Diffad eller svetsad

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Diffad eller svetsad

Inlägg av Örjan »

Har en Amazon med 240-axel, på vilket sätt vet jag om den är diffad eller svetsad? utan att demontera bakaxel-plåten. Det sitter wattlänk i vägen....

1 Det hasar på ett hjul litegrann när man svänger med fullt rattutslag.

2 När man puttar bilen så känns ingenting vid fullt rattutslag.

3 Ska plocka ned den vid tillfälle.... :roll:

4 :!:
Amazon turbo
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

låter som diffat tycker jag :roll:
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

hissa upp och kolla om det går vrida ena hjulet alls medans du håller fast det andra på nåt vis, går det så är det en lamelldiff... dock så vet jag inte hur hårt de brukar vara inspända.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

Okej, när jag bytte däck så rullade de åt samma håll, när jag snurrade på axeln.... :?
ska prova som du sa att hålla fast ena hjulet och snurra på de motsatta om jag orkar. se hur mycket det krävs... :!:
Tanten kommer inte bli glad :roll: :P
Amazon turbo
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

nä, vi slet och drog det gick inte? :evil: Men den kan vara hård spänd :twisted: :twisted: :twisted:
Men varför skulle det sitta en diff på en gamal rally amazon :? :roll:

Jag är åk kåt :lol:

förstärkning av stödlager eller utbyte mot nått bättre??? Amazon av nyare model tror jag att det var :roll:
Amazon turbo
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Om en lamelldiff är välldigt hårt spoännd så beter den sig exakt som en svetsad.

Prova när det är barmark och asvalt, sen kör du med fullt rattutslag i en cirkel, och kollar på innerhjulet, går det välldigt fort så är det antingen svetsdiff elle en för hårt spänd lamelldiff.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

om man kan vrida däcket för hand lär den vara skapligt svagt spänd :lol:
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

ta en vanlig garagedomkraft och hissa upp bilen i nån sida så ena bakhjulet är i luften och det andra i backen sedan skruvar man lös hjulet som är i luften och gör sig en platta med en fast svetsad mutter i mitten som då har samma bultcirkel och passar där hjulet ska sitta, sen är det bara ta sig en monentnyckel och kolla om diffen släpper! En lammeldiff brukar väl släppa kring 8-15 kilo...
----------------------------------------
Örjan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 15, 2004 10:13 pm
Ort: Värmdö/Uppland

Inlägg av Örjan »

Ska prova det där med momentnyckel innan jag river ner bakvagnen :) Det underlättar om bilen rullar jämt, så man kan flytta på bilen för hand :-D
Amazon turbo
Skriv svar