Flödesbänkar kalibrerade?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Flödesbänkar kalibrerade?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag har kollat lite på olika flödes sifror på olika forum, och jag tror att många flödesbänkar inte är rätt kalibrerade. Själv har jag sett bänkar som visat över 20% fel här i norrland (inga namn nämda). Så tro inte på alla siffror som cirkulerar omkring, många räknar om flöden vid olika tryck fel också. Jag säger inte att min bänk är mest exakt eller så men se upp. En topp som jag såg nyligt på en standard 531 visade sig flöda mer än vissa milt portade rally toppar som jag byggt. Som jag ser det är det svårt att få en 531 avgaskanal att flöda mer än 165cfm/28 tum 13mm/40mm ventil. eller 150cfm/37-38mm ventil och 130cfm med en 35mm om inte innerradien ökas med påsvetsning. Jag utger mig inte som en full lärd flödesguru men jag har nog testat fler toppar än dom flesta, detta är ett mycket svårt ämne!!!!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hmm, intressant. Jag snubblade över någon forum inlägg där dom hade haft och göra med en standard betonad 531:a, jag tyckde den hade flödat mer än vad den bör då den är standard, ialla fall ifrån vad jag har läst mig till.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Helt klart att man får ta siffror på nätet med en nypa salt. Siffror från tex MC Express på en riktig flödes bänk som har kalibrerings plattor så att man kan kröna bänken med jämna mellanrum. Koll på Luftfuktighet och temperatur under flödningen så blir siffrorna rätt. / Anders
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar