B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)
Vad tycker ni om nästan 400hk (390 nånting)/430Nm i en B20 vid 1,0 bar, 98 oktan?
(Til Jens; vi hadde teståkning i går (søndag) etter en vecka med panikmekk, pluss alla nätter från fredag til søndag. Hadde start søndags morgon klockan 5, motoren fuskade (problemer med uppkoppling elektronik kontra hur uppkoblingen var gjord i bänken , sprutprodusentens kobbling var inte följd...)
blev massa testing med och utan spridarmotstånder, ombytting av el imellan spridare.....
Fick bara två test-drag, fuskade som fan på första,- håppade Marius skulle legga av på gasen före han tok packningen, och lyckligt så tog han det lungt och gassade ingenting på 3 an. Gav 8,75 på 201 meter, trillade i mål, var aldrig över 4500 varv
Kopplade om grejer, och på 2ans växel på nesta test-drag, fick han tunnell-syn på sluten av ettan, men måtte legga av efter at pumpen til intercooleren stoppade. Alla test var gjord lugna, och utan launch-control.
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Senast redigerad av PerAage den fre okt 26, 2018 2:14 pm, redigerad totalt 17 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
PerAage: kul att ni tog er till tävligen iallafall, den lär gå fort när ni tunat in allt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tråd
Jodå Jens, men du vet vi har inte hatt tid til nånting annat än å bygga dragster. Dom senaste två månader har jag bara hatt 3-6 timmar sövn i dygnet. MEN i natt fick jag 11
Du har ju redan en aning om mina (och våra) teorier, och har tittat på diagrammet som viser ideerna i praktiken, så det är vel inte så mycket å gjömma bort nu längre (men vi behöver ju inte säja hela sanningen )
Det är en liten dragster, men fan vad tid man legger ner, bara klargjörning av färdig motor til bromsbänken tog 2,5 dagar. Folk fattar inte hur mycket tid bara en bromsning tar. Man ser ju filmer på nättet av folk som slänger motoren i bänken och bromsar ut massa hästkräfter, och tror at allt går snabt. I vårt fall måtte vi klargjöra crank trigger fästen, hjul och sensorfästen til massa grejer. Andra som har en bromsbänk 100 meter iväg, kan sticka bort dit och fråga massa grejer och klargjöra allt för dom bromsar. Vi stod där och måtte tilpassa i prinsip allt.
Dina slicks blev monterad på fälgar som vi fick på fredag, med slangar som vi fick på fredag och med bara nävar och diskmedel.
Funkade kanon.
Kul med garasjbesök hos en annan "B20 nörd"
Nu blir det möjligtvis tid til våra egna bilar. Marius har fyra Volvo 240, en med turbo- men med sprängd växellåda, den andra med sprick i toppen och drivning på 3 cyllindrar, och två som ska kastas.
Øystein har 3 Volvo 240,- bruksbilen med spricka i röret til styrtrycksventilen och bensindimma under huven (K-jetronic är en mardröm,- är tredja sprutet nu), bil nummer två står utan sprut, turbo ovh annat viktigt, bil nummer 3 ska bli race-förti, står med grupp-A turbo, utan fungerande sprut, och utan diverse delar som vi har snodd til dragsteren.
Jag har 3 bilar; Bruksbilen är en (schock) Volvo 240, nu utan motor (har inte haft tid til å byta motor sedan januari ,- (har en turbomotor ) bara mekkad dragster, en Amazon- utan motor, men B18 turboprosjekt på gång, och en Volvo 144 Grand Luxe '73 som blev nylackad i 2002, men aldri skruvat ihop.
Alltså har ingen av oss 3 fungerande privatbilar i skrivande stund. Det kallas stenhård prioritering.
I kväll skal vi fiksa sprutet på bilen til Øystein,- då har vi tre en grupp-bil
Jag är ekstremt Amazon-sugen, så vi får se vilken bil jag fiksar ihop först, och om jag får tid före hösten,- dragsteren kommer först
MVH
Per-Åge
Du har ju redan en aning om mina (och våra) teorier, och har tittat på diagrammet som viser ideerna i praktiken, så det är vel inte så mycket å gjömma bort nu längre (men vi behöver ju inte säja hela sanningen )
Det är en liten dragster, men fan vad tid man legger ner, bara klargjörning av färdig motor til bromsbänken tog 2,5 dagar. Folk fattar inte hur mycket tid bara en bromsning tar. Man ser ju filmer på nättet av folk som slänger motoren i bänken och bromsar ut massa hästkräfter, och tror at allt går snabt. I vårt fall måtte vi klargjöra crank trigger fästen, hjul och sensorfästen til massa grejer. Andra som har en bromsbänk 100 meter iväg, kan sticka bort dit och fråga massa grejer och klargjöra allt för dom bromsar. Vi stod där och måtte tilpassa i prinsip allt.
Dina slicks blev monterad på fälgar som vi fick på fredag, med slangar som vi fick på fredag och med bara nävar och diskmedel.
Funkade kanon.
Kul med garasjbesök hos en annan "B20 nörd"
Nu blir det möjligtvis tid til våra egna bilar. Marius har fyra Volvo 240, en med turbo- men med sprängd växellåda, den andra med sprick i toppen och drivning på 3 cyllindrar, och två som ska kastas.
Øystein har 3 Volvo 240,- bruksbilen med spricka i röret til styrtrycksventilen och bensindimma under huven (K-jetronic är en mardröm,- är tredja sprutet nu), bil nummer två står utan sprut, turbo ovh annat viktigt, bil nummer 3 ska bli race-förti, står med grupp-A turbo, utan fungerande sprut, och utan diverse delar som vi har snodd til dragsteren.
Jag har 3 bilar; Bruksbilen är en (schock) Volvo 240, nu utan motor (har inte haft tid til å byta motor sedan januari ,- (har en turbomotor ) bara mekkad dragster, en Amazon- utan motor, men B18 turboprosjekt på gång, och en Volvo 144 Grand Luxe '73 som blev nylackad i 2002, men aldri skruvat ihop.
Alltså har ingen av oss 3 fungerande privatbilar i skrivande stund. Det kallas stenhård prioritering.
I kväll skal vi fiksa sprutet på bilen til Øystein,- då har vi tre en grupp-bil
Jag är ekstremt Amazon-sugen, så vi får se vilken bil jag fiksar ihop först, och om jag får tid före hösten,- dragsteren kommer först
MVH
Per-Åge
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
perfekt med en tråd där vi kan följa detta bygge och även de andra bilarna där i nordnorge
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
får jag inte lägga upp bilden du mms mig? den är ju så frän
har svårt att sova nu nästan då jag snart inte har vassaste B20 motorn bromsad i sävar har skissat på en ny B20 som jag kan ta upp kampen i bänken mot eran 700hk???
har svårt att sova nu nästan då jag snart inte har vassaste B20 motorn bromsad i sävar har skissat på en ny B20 som jag kan ta upp kampen i bänken mot eran 700hk???
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Bilder B20
Hej, såg inte eran svar före nu
När vi mekkar, är vi långt bort från internett
Jodå, Jens, du kan legga ut bilden du fick.
Har inte hatt full gass, så tryckplattan funkar än...
Vi ska kolla upp sprutet, sen så får vi se när nästa race blir, Evenes flygplats i Nord-Norge- 30.juni. Är ju Pite til helgen....
När vi mekkar, är vi långt bort från internett
Jodå, Jens, du kan legga ut bilden du fick.
Har inte hatt full gass, så tryckplattan funkar än...
Vi ska kolla upp sprutet, sen så får vi se när nästa race blir, Evenes flygplats i Nord-Norge- 30.juni. Är ju Pite til helgen....
Vad händer?
Tja, vi har meckat mindre än normalt, men i går kopplade vi sprutet och fick motoren igång,- nu går den som den ska
Den 30. juni är det dragrace på Evenes Flygplats, och vi ska testa dragsteren för första gång (reelt,- vi har åkt 1 !/2 repa med seriöst fjuskande motor )
Håppas rästen av dragsteren hänger ihop.!
Vi har över dubbelt så många hästkräfter som förut.
Ska komma med mera info, men tiden sträcker inte till
MVH
Per-Åge Nygård
Den 30. juni är det dragrace på Evenes Flygplats, och vi ska testa dragsteren för första gång (reelt,- vi har åkt 1 !/2 repa med seriöst fjuskande motor )
Håppas rästen av dragsteren hänger ihop.!
Vi har över dubbelt så många hästkräfter som förut.
Ska komma med mera info, men tiden sträcker inte till
MVH
Per-Åge Nygård
Test-race
Första test-race blev juh så som så; 1 1/2 repa, ingen fullgass,- slog av på 3an, aldri över 4500varv; trillade inn 201meter på 8,7 sekunder..
Nesta test var i hälgen, på Evenes. Motoren går som den ska nu, tror man- har juh aldrig testat ordentlig,---
Kopplingen funkade inte,- problem med kopplingscyllinder och kopplingslager. Vi trillade inte en meter! Fick inte i någon växel.
Vi tog derimot ut lådan, kollade allt och kastade den ihop igjen,- men var ferdig presis när allt var över.
MVH
Per-Åge Nygård
Nesta test var i hälgen, på Evenes. Motoren går som den ska nu, tror man- har juh aldrig testat ordentlig,---
Kopplingen funkade inte,- problem med kopplingscyllinder och kopplingslager. Vi trillade inte en meter! Fick inte i någon växel.
Vi tog derimot ut lådan, kollade allt och kastade den ihop igjen,- men var ferdig presis när allt var över.
MVH
Per-Åge Nygård
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag prata med PerAage för en stund sen de hadde problem med ett tappat svänghjul och har fått byta vevaxel men de jobbar på med B20 dragstern och borde hinna fixa ihop den till i morron om det inte jäklas så mycket.
skulle va kul att få se en lyckad repa med den i morron, det kommer gå fort då
skulle va kul att få se en lyckad repa med den i morron, det kommer gå fort då
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tyvär han dem inte få ihop dragstern då det jävlades med kammutern och oljepumps grejor. mek till 3:00 sen till piteå för att titta lite iallafallamazon-tic skrev:mera BILDER
mek bilder!
dessa norrmän
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Pite-hëlgen som forsvann
Ja, tack Jens för at du publiserade bilder
Etter racet på Evenes hadde vi reelt två veckor på å lösa kopplingsproblemen. Etter inspection på Evenes (vi skruvade ur lådan), missade vi at svänghjulet hadde börjat komma lös, och på grund av arbete, massa andra grejor och visshet om at nu var problemen borta, ble mekkandet utsatt til tirsdag 10.juli. Då kom den grusomma sanningen fram; svänghjulet och vevakselen skadat.
Vi kontaktade en kompis i Kiruna, som redan lagt ner tid på å svarva svänghulet i spesialstål, och han tog sej tid til reparation.¨
Vi åkte til Kiruna dagen etter och han började fixa svänghjulet, (svarva ur, legga i nytt stål, fixa bulthålen.....)
Sådana ting tar tid,och dagen etter (torsdag) blev en ny vevaksel stiftad til svänghulet, med fyra styrstift, och svänghjulet blev modifierad för bultar med större styrkrage (reelt har vi nu 8+4 styrpinnar ) Problemen med svänghjulet kom troligen av at hjulet inte har varit 100% plant med vevakselen när det blev monterad
Torsdag kväll,- natt til fradag kom vi tilbaka til våran garasje. Fredag började vi skruva ur motoren (som bilderna viser).
Vi hadde beräknat 12 timmar skruvande (normaltid + tid för problem).
Under demontering fant vi lös kamaxelmutter, spårkile lös (demolerad), lös bult til vevakselskivan (och därmed triggerhjul som styr tändtidspunkten varierande med 5-8grader), delar av fördelarfoten nere i oljetråget och inngående aksel til oljepumpen broken . Bara tur at oljepumpen fortfarande gikk rundt, och vi som inte har hatt tid til å installera oljetrycksmätare och ljus could have been total wreck)
Oljepumpen och triggerhjulproblematiken satte stop för Pite (tidsmessigt)
Per-Åge
Etter racet på Evenes hadde vi reelt två veckor på å lösa kopplingsproblemen. Etter inspection på Evenes (vi skruvade ur lådan), missade vi at svänghjulet hadde börjat komma lös, och på grund av arbete, massa andra grejor och visshet om at nu var problemen borta, ble mekkandet utsatt til tirsdag 10.juli. Då kom den grusomma sanningen fram; svänghjulet och vevakselen skadat.
Vi kontaktade en kompis i Kiruna, som redan lagt ner tid på å svarva svänghulet i spesialstål, och han tog sej tid til reparation.¨
Vi åkte til Kiruna dagen etter och han började fixa svänghjulet, (svarva ur, legga i nytt stål, fixa bulthålen.....)
Sådana ting tar tid,och dagen etter (torsdag) blev en ny vevaksel stiftad til svänghulet, med fyra styrstift, och svänghjulet blev modifierad för bultar med större styrkrage (reelt har vi nu 8+4 styrpinnar ) Problemen med svänghjulet kom troligen av at hjulet inte har varit 100% plant med vevakselen när det blev monterad
Torsdag kväll,- natt til fradag kom vi tilbaka til våran garasje. Fredag började vi skruva ur motoren (som bilderna viser).
Vi hadde beräknat 12 timmar skruvande (normaltid + tid för problem).
Under demontering fant vi lös kamaxelmutter, spårkile lös (demolerad), lös bult til vevakselskivan (och därmed triggerhjul som styr tändtidspunkten varierande med 5-8grader), delar av fördelarfoten nere i oljetråget och inngående aksel til oljepumpen broken . Bara tur at oljepumpen fortfarande gikk rundt, och vi som inte har hatt tid til å installera oljetrycksmätare och ljus could have been total wreck)
Oljepumpen och triggerhjulproblematiken satte stop för Pite (tidsmessigt)
Per-Åge
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ