Hej!
Kan nån berätta hur många hästkrafter följande turbo räcker till?
Kompressor:
Garrett 50mm IN A/R 0.60 (M27 och BCC3 finns stämplat på kompressorn)
Avgassida:
Rotomaster 65mm UT A/R 0.81
mvh Daniel
www.garaget.org/Daniel_TIB
Garrett/Rotomaster hybrid
- Daniel_TIB
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
- Ort: Finland
- Kontakt:
Garrett/Rotomaster hybrid
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
- Daniel_TIB
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
- Ort: Finland
- Kontakt:
Runt 400hk låter rimligt. Den liknar faktist T04, står det Roto Master på alla äldre T04? här finns bilder -> http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 750#172756
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
- Daniel_TIB
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
- Ort: Finland
- Kontakt:
..eller en 1,8 liters fyra Med GT28RS (A/R 0.86) hade jag över 400Nm vid 4000-5500rpm och 337hk vid 6500rpm. Laddtrycket var 1,5bar runt maxvridet men sjönk ner till 1,15bar vid toppeffekt. Med det här vridet tror jag att fyllnadsgraden är hög. E därför fundersam om Garrett/Rotomastern har för liten kompressor..? Topplocket flödar 232cfm in och 164cfm ut vid 28" och 10mm lyft. GT28RS kompressor map --> http://www.atpturbo.com/root/maps/gt28rs.htm
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
- Daniel_TIB
- För lite laddtryck
- Inlägg: 5
- Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
- Ort: Finland
- Kontakt:
Tack för svaren Tox! Finns det nån lämplig kompressor att byta till som passar rakt på? Siktar på 400-450hk, så turbon bör klara 450-500hk för att hålla en låg temperatur från kompressorsidan. T04E 57 trim? Vad är det för skillnad egentligen om avgaserna går in mot centrum av avgashuset jämfört med tangentiell ingång?
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)
Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
Ska du nu ha en t4 och effekter upp till 450-500hk så är det t04e 50 trim som är bäst .... har bredast mapp och tål lite ladd.
Den kompressorn har lite större exducer mått än övrigt "normala t04e" ... nu finns det oxå super t04 ... men för 450hk så slår nog inget en trim 50 oavsett super eller inte.
En 57trim orkar inte egetligen pumpa speciellt mycket mer luft än en 50 trim .... hmmm ... egetligen så är 50 trim bästa t4an oavsett trim ... om man tar en 60 trim så är det marginellt mer hk som går att plocka ur ... men dom högre trimen surgare lättare och har taskigt verkningsgrad om du behöver ladda lite för att nu effekten.
Så på t4or så är det 50 trim eller gå upp till 60-1, t61 eller sc61 agg.
Jag tycker du ska åka p-trim på turbinen .... men finns nog många som tycker den är för stor på en 2l maskin .... men ska du kräma ur mot 450-500hk så är det nog rätt.
Jag länkar till tidigare tråd där du kan se kompressor mapp från 50 trim.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Den kompressorn har lite större exducer mått än övrigt "normala t04e" ... nu finns det oxå super t04 ... men för 450hk så slår nog inget en trim 50 oavsett super eller inte.
En 57trim orkar inte egetligen pumpa speciellt mycket mer luft än en 50 trim .... hmmm ... egetligen så är 50 trim bästa t4an oavsett trim ... om man tar en 60 trim så är det marginellt mer hk som går att plocka ur ... men dom högre trimen surgare lättare och har taskigt verkningsgrad om du behöver ladda lite för att nu effekten.
Så på t4or så är det 50 trim eller gå upp till 60-1, t61 eller sc61 agg.
Jag tycker du ska åka p-trim på turbinen .... men finns nog många som tycker den är för stor på en 2l maskin .... men ska du kräma ur mot 450-500hk så är det nog rätt.
Jag länkar till tidigare tråd där du kan se kompressor mapp från 50 trim.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=