Garrett/Rotomaster hybrid

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Daniel_TIB
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
Ort: Finland
Kontakt:

Garrett/Rotomaster hybrid

Inlägg av Daniel_TIB »

Hej!
Kan nån berätta hur många hästkrafter följande turbo räcker till?

Kompressor:
Garrett 50mm IN A/R 0.60 (M27 och BCC3 finns stämplat på kompressorn)

Avgassida:
Rotomaster 65mm UT A/R 0.81

mvh Daniel
www.garaget.org/Daniel_TIB
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)

Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Det är ingen hybrid utan en ren t04 du har, på måtten du uppger så borde det vara en 46trim kompressor och p-trim turbin.
Kompressorn räcker till 380-400hk och p-trim turbinen fungerar upp till 600hk utan större problem.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel_TIB
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Daniel_TIB »

Runt 400hk låter rimligt. Den liknar faktist T04, står det Roto Master på alla äldre T04? här finns bilder -> http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 750#172756
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)

Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

lär ju funka bra på en motor med hög sugmootreffekt,. typ en 2.5 literssexxa eler kanske en 2.3-2.5 liters 4a med vassa kammar
Användarvisningsbild
Daniel_TIB
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Daniel_TIB »

..eller en 1,8 liters fyra :) Med GT28RS (A/R 0.86) hade jag över 400Nm vid 4000-5500rpm och 337hk vid 6500rpm. Laddtrycket var 1,5bar runt maxvridet men sjönk ner till 1,15bar vid toppeffekt. Med det här vridet tror jag att fyllnadsgraden är hög. E därför fundersam om Garrett/Rotomastern har för liten kompressor..? Topplocket flödar 232cfm in och 164cfm ut vid 28" och 10mm lyft. GT28RS kompressor map --> http://www.atpturbo.com/root/maps/gt28rs.htm
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)

Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Du kommer inte att tappa laddtryck på höga rpm med det där agget om du nöjer dig med 400hk.
Jag har åkt en liknande t4 .. med p-trim men något större kompressor 52mm.... den höll laddet ända till rpm stopp vid 7400rpm. Men du kommer att tappa lite spool.
Bild
Användarvisningsbild
Daniel_TIB
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 11, 2006 5:52 pm
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Daniel_TIB »

Tack för svaren Tox! Finns det nån lämplig kompressor att byta till som passar rakt på? Siktar på 400-450hk, så turbon bör klara 450-500hk för att hålla en låg temperatur från kompressorsidan. T04E 57 trim? Vad är det för skillnad egentligen om avgaserna går in mot centrum av avgashuset jämfört med tangentiell ingång?
Sommarbil: Nissan 200sx s13, 337hk/417nm
402m: 13,157s @174,59km/h
(178,4km/h som bäst)

Vinterbil: Toyota Corolla AE82, 95hk
Vinterbil nr2: Mazda 626 -80 2,0L
Användarvisningsbild
Tox
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: sön apr 10, 2005 7:55 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Tox »

Ska du nu ha en t4 och effekter upp till 450-500hk så är det t04e 50 trim som är bäst .... har bredast mapp och tål lite ladd.
Den kompressorn har lite större exducer mått än övrigt "normala t04e" ... nu finns det oxå super t04 ... men för 450hk så slår nog inget en trim 50 oavsett super eller inte.
En 57trim orkar inte egetligen pumpa speciellt mycket mer luft än en 50 trim .... hmmm ... egetligen så är 50 trim bästa t4an oavsett trim ... om man tar en 60 trim så är det marginellt mer hk som går att plocka ur ... men dom högre trimen surgare lättare och har taskigt verkningsgrad om du behöver ladda lite för att nu effekten.
Så på t4or så är det 50 trim eller gå upp till 60-1, t61 eller sc61 agg.
Jag tycker du ska åka p-trim på turbinen .... men finns nog många som tycker den är för stor på en 2l maskin .... men ska du kräma ur mot 450-500hk så är det nog rätt.
Jag länkar till tidigare tråd där du kan se kompressor mapp från 50 trim.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Bild
Skriv svar