B36 renovering och trimning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck

Inlägg av vesslan »

jaa i en 240 har du ju fjädertornen som står där dom står så att säga. i en 140 eller en amazon kan du ju bygga rör front o köra utan innerskärmar. då bör man få plats med en del :thumbright:
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Har en fin 142:a på G, väldigt sugen på den, hade tänkt att man kan köpa den och köra hela sommaren som den är och renovera B36:an samtidigt och sedan när det blir kallare väder så börjar man att mosa i B36:an, för då kommer jag vara fäldig med den andra bilen också så man kan lägga all kärlek på 142:an!

Ska ut och slänga bort min Pontiac 455 motorn från motorhållaren (den är endå färdig) så B36:an får en bekväm viloplats!

(Efter B36:an kommer jag renovera en Pontiac 400 motor och sälja den, någon som är intresserad? För då skulle jag kunna bygga den lite efter särskilda önskemål!)
parbring
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av parbring »

Ska bli kul att se vad det blir av det här! Svenska V8:or. :P
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Här kommer en liten update!

Ursäktar för kvaliten!
Bild
Bild på svänghjulet, ska lätt lättas om det ska användas villsäga, beror lite på hur det blir med växellåda, Jimmy var blir måtten av? :thumbright:

Bild
Det var lite problem, med att få fast motorn i stativet, var för brett mellan bulthållen för mitt fina biltema stativ skulle passa, men kunde ganska lätt avhjälpas med ett plattjärn.

Bild
Nu sitter den där iaf!

Bild
Skruva av oljetråget och fick se att någon hade varit framme och svetsat en på skvalpplåt, motorn har kanske används i ett terrängfordon, så som en Sugga, då är det kanske ganska vettigt att använda en skvalpplåt?

Bild
Titta lite snabbt i vevhuset innan jag gick in och öppnade och titta lite på ett vevlager, det såg väl rätt bra ut men det skulle nog inte gjort något om man byta lagerna. Om jag har förstått det rätt så är B36 lagerna samlare än B18 lagerna men i övrigt samma, skulle det gå att slipa ner (kanske till och med såga) B18 lager? Det enda är väl att det är väldigt viktigt att få bort graderna efter man har slipat ner lagerna och sen ska man narturligtvis inte skada dem på något sätt!

Nu ska jag se om det är något bra på TV:n annars går jag och lägger mig. Får se om jag meckar något nämnvärt imorgon, måste ju fira midsommar!:headbang: :headbang: :headbang:

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!!
Senast redigerad av Thunderbolt den lör aug 18, 2007 12:48 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
joelo
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av joelo »

Häftigt projekt, läste dina trådar på garaget och vart såld direkt.

En liten fråga; vad är felet på växellådan som var original? Den såg ju annars inte så stor ut, går nog att få in i en 140 med lite vilja och våld.
Den lär ju dessutom palla ganska mycket då det är en lastbilslåda.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Första problemet är att det är ett hål i sidan av växellådan (något som har velat ut!) och jag har kört en Sugga med denna växellådan, inget jag skulle vilja ha i en bil! Den är ganska stor också, rätt bra bit större än min th400 automat!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

såg klent ut med 4 svänghjulsbult ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Jo, det är kanske lite klent med 4-bultat svänghjul, man borde nog satsa på ARP-bultar där, för att få det lite starkare iaf!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

det verkar vara plats för stift och två bullt till:)

det är nog inga problem :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Jag har nu plockat ner motorn och inspekterat lite smått och ser att blocket behöver borras p.g.a en cylindervägg är rostig annars ser det mesta bra ut, det blir ju att borra upp den till B20 storlek på kolvarna!
Ska lägga upp bilder men det har strulat, har någon något tips på bra uppladdningsida?

Jag lär behöva nya kolvar nu också, några tips på bra b20 kolvar (med 22mm kolvbult), jag undrar också hur breda vanliga Volvostakar är över "vevfästet", för då kan man kanske få in några stakar som är "kända", man vet ju inte vad B36 stakarna håller för de kanske är rena skitstakar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

www.photobucket.com använder denna sidan själv.. funkar jätte bra :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Här kommer lite gamla bilder!

Bild
Veven, inget direkt att säga om den än...

Bild
Monsterkammen! :lol: Jag får låna hem en indikatorklocka från jobbet och mäta upp den, men den verkar inte jättevass, ser det inte ut som det är mycket överlap på den? (Slog mig nu när jag titta på bilden.)

Bild
En kolv och stake, hur tycker ni staken ser ut, är kanske samma som en B18? Hur bred är en B18 stake?

Bild
En 22mm kolvbult, där ser man.
Senast redigerad av Thunderbolt den lör aug 18, 2007 12:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Bild
Diverse B36 delar.

Bild
Ser inte riktigt bra ut, bra undanflygt för att få borra upp blocket till en B40! :twisted:

Lite bilder på ett halvrent motorblock.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Hittade lite mysig gegga när jag tog bort fryspluggarna!

Bild
Sköljde ur blocket med vattenslagen, nu kan man t.o.m se in i kylarkanalerna! :thumbright:
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck

Inlägg av Thunderbolt »

Ska bara säga att jag har en Amazon på G, och det bästa är att den befinner sig bara ca 2,5km därifrån jag bor, lagom nära! :thumbright:
Det endå är att den är penselmålad, men det skiter jag i och i övrigt ser den väldigt fin ut (på bilderna, ska och titta på den imorgon).
Vad tycker ni om priset, högt lågt? Har sett att amazoner som är i gott skick kostar endel.

http://www.blocket.se/vi/12496337.htm?ca=23_7_s

Fasen vad mina bilder inte funkar! :thumbdown:
Senast redigerad av Thunderbolt den ons jul 11, 2007 1:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag tycker det är allderles för dyrt, men det kanske bara är jag som är snål :hihi:
Skriv svar