Planlegger innsug B20T (bilde/CAD-ritning)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
- Ort: Ottersøy, Norge
Planlegger innsug B20T (bilde/CAD-ritning)
Jeg har begynt å legge planer for innsuget til min B20 (2.1l) som jeg holder på å turbokonvertere, motoren skal ha datainnsprøytning, dysene blir troligvis plassert i toppen (B20E topp).
Jeg tenkte å lage innsuget/plenumet av rustfritt stål iogmed att det er det jeg jobber med til daglig.
Jeg har rabblet ned noen skisser i AutoCAD, la fram tegningen som jpeg-format slik at alle kan se den. Om noen er intresert i å hjelpe meg med utformingen så kom med kommentarer eller jeg kan sende tegningen som .dwg fil om noen vil redigere på tegningen eller bare ha den i arkivet sitt.
Jeg tenkte å lage innsuget/plenumet av rustfritt stål iogmed att det er det jeg jobber med til daglig.
Jeg har rabblet ned noen skisser i AutoCAD, la fram tegningen som jpeg-format slik at alle kan se den. Om noen er intresert i å hjelpe meg med utformingen så kom med kommentarer eller jeg kan sende tegningen som .dwg fil om noen vil redigere på tegningen eller bare ha den i arkivet sitt.
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
Spontant säger jag att det ser jätte bra ut, flödet delas bra mellan cylindrarna 1+2 och 3+4. Luften brukar hitta rätt ändå, men det kan inte skada att göra rätt.
När det gäller mått på insug och runners vet jag inte, skulle haft min "turbo"-bok som A. Graham Bell skrivit, men den har Jens tills vidare. Här är en bra tråd på det här forumet där insug och runners diskuterats:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478&
Vilka egenskaper vill du ha på motorn?
- Mattias
När det gäller mått på insug och runners vet jag inte, skulle haft min "turbo"-bok som A. Graham Bell skrivit, men den har Jens tills vidare. Här är en bra tråd på det här forumet där insug och runners diskuterats:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478&
Vilka egenskaper vill du ha på motorn?
- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
- Ort: Ottersøy, Norge
Motoren skal stå i en gatebil og ikke en "racemaskin", det hadde vært fint med godt bunndrag og en forholdsvis jevn effekt/dreimomentkurve.
Lengden på rørene fra topp till innsug er på tegningen 10cm som er anbefalt på siden du viser til, trattene stikker ca 20mm inn i plenumkammeret.
Lengden på rørene fra topp till innsug er på tegningen 10cm som er anbefalt på siden du viser til, trattene stikker ca 20mm inn i plenumkammeret.
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tor mar 18, 2004 1:39 pm
- Ort: Ottersøy, Norge
Er det noen minuser med å bygge innsug i rustfritt? Jeg skrev mail til en som driver å bygger grenrør, (først og fremst eksos) og fikk dette til svar:
"Rustfritt til innsug bruker jeg aldri på grunn av varmeisoleringsevnen. Rustfrin kvitter seg ikke med varmen som alu gjør.."
Er det noe i det han sier??
"Rustfritt til innsug bruker jeg aldri på grunn av varmeisoleringsevnen. Rustfrin kvitter seg ikke med varmen som alu gjør.."
Er det noe i det han sier??
85" 740 Turbo Intercooler
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
67" Amazon (under restaurering/turbokonvertering)
Tja
Jag har gjort en plenumkammare på prov, inget uträcknat lr så. Ska köra med ms och edis tändning om jag ska använda denna plenum Har gjort detta i Solidwork, ett bra och roligt program. Lägger en del andra saker jag gjort åxå.
http://img120.exs.cx/img120/9429/yuiol.jpg
http://img120.exs.cx/img120/1542/Motor.jpg
http://img120.exs.cx/img120/9231/dmpare.jpg
http://img120.exs.cx/img120/9429/yuiol.jpg
http://img120.exs.cx/img120/1542/Motor.jpg
http://img120.exs.cx/img120/9231/dmpare.jpg
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Mattias jag ska beställa några böcker snart, då ska jag köpa en ny turbo-bok till dig (då tar jag din gamla). Den är så välläst så den har fått ett begagnat utseende, he he.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jens, det är ju så en bra bok ska se ut
Schlorven: Läs den här tråden : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1125
Så behöver jag inte upprepa mig. Den bok Jens och jag pratar om är alltså "Forced Induction Performance Tuning" av A. Graham Bell. Läs i tråden där så ser du var du kan beställa.. även "Four-Stroke Performance Tuning" är väl värd vad den kostar.
- Mattias
Schlorven: Läs den här tråden : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1125
Så behöver jag inte upprepa mig. Den bok Jens och jag pratar om är alltså "Forced Induction Performance Tuning" av A. Graham Bell. Läs i tråden där så ser du var du kan beställa.. även "Four-Stroke Performance Tuning" är väl värd vad den kostar.
- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.