
B36 renovering och trimning
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Har en fin 142:a på G, väldigt sugen på den, hade tänkt att man kan köpa den och köra hela sommaren som den är och renovera B36:an samtidigt och sedan när det blir kallare väder så börjar man att mosa i B36:an, för då kommer jag vara fäldig med den andra bilen också så man kan lägga all kärlek på 142:an!
Ska ut och slänga bort min Pontiac 455 motorn från motorhållaren (den är endå färdig) så B36:an får en bekväm viloplats!
(Efter B36:an kommer jag renovera en Pontiac 400 motor och sälja den, någon som är intresserad? För då skulle jag kunna bygga den lite efter särskilda önskemål!)
Ska ut och slänga bort min Pontiac 455 motorn från motorhållaren (den är endå färdig) så B36:an får en bekväm viloplats!
(Efter B36:an kommer jag renovera en Pontiac 400 motor och sälja den, någon som är intresserad? För då skulle jag kunna bygga den lite efter särskilda önskemål!)
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Här kommer en liten update!
Ursäktar för kvaliten!

Bild på svänghjulet, ska lätt lättas om det ska användas villsäga, beror lite på hur det blir med växellåda, Jimmy var blir måtten av?

Det var lite problem, med att få fast motorn i stativet, var för brett mellan bulthållen för mitt fina biltema stativ skulle passa, men kunde ganska lätt avhjälpas med ett plattjärn.

Nu sitter den där iaf!

Skruva av oljetråget och fick se att någon hade varit framme och svetsat en på skvalpplåt, motorn har kanske används i ett terrängfordon, så som en Sugga, då är det kanske ganska vettigt att använda en skvalpplåt?

Titta lite snabbt i vevhuset innan jag gick in och öppnade och titta lite på ett vevlager, det såg väl rätt bra ut men det skulle nog inte gjort något om man byta lagerna. Om jag har förstått det rätt så är B36 lagerna samlare än B18 lagerna men i övrigt samma, skulle det gå att slipa ner (kanske till och med såga) B18 lager? Det enda är väl att det är väldigt viktigt att få bort graderna efter man har slipat ner lagerna och sen ska man narturligtvis inte skada dem på något sätt!
Nu ska jag se om det är något bra på TV:n annars går jag och lägger mig. Får se om jag meckar något nämnvärt imorgon, måste ju fira midsommar!:headbang:
GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!!
Ursäktar för kvaliten!

Bild på svänghjulet, ska lätt lättas om det ska användas villsäga, beror lite på hur det blir med växellåda, Jimmy var blir måtten av?


Det var lite problem, med att få fast motorn i stativet, var för brett mellan bulthållen för mitt fina biltema stativ skulle passa, men kunde ganska lätt avhjälpas med ett plattjärn.

Nu sitter den där iaf!

Skruva av oljetråget och fick se att någon hade varit framme och svetsat en på skvalpplåt, motorn har kanske används i ett terrängfordon, så som en Sugga, då är det kanske ganska vettigt att använda en skvalpplåt?

Titta lite snabbt i vevhuset innan jag gick in och öppnade och titta lite på ett vevlager, det såg väl rätt bra ut men det skulle nog inte gjort något om man byta lagerna. Om jag har förstått det rätt så är B36 lagerna samlare än B18 lagerna men i övrigt samma, skulle det gå att slipa ner (kanske till och med såga) B18 lager? Det enda är väl att det är väldigt viktigt att få bort graderna efter man har slipat ner lagerna och sen ska man narturligtvis inte skada dem på något sätt!
Nu ska jag se om det är något bra på TV:n annars går jag och lägger mig. Får se om jag meckar något nämnvärt imorgon, måste ju fira midsommar!:headbang:


GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!!
Senast redigerad av Thunderbolt den lör aug 18, 2007 12:48 pm, redigerad totalt 3 gång.
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
såg klent ut med 4 svänghjulsbult 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det verkar vara plats för stift och två bullt till:)
det är nog inga problem
det är nog inga problem

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Jag har nu plockat ner motorn och inspekterat lite smått och ser att blocket behöver borras p.g.a en cylindervägg är rostig annars ser det mesta bra ut, det blir ju att borra upp den till B20 storlek på kolvarna!
Ska lägga upp bilder men det har strulat, har någon något tips på bra uppladdningsida?
Jag lär behöva nya kolvar nu också, några tips på bra b20 kolvar (med 22mm kolvbult), jag undrar också hur breda vanliga Volvostakar är över "vevfästet", för då kan man kanske få in några stakar som är "kända", man vet ju inte vad B36 stakarna håller för de kanske är rena skitstakar.
Ska lägga upp bilder men det har strulat, har någon något tips på bra uppladdningsida?
Jag lär behöva nya kolvar nu också, några tips på bra b20 kolvar (med 22mm kolvbult), jag undrar också hur breda vanliga Volvostakar är över "vevfästet", för då kan man kanske få in några stakar som är "kända", man vet ju inte vad B36 stakarna håller för de kanske är rena skitstakar.
www.photobucket.com använder denna sidan själv.. funkar jätte bra 

- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Här kommer lite gamla bilder!

Veven, inget direkt att säga om den än...

Monsterkammen!
Jag får låna hem en indikatorklocka från jobbet och mäta upp den, men den verkar inte jättevass, ser det inte ut som det är mycket överlap på den? (Slog mig nu när jag titta på bilden.)

En kolv och stake, hur tycker ni staken ser ut, är kanske samma som en B18? Hur bred är en B18 stake?

En 22mm kolvbult, där ser man.

Veven, inget direkt att säga om den än...

Monsterkammen!


En kolv och stake, hur tycker ni staken ser ut, är kanske samma som en B18? Hur bred är en B18 stake?

En 22mm kolvbult, där ser man.
Senast redigerad av Thunderbolt den lör aug 18, 2007 12:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
- Thunderbolt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 278
- Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
- Ort: Klippan
Ska bara säga att jag har en Amazon på G, och det bästa är att den befinner sig bara ca 2,5km därifrån jag bor, lagom nära!
Det endå är att den är penselmålad, men det skiter jag i och i övrigt ser den väldigt fin ut (på bilderna, ska och titta på den imorgon).
Vad tycker ni om priset, högt lågt? Har sett att amazoner som är i gott skick kostar endel.
http://www.blocket.se/vi/12496337.htm?ca=23_7_s
Fasen vad mina bilder inte funkar!

Det endå är att den är penselmålad, men det skiter jag i och i övrigt ser den väldigt fin ut (på bilderna, ska och titta på den imorgon).
Vad tycker ni om priset, högt lågt? Har sett att amazoner som är i gott skick kostar endel.
http://www.blocket.se/vi/12496337.htm?ca=23_7_s
Fasen vad mina bilder inte funkar!

Senast redigerad av Thunderbolt den ons jul 11, 2007 1:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker det är allderles för dyrt, men det kanske bara är jag som är snål 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836