b18 koppling på b20?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

b18 koppling på b20?

Inlägg av larsat »

sitter & planerar lite inför helgen.. ska kasta i en b20 motor i min 244a inför bes.. tänkte ta koppling från en b18 motor, det ska väll passa?

(sedan har ja en annan fråga med när man ändå är inne på kopplingar.. lamellen som tillhör 240 turbo kopplingen dvs B21ET motorn, skiljer sig den från vanliga 240 lameller? eller är det bara tryckplattan som är starkare?)

tack på förhand! :P
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

jepp koplingen på b18 passar på b20 rakt av :D
lamellen på b21 ET har bettre demperfjærer i lamellsentrumet :twisted:
å trykkplattan ska være stærkere,men ska du ladde litt +1,5bar holler den bare i 3dager,vet jag!!!!! :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

beror väl vilken b18 koppling som menas, snackar man om den typ "3armade" kopplingen som fanns till gamla b18 så är den betydligt svagare än en nyare sk solfjäderkoppling, är det däremot en sk. "laplander" som satt på volvo valparna så är den kraftigare.
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Nu blir jag lite nyfiken...Är det ingen som har en bild på en sk. "laplander"
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm har inte sett kopplingen för har inte tage bort lådan från motorn än men det är iaf en b18 från en amazon 66a
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu har ja tage bort lådan de var sån 3armad koppling, men nog borde den duga till en b20 motor genom bes?! ska ju inte trimma nå me den kopplingen... måste bara få bilen rulla! sen blir de 240 turbo koppling till nybyggda motorn
sen startmotor hittade ja ingen ska leta lite till annars passar de från b18 oxå va? var tvungen att köpa trågpackning nu me fan va dyra dom är :(
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

jepp startmotorn passer åsså.å den trearmede clutchen holler til bes :D men turboclutchen til 240 orker INTE mycket......max 2 dager...kjøp heller en sinter,ev med fjærer............. :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

b18 kopplingen passade inte alls eftersom 8 bultade svänghjulet (b20) har stift & det har inte b18, så tryckplattan tar i stiften & har ingen direkt lust att dra ut dom... men nu har ja fixat lite andra tryckplattor & lameller, inga vackra grejjer men de kan kanske funka här kommer en bild:

Bild

ja e lite osäker på om de är rätt urtrampningslager.. de sitter väll fast i lådan????? :roll:
sen lemllen som är i mitten är den som ser finast ut men den är smalare än dom andra, funkar de bra ändå? nån som vet? :(
tack på förhand sticker iväg nu hem igen imornbitti kanske man kan få ihop kopplingen då....... ha en trevlig lördakväll!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ingen som tycker nått? hmm om vi säger så här da... de borde la kvitta hur tjock kanten runt lamellen är, bara det är rätt ytterdiemeter? för annars tror ja inte de är nån skillnad... och tryckplattorna funkar nog båda 2 dom me... bara att den ena är högre än den andra men inte lika rostig... så man vet ju inte alls vilken som blir bäst, den höga tryckplattan hade polarn på sin bil nyligen 240, men där slirade den.... så är ju kanske inte så bra de... men rostig anliggningsyta på tryckplattan är väll inte heller nå höjdare... i vilket fall är de ju en hyffsat tillfällig lösning!
tips!?!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nu skulle man skruva dit tryckplattan idag, men tro fan att de inte gick, klart fan var de andra gängor till tryckplattsbultarna eftersom det är 74ans svänghjul... perkele!
tänkte iaf köpa bultar imorn för ja vill ha på lådan & allt klart imorgon!
så nu undrar jag om det ska vara M8 insexbult 25mm lång med 15mm gänga precis som det är till dom äldre svänghjulen fast det då är nån tumgänga..? nån som har en bult som kan mäta? tittade i KG katalogen & där står iaf att det ska vara M8.. och det är ju gängade hål rakt genom svänghjulet i båda fallen... så det borde la funka med 25mm bultar och minst 15mm gänga eller mer :roll:
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

det är bara och skruva på larsat.... :D
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Skriv svar