Vevaxlar rödblock
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Vevaxlar rödblock
Har läst att b23 vevar vill röra för mkt på sig över 8000 varv och t.o.m kan gå av p.ga självsvängningar, men det skulle vara intressant att veta hur mkt som är sant av nån som verkligen provat olika vevaxlar i volvo motorer på över 700hk. Tydligen så kör ju dom som har bromsat mest med marinveven som har dubbla motvikter men om det är bara för att eller om det är dom som håller bäst?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag kör 23axeln i min och den är ju på 744hk. inte haft några problem, dock tycker jag vevlagren tar stryk men inte ramlagren som borde ta stryk när den flexar och kommer i självsvänging.
Jag varvar ju inte mer än 7500rpm heller.
Men skall du varva mer med 23axeln är det läge att kolla på en svängningsdämpare avsedd för varv och axel. finns några fimor som gör sådana på beställning.
Men det är ju en anledning till att alla nya motorer som tillverkas idag har dubbla motvikter och svängningsdämpare.
Kanske inte bara för att få en jämnare och finare gång.
Nästa bromsning kommer det sitta en parner vev i min iaf..
Stor som ett berg och inte optimal för rally men verkar tåla mängder med stryk. ev oljekanalerna som behövs bearbetas, det får vi se..
Jag varvar ju inte mer än 7500rpm heller.
Men skall du varva mer med 23axeln är det läge att kolla på en svängningsdämpare avsedd för varv och axel. finns några fimor som gör sådana på beställning.
Men det är ju en anledning till att alla nya motorer som tillverkas idag har dubbla motvikter och svängningsdämpare.
Kanske inte bara för att få en jämnare och finare gång.
Nästa bromsning kommer det sitta en parner vev i min iaf..
Stor som ett berg och inte optimal för rally men verkar tåla mängder med stryk. ev oljekanalerna som behövs bearbetas, det får vi se..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har varvat min 8bultade vev till dryga 8000rpm ibland till 8500 sista 10 åren och när jag kollar lagren ser dom alltid ut som ny fast det har varit div vatten sjuker imellan åt?
vid 9500+ så brukar man tappa svänghjulet så då blir det nog fina svägningar i veven har jag sett på andra bilar.
dimensjonerna på vevtapparna skiljer ju rätt mycke mellan B23-B230 (56mm mot 49) är det inget att bry sig i vid 1000+ maskiner?
matrealen hur är det med de B23 vs B230?
vid 9500+ så brukar man tappa svänghjulet så då blir det nog fina svägningar i veven har jag sett på andra bilar.
dimensjonerna på vevtapparna skiljer ju rätt mycke mellan B23-B230 (56mm mot 49) är det inget att bry sig i vid 1000+ maskiner?
matrealen hur är det med de B23 vs B230?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har hört något vagt någon gång att man inte ska varva med vanliga 230 veven, för att den är gjuten.
Vet inte om det ligger något i det dock.
Vet inte om det ligger något i det dock.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ja 230veven är ju gjuten och den kan ju tydligen bara gå av heltplötsligt av utmattningen enligt internet information. har aldrig varit med om det eller sett någon som haft nått sådant brott.
Däremot har jag varvat en 230vev lite över 8000 med lustgas och hx50 några tävlingar och inte ett fel på lagren efteråt.
Det var standard vevlagerspel och allt med piratlager har jag för mig.
Det verkar ju som om det är en rejäl skopa med tur som skall till med hur man får det att fungera.
Däremot har jag varvat en 230vev lite över 8000 med lustgas och hx50 några tävlingar och inte ett fel på lagren efteråt.
Det var standard vevlagerspel och allt med piratlager har jag för mig.
Det verkar ju som om det är en rejäl skopa med tur som skall till med hur man får det att fungera.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
marinaxeln skall vara smiddJens Gustavsson skrev:är marin vevaxel också gjuten på B230 (B250)?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån sep 17, 2007 3:49 pm
- Ort: Månkarbo
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jag har varvat 8.500 rätt länge nu med b23 vev men börjar bli lite nervis om man ska ta ut nån hundring hästar till.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.
Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.
Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.
Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.
Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.Kadett4wd skrev:Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.
Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.
Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Kan du inte göra ett exempel så en dummie förstår?Finnsebbe skrev:Egenfrekvensens formel är ungefär kvadratroten ur styvheten dividerat med massan. M.a.o. sänkt vikt höjer egenfrekvensen ifall styvheten bibehålls. Egenfrekvensen är det varvtal som är kritiskt. Vid egenfrekvensen uppstår självsvängningarna.Kadett4wd skrev:Nicke:
Nu pratade de väl inte om sånt utan om just vevaxelns svagheter.
såsom självsvängningar.
Man kan juh ändra självsvängningar genom att ändra vikt på till exempel motvikterna.
Inte likadan motor, men Opel 16v har pressgjuten vevaxel som inte klagar nämnvärt under 8500rpm rätt uppsatt.
Den vevaxeln är kortare samt har 8 motvikter med 86mm slaglängd.
det jag vill ekomma till är att den 'tidigare' veven i de motorerna är lättare men ändå starkare.
Så lättad på rätt sätt kan kanske ta bort några svagheter?
eller är det ett helvete att räkna på typ en b23vev som väger runt 18kg.
Eller så har jag inte en aning om vad jag säger nu hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
om man ska ha mycket effekt under säg 8500rpm med MYCKET laddtryck måste ju ändå gamla 6 bultade va bäst då den har största vevtapparna och möjlighet att dubbla till 12 bultar mot svänghjulet?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/