagt väldigt bra att ha så man får exakta värden på bränsle/luftblandningen.
Förmodligen om jag ger mig på ett sånt här bygge någon gång i framtiden så kommer jag nog att överlåta "mappningen" till någon erfaren person.
Vilka förgasare är från grunden bäst att bygga om till tryckförgasare?
När det gäller BTR, soppapump m.m. Räcker det att använda liknande diton som folk med t.ex. ordentligt trimmad bigblock sugmotor med lustgas använder?
BB-lamda är ju som sagt väldigt bra att ha så man får exakta värden på bränsle/luftblandningen.
Förmodligen om jag ger mig på ett sånt här bygge någon gång i framtiden så kommer jag nog att överlåta "mappningen" till någon erfaren person.
Vilka förgasare är från grunden bäst att bygga om till tryckförgasare?
När det gäller BTR, soppapump m.m. Räcker det att använda liknande diton som folk med t.ex. ordentligt trimmad bigblock sugmotor med lustgas använder?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Terror_Flynn skrev:Mycket bra info igen märker jag, det tackar jag för.
BB-lamda är ju som sagt väldigt bra att ha så man får exakta värden på bränsle/luftblandningen.
Förmodligen om jag ger mig på ett sånt här bygge någon gång i framtiden så kommer jag nog att överlåta "mappningen" till någon erfaren person.
Vilka förgasare är från grunden bäst att bygga om till tryckförgasare?
När det gäller BTR, soppapump m.m. Räcker det att använda liknande diton som folk med t.ex. ordentligt trimmad bigblock sugmotor med lustgas använder?
jo har man koll på bränsle lamdan och tändning och cylindertrycken (kompa förhålande, kam, förbränings rums klämspalt) så kommer man till en helt annan nivå av tuning än vad som va möjligt för ett par år sen, detta oavsett om man har förgasare eller modärnare insprutnings data system.
ska man åka snik så letar man en billig förgasare på blocket sen bygger man om den.
det som är viktigast är att de viktiga grejorna inte är pöntat sönder och att det är mekaniskt andra steg.
lämplig storlek är 600-750cfm. resten är rätt billigt att bygga till.
soppasystemet skulle jag bygga med dubbla 044 pumpar eller walbro 255lpt pumpar bak vid tanken sen dubbla malpassi turbo 1:1 regulatorer med retur till tanken (minst 16mm inv dim hela vägen)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Okej, så en förgasare med mekaniskt öppnade sekundärspjäll är det man ska ha för att det ska vara en förgasare som är bra att bygga om för överladdning?
Spelar märket på förgasaren någon roll? 600-750cfm, går alltså bra med vilket som helst?
En linjär bränsletrycksregulator för turboförgasare från t.ex. Misab, är det sådana man ska använda sig utav?
Spelar märket på förgasaren någon roll? 600-750cfm, går alltså bra med vilket som helst?
En linjär bränsletrycksregulator för turboförgasare från t.ex. Misab, är det sådana man ska använda sig utav?