Olika topplock i genomskärning!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kastar upp ett par biler på en opeltopp.( motorkod:C20ne,sitter i alla möjliga oplar 2.0 8v)
ganska fin topp att gå vidare på faktiskt.
jag hittade bilderna på opelsportclub.com så de röda linjerna ska ni ignorera(en kille som undrade om modifiering mm mm)
ganska fin topp att gå vidare på faktiskt.
jag hittade bilderna på opelsportclub.com så de röda linjerna ska ni ignorera(en kille som undrade om modifiering mm mm)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
så här ska det va http://www.competitionplus.com/2006_04/ ... WAY-03.JPG
gämför med denna http://toax.free-bsd.org/vm/topplock/53 ... cut_16.jpg
gämför med denna http://toax.free-bsd.org/vm/topplock/53 ... cut_16.jpg
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
det fanns ganska mycket biler liggandes hos folk
själv tycker jag att bilden på b20UT är rätt skrämmande att det ens kan komma ut några avgaser där
själv tycker jag att bilden på b20UT är rätt skrämmande att det ens kan komma ut några avgaser där
Bygger modern flakmoped;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
Inte för att det är så många folkamänniskor här, men jag kan iaf bidra med två bilder från
en vw typ4. Det här är 1.7liters modellen som återfinns på vissa vw transporter.
insug
och sen utblåset, som man börjar undra hur de tänkte när de designades...
Jag har en sån spis bultad bak i buggyn, men då med portade avgaskanaler
en vw typ4. Det här är 1.7liters modellen som återfinns på vissa vw transporter.
insug
och sen utblåset, som man börjar undra hur de tänkte när de designades...
Jag har en sån spis bultad bak i buggyn, men då med portade avgaskanaler
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
den där har jag jobbat lite med..inneradien är hopplös :/
I den här tråden finns de fler genomskärningar av typ4toppar (typ4 kallas de här motorerna som från början fanns i vw411/412 och senare hamnade i porsche 914 samt vw bussar/pickuper)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 23&start=0
Lägger en länk till tråden om lite fix jag gjorde med en topp
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=106831
Vad tror ni om det? naturligtvis är det bara en prototyp för att jag ville se vad som gick att göra
I den här tråden finns de fler genomskärningar av typ4toppar (typ4 kallas de här motorerna som från början fanns i vw411/412 och senare hamnade i porsche 914 samt vw bussar/pickuper)
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 23&start=0
Lägger en länk till tråden om lite fix jag gjorde med en topp
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=106831
Vad tror ni om det? naturligtvis är det bara en prototyp för att jag ville se vad som gick att göra
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
- Fredrik Forsberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 549
- Blev medlem: mån jul 31, 2006 1:15 pm
- Ort: Örebro
Har en del frågor angående Audi 10v toppen..
någon som har en sådan som vill/kan såga isär? vore guld!
sen undrar jag hur man kan göra med ventilstyrningen? kan man ta der den en bit och eventuelt göra den lite smalare?
om man vill göra egna styrningar, vilket material ska man då anävnda? några tips? sökte lite på google och kom fram till 3 material som nämdes mest:
*fosforbrons
*aluminiumsilikonbrons
*stål
är något att föredra?
mvh Fredrik
någon som har en sådan som vill/kan såga isär? vore guld!
sen undrar jag hur man kan göra med ventilstyrningen? kan man ta der den en bit och eventuelt göra den lite smalare?
om man vill göra egna styrningar, vilket material ska man då anävnda? några tips? sökte lite på google och kom fram till 3 material som nämdes mest:
*fosforbrons
*aluminiumsilikonbrons
*stål
är något att föredra?
mvh Fredrik
Bygger modern flakmoped;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=8&t=82228
Volvo 16v B234
Undertecknad fotograferade "Lackes" experimenttopp som Evert "turbo" Stohne och Lars-Olov "lacke" Lundquist sågade isär på lunchen.
Gav svar på ett och annat tycker vi väl.
/Järnet
[/img]
Gav svar på ett och annat tycker vi väl.
/Järnet
[/img]
isärsågad 234f
lite fakta på 234an
ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft
häls.lacke
ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft
häls.lacke
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: isärsågad 234f
menar du att arean lite längre ner i kanalen är god för att flöda 325hk?Lacke skrev:lite fakta på 234an
ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft
häls.lacke
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: isärsågad 234f
hej och välkommen hit lacke, intresant med infon.Lacke skrev:lite fakta på 234an
ingång kvadrat area för 240 häst storrum för 325häst sekundär portarna
area for 236häst ventiler 34,5 31,5 ventiler area för 278cfm inn 229 ut
avgas utgång för 300cfm sätasringar storlek 36,14inn 33,14ut
den flödan 229cfm inn 220cfm ut vid 10mm i lyft
häls.lacke
jag kommer med lite frågor sen. (stressigt)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Järnet: Det var så jag menade.
Ja den är ju konstigt formad kanalen egentligen om man jämför med andra 4 ventils toppar.
Ja den är ju konstigt formad kanalen egentligen om man jämför med andra 4 ventils toppar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169