utväxling vid strippkörning vad skall jag ha
utväxling vid strippkörning vad skall jag ha
vad skall man välja för att det skall gå så fort som möjligt bilen e en 242 på ca 1200kg effekt runt 500hk med
3.91 i bakaxel 83km på 1. 128km på 2. 174km på 3. 221km på 4
eller med 3.15 104km på 1.160km på 2.217km på 3 vilket bör funka bäst mvh martin
3.91 i bakaxel 83km på 1. 128km på 2. 174km på 3. 221km på 4
eller med 3.15 104km på 1.160km på 2.217km på 3 vilket bör funka bäst mvh martin
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
for bra ax bør man nok ha 3,73-4,10.... men det har litt å si om gearboxen er lang eller kort på ettan..... å dom utvekslingene vil holle betre for dine 500+hk,selv om 1031 akseln INTE er skottseker.
3.15 er BARE for fart på motorveg den vil heller INTE holle for hk.
tips: turtall / utveksling X 0.12 = km/T
7000 / 3,15 X 0,12 =266.66 km/T
dette gjelder for HJULDIAMETER ca 2000mm,fx 165x15,185x70x14 osv RIKTIG GOD JUL!!! FRA TROMSØ
3.15 er BARE for fart på motorveg den vil heller INTE holle for hk.
tips: turtall / utveksling X 0.12 = km/T
7000 / 3,15 X 0,12 =266.66 km/T
dette gjelder for HJULDIAMETER ca 2000mm,fx 165x15,185x70x14 osv RIKTIG GOD JUL!!! FRA TROMSØ
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
har litt erfaring der da... helt sikker på at du trenger 3,73-4,10 til BRA axelreaksjon å til bra tider på strippen den enkle formelen er faktisk helt ok......har hadd 273 km på en volvo 242 tic. der er ikke medregnet julets slirande på asfalten i disse hastighetene,luftmotstand,å felvisningar på klokkan.som er ca 7%
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Det är en svår fråga men en utväxling där bilen går ca 20-40km/t fortare än teoretisk toppfart vid max rpm vid mållinjen på 402m, det är lämpligt för en 500hk turbomotor.
T.ex V8 automat går snabbaste tiden om den övervarvar just före mål.
Skillnaden med en turbobil med manuell låda är att med för många växlar på för kort tid så får man växla hela tiden så turbon ligger alltid lite efter. Bättre att låta motorn och turbon jobba lite längre på varje växel!
T.ex V8 automat går snabbaste tiden om den övervarvar just före mål.
Skillnaden med en turbobil med manuell låda är att med för många växlar på för kort tid så får man växla hela tiden så turbon ligger alltid lite efter. Bättre att låta motorn och turbon jobba lite längre på varje växel!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Japp... jag kör helt fel utväxling, 3.73 och 27" däck, 205km/h vid 8000 på 3:an men det gick ändå köra 10.54-217... svårt som fan att beräkna vad man ska ha för utväxling för att få optimalt men prova först med de grejer du har.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!