Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Inlägg av abris »

Mätingengör chellquist.... :roll: fråga han hur stolsfästena blev :hihi: :hihi:

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

abris skrev:Mätingengör chellquist.... :roll: fråga han hur stolsfästena blev :hihi: :hihi:

//abris
Jag frågade honom när ja va där sist om va de var för nå järn han hade liggandes på svetsen, då fick jag bara tillbaka ett ''håll käften!!!'' ;-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Va ett tag sen ja skrev nå känner ja men har hänt en del i garaget... Bilderna visar en del av allt som hänt... Behöver hjälp att fixa med bakaxeln. Har jagat en man (Axel) som kan de där me lamelldiffar osv men får inte tag i honom. :(

Toppen är ihopsatt och redo för montering. Ska göra fäste för tändspolarna inom kort, sen ska ja nog påbörja härvbygge. Får se om Mr Sandgren kan kika förbi o komma med lite råd.

Bild
Primad invändigt!
Bild
Bakaxeln ligger på bänken...
Bild
Fälgarna redo för montering!
Bild
Där ligger den förargliga bakaxeln... :evil: Vet inte va ja ska ta mig till...

Hej!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6056
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Nicke Nyman skrev: Där ligger den förargliga bakaxeln... :evil: Vet inte va ja ska ta mig till...
Hej!
Bild

:hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

Nicke Nyman skrev: Har jagat en man (Axel) som kan de där me lamelldiffar osv men får inte tag i honom. :(
Svarar han inte på hemtelefonen heller?
Bild
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

vad är problemet med bakaxeln :?:
Sällan studsar en termos
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ser smutt ut Nicke! Börjar likna nåt, det är som roligt när det börjar bli lite ny färg istället för gammal rost och mög. :)
Jag får ta en titt förbi när jag fått igång 3.0an, bör vara runt hörnet efter midsommar!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
740r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm

Inlägg av 740r »

snyggt som fan men jag undar vad man skall tänka på när man bygger en plenumkammare...varflr har man en sådan...är det nån speciella mått eller ä'r det svårt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Renegade skrev:vad är problemet med bakaxeln :?:
Problemet är dels att ja inte har kunskapen, verktygen eller så att shimsa in den rätt, samt att alla bilder samt sprängskiss knappast hjälpt mig i ihopsättningen av lamellhuset. Hade frun me mig till garaget igår o ja tänkte kolla om de gick o få den att "slira" på lamellen. Men icket, helt stumt o ja väger ändå uppåt 100kg o tryckte på allt ja kunde men den va som en svetsad diff. :( Och axel svarar inte på mobil, har inte hans hemnr heller. Men ja börjar mer o mer sukta åt en Detroit Locker för de hörs vara enkla att montera o tål stryk. Men samtidigt vore de trevligt med en lamelldiffad.


mattias skrev:Ser smutt ut Nicke! Börjar likna nåt, det är som roligt när det börjar bli lite ny färg istället för gammal rost och mög. :)
Jag får ta en titt förbi när jag fått igång 3.0an, bör vara runt hörnet efter midsommar!
Tack Mattias! Låter fint att 3,0an är på gång. :D Du kommer nog få upp ett fint sug när du fått börja köra bilen oxå! :D Den är ju bara så ball!

Vore kul om vi kanske kunde bygga klart tändhärvan nån kväll o göra bort sånna saker så är allt runt elen fixat!
740r skrev:snyggt som fan men jag undar vad man skall tänka på när man bygger en plenumkammare...varflr har man en sådan...är det nån speciella mått eller ä'r det svårt.
Ett sätt att börja me detta är väl att försöka räkna på att plenumkammaren ska vara dubbla motorns volym. I mitt fall, 2100cc X 2 = 4200cc = 4,2l. Detta har ja läst mig till dels på forum men även i en Graham Bell bok hos en vän.

Steve: Ja svetsade ihop en diff ja har haft sittandes i en axel igår i ren ilska när de trilskades me lamelldiffen så ja har en back-up men ja vill inte använda den. De är i absolut kris ja använder den. Bilen ska kunna köras på bana, konbana, gatan utan att varje korsning osv ska bli en kamp, antingen åker man på ställ ut eller så styr de mera rakt fram... ;)
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

Lindgrens bildemontering tror jag har kvar en lamelldiffaxel från en -88 televerks 245 som dom skrotade för ett tag sedan!ring till lindgrens bildemontering i ö-vik å fråga!tror att dom ville ha 2000kr +moms men momsen bruka gå å pruta lite på! :hihi: Prata med tomas och Hälsa från Palle med Taxin! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

TAXI674 skrev:Lindgrens bildemontering tror jag har kvar en lamelldiffaxel från en -88 televerks 245 som dom skrotade för ett tag sedan!ring till lindgrens bildemontering i ö-vik å fråga!tror att dom ville ha 2000kr +moms men momsen bruka gå å pruta lite på! :hihi: Prata med tomas och Hälsa från Palle med Taxin! :thumbright:
Tack för tipset men har beställt en Detroit Locker nu! ;) Ska försöka få hjälp med lamellaxeln till vintern så har man en för bana osv o en för buskörning, rakt fram osv... ;)
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ser ju trevligt utt :D ska bli intresant när du får i gång den så man får åka en sväng :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

jonnystrand skrev:ser ju trevligt utt :D ska bli intresant när du får i gång den så man får åka en sväng :thumbright:
Tack Jonny! ;) Joo ja längtar tills man får åka från SBP med UA papper i handen o ja får köra i 2 år... Den dagen längtar ja efter. Men nu är de jobb kvar som måste göras! :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kvällens mek då, jaa ja åkte o hämtade min ratt ja beställt samt köpte lite färg till insidan av bilen. Instrumentpanelen redo för att monteras för gott. Börjar kännas fint de här nu. :D Har även gjort en kardanring. Tack till Jens G (Laddtryckskonsult) för lite support innan tillverkning.

Bilder som vanligt.

Bild
Den passar perfekt i. Kan ju vara bra o kolla de innan man smäller dit den. När den är svetsad i karossen är de bökigare o fixa. 10x50mm plattjärn har ja använt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Monterar nog denna på lördag! :) Känns kul!

MVH 8)
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Scrazher »

Oj va vacker din inredning blir nickegubben....
Mmm jag är avis! :P

Bara hålla tempot nu så har både du och jag snart ihop laddtrycksdrogerna rätt snart :thumbright:
Låst