christer j Suzuki Hayabusa motor (700+ hp)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Bra info
Har läst på en del om BW aggen och dom som kör med dom verkar vara mycket nöjda.
Många som föredrar dom framför garrets "nya" GT racing serie.
Vad jag förstått så är du en riktig hejjare på turbo aggregat.
Vad är det som gör att du bygger på BW aggen?
Vore kul att höra en liten motivering:)
Har läst på en del om BW aggen och dom som kör med dom verkar vara mycket nöjda.
Många som föredrar dom framför garrets "nya" GT racing serie.
Vad jag förstått så är du en riktig hejjare på turbo aggregat.
Vad är det som gör att du bygger på BW aggen?
Vore kul att höra en liten motivering:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tack för infon, hoppas du kan lägga dig i lite turbofrågor i framtiden
Vill inte chatta sönder din fina tråd med en massa som inte hör dit
Vill inte chatta sönder din fina tråd med en massa som inte hör dit
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Tommy,
ja du, ursprungligen var det väl Svein på svensk turboservice här
i stan som ledde mig in i Schwitzer träsket... Men genom åren tycker
jag att vi genomgående fått bäst resultat med dom. Dom har väldigt breda
kompressor mappar som dessutom klarar höga laddtryck, detta är
nu väldigt generellt sett. Som exempel kan jag nämna 80,5mm hjulet
maxflödet ligger på ca 120lbs/min detta håller den till ca PR5....!Mest
gillar jag deras turbindesign, men numera går dom flesta tillverkare åt
det hållet dock. Generellt sett så har deras turbindesign väldigt hög
sväljförmåga relativt turbiarean, utan att bli för slappa.
Nackdelarna med schwitzer
är att dom inte har ett utarbetat sortiment för prestanda världen,
vilket innebär att det är väldigt svårt att få en överblick av vad som
finns tillgängligt ,så det är bara handlarna som vet lite i alla fall, men
även dom ha svårt att få grepp om det. Vidare så är dom ofta tunga
och stora , det senare är dock knutet ihop med verkningsgrad.
Man inser ju fördelarna med Garrett´s utarbetade sortiment när man
sliter sitt hår över en oförstålig lista från BW med artikelnummer....
Deras lagringssytem är också av toppkvalitet , jag har en kompis
som har en S300 på sin B23á , han har kört 2 säsonger på gatan
ca 800-1000mil om året ,killen laddar mellan 2,4-2,8bar och kör som han
har stulit bilen, den bromsar 630hk förresten med standrad ventiler och
en D kam, lite offtopic kanske.... men turbon är som ny fortfarande ,
faktum är att jag inte kan komma på en enda Schwizer som har rasat
lagrena pga stress. Men man måste försöka att inte bli hemmablind,
i ett givet driftsområde så finns det säkert nån laddare från nån annan
tillverkare som skulle funka ännu bättre. Men överlag tycker jag det
lyckade turboaggregat.
/Christer
ja du, ursprungligen var det väl Svein på svensk turboservice här
i stan som ledde mig in i Schwitzer träsket... Men genom åren tycker
jag att vi genomgående fått bäst resultat med dom. Dom har väldigt breda
kompressor mappar som dessutom klarar höga laddtryck, detta är
nu väldigt generellt sett. Som exempel kan jag nämna 80,5mm hjulet
maxflödet ligger på ca 120lbs/min detta håller den till ca PR5....!Mest
gillar jag deras turbindesign, men numera går dom flesta tillverkare åt
det hållet dock. Generellt sett så har deras turbindesign väldigt hög
sväljförmåga relativt turbiarean, utan att bli för slappa.
Nackdelarna med schwitzer
är att dom inte har ett utarbetat sortiment för prestanda världen,
vilket innebär att det är väldigt svårt att få en överblick av vad som
finns tillgängligt ,så det är bara handlarna som vet lite i alla fall, men
även dom ha svårt att få grepp om det. Vidare så är dom ofta tunga
och stora , det senare är dock knutet ihop med verkningsgrad.
Man inser ju fördelarna med Garrett´s utarbetade sortiment när man
sliter sitt hår över en oförstålig lista från BW med artikelnummer....
Deras lagringssytem är också av toppkvalitet , jag har en kompis
som har en S300 på sin B23á , han har kört 2 säsonger på gatan
ca 800-1000mil om året ,killen laddar mellan 2,4-2,8bar och kör som han
har stulit bilen, den bromsar 630hk förresten med standrad ventiler och
en D kam, lite offtopic kanske.... men turbon är som ny fortfarande ,
faktum är att jag inte kan komma på en enda Schwizer som har rasat
lagrena pga stress. Men man måste försöka att inte bli hemmablind,
i ett givet driftsområde så finns det säkert nån laddare från nån annan
tillverkare som skulle funka ännu bättre. Men överlag tycker jag det
lyckade turboaggregat.
/Christer
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Christer J skrev: Som exempel kan jag nämna 80,5mm hjulet
maxflödet ligger på ca 120lbs/min detta håller den till ca PR5....
Vad menar du med PR5?
Men det var kul att läsa att du tycker aggregaten är fina.
Är ju själv orolig över avgasmottrycket med min snurra.
Den har ju 1,10 A/R på avgas med 83mm exducer.
Avgashuset ser välldigt litet ut mot det borde göra på en 1300hk turbo.
Var kul att höra att du fått suget på att skruva tillbaka, skall bli kraftigt roligt att se effekt pappren på denna maskin.
/Tommy
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
PR5 = pressure ratio eller tryckförhållande på svenska ,alltså absoluttryck
förlåt svengelskan.
Jag tror din turbinkombination (om det är det hjulet jag tror det är)
kommer att närma sig ett deltaP över turbon på 1:1 eventuellt gå lite
negativt vid max massflöde, vilket borde bli 1300hk+ på mettis.
Du ska köra på mettis va? Christer Ade´n körde med en turbin som liknar om inte är likadan som din fast med en 74,5mm kompressor ind.
Så vitt jag komme rihåg så gick väl den positivt hela vägen, dock hade
han ett avgahusa med 1,22A/R.
/Christer
förlåt svengelskan.
Jag tror din turbinkombination (om det är det hjulet jag tror det är)
kommer att närma sig ett deltaP över turbon på 1:1 eventuellt gå lite
negativt vid max massflöde, vilket borde bli 1300hk+ på mettis.
Du ska köra på mettis va? Christer Ade´n körde med en turbin som liknar om inte är likadan som din fast med en 74,5mm kompressor ind.
Så vitt jag komme rihåg så gick väl den positivt hela vägen, dock hade
han ett avgahusa med 1,22A/R.
/Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
christer vad är dina erfaren heter om avgastryckets invärkan på effekten på en sån här motor och kanse också en 2v motor med hög liter effekt?
tex om du hadde 1.5bar avagstryck vid 2.5 bar på din motor hur mycke skulle du käna på det imot om du bara låg just under och om det går lite över?
tex om du hadde 1.5bar avagstryck vid 2.5 bar på din motor hur mycke skulle du käna på det imot om du bara låg just under och om det går lite över?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
japp jag kör med mettis i min motor.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Jens det är ju givetvis bra med lågt avgasmottryck relativt laddtrycket.
Men kanske inte så stor skillnad som vissa tror. Jag ser ingen större
skillnad i uppträdande mellan 2V och 4V motorer ,dock gillar inte motorer
med stora överlapp (både tid och area) negativa tryckdifferenser lika bra.
Men visst ökar effekten ändå vid ökat laddtryck så länge mottrycket
inte skenar iväg, som exempel kan jag nämna Limmets M20 2V motor
som hade en hyffsat stygg pinne 4,5mm lyft vid ÖD .den svara fortfarande
bra på laddtryckshöjningar vid TF på 1:1 ,kanske några hk lägre per
hekto laddtryck. Det är svårt att svara exakt på exempel ang min motor
vid olika deltaP över motorn, men jag skulle gissa på att jag hade tjänat
kanske 50hk på ditt exempel. Det förutsatt att jag hade kompressor kvar
att åka med i båda exemplen. Ofta chokar både turbin och kompressor
ungefär samtidigt, vilket är en lösning jag gillar bra då man inte åker
med onödigt slapp turbin. Man får en bättre (positiv) tryckbalans över
motorn vid ett givet massflöde på en liten högvarvig motor jämfört
med en större mer lågvarvig dito.
Lacke tack!
Den verkar gilla ca 105 i lobe center både in och ut, fast på avgas händer inte så mycket .
Marmander ,
jovisst är det tianen som gjort rullspjällen, han har hjälpt mig med mycket
cad och annat, mycket duktig kille!
/Christer
Men kanske inte så stor skillnad som vissa tror. Jag ser ingen större
skillnad i uppträdande mellan 2V och 4V motorer ,dock gillar inte motorer
med stora överlapp (både tid och area) negativa tryckdifferenser lika bra.
Men visst ökar effekten ändå vid ökat laddtryck så länge mottrycket
inte skenar iväg, som exempel kan jag nämna Limmets M20 2V motor
som hade en hyffsat stygg pinne 4,5mm lyft vid ÖD .den svara fortfarande
bra på laddtryckshöjningar vid TF på 1:1 ,kanske några hk lägre per
hekto laddtryck. Det är svårt att svara exakt på exempel ang min motor
vid olika deltaP över motorn, men jag skulle gissa på att jag hade tjänat
kanske 50hk på ditt exempel. Det förutsatt att jag hade kompressor kvar
att åka med i båda exemplen. Ofta chokar både turbin och kompressor
ungefär samtidigt, vilket är en lösning jag gillar bra då man inte åker
med onödigt slapp turbin. Man får en bättre (positiv) tryckbalans över
motorn vid ett givet massflöde på en liten högvarvig motor jämfört
med en större mer lågvarvig dito.
Lacke tack!
Den verkar gilla ca 105 i lobe center både in och ut, fast på avgas händer inte så mycket .
Marmander ,
jovisst är det tianen som gjort rullspjällen, han har hjälpt mig med mycket
cad och annat, mycket duktig kille!
/Christer
Christer J skrev:Jens det är ju givetvis bra med lågt avgasmottryck relativt laddtrycket.
Men kanske inte så stor skillnad som vissa tror. Jag ser ingen större
skillnad i uppträdande mellan 2V och 4V motorer ,dock gillar inte motorer
med stora överlapp (både tid och area) negativa tryckdifferenser lika bra.
Men visst ökar effekten ändå vid ökat laddtryck så länge mottrycket
inte skenar iväg, som exempel kan jag nämna Limmets M20 2V motor
som hade en hyffsat stygg pinne 4,5mm lyft vid ÖD .den svara fortfarande
bra på laddtryckshöjningar vid TF på 1:1 ,kanske några hk lägre per
hekto laddtryck. Det är svårt att svara exakt på exempel ang min motor
vid olika deltaP över motorn, men jag skulle gissa på att jag hade tjänat
kanske 50hk på ditt exempel. Det förutsatt att jag hade kompressor kvar
att åka med i båda exemplen. Ofta chokar både turbin och kompressor
ungefär samtidigt, vilket är en lösning jag gillar bra då man inte åker
med onödigt slapp turbin. Man får en bättre (positiv) tryckbalans över
motorn vid ett givet massflöde på en liten högvarvig motor jämfört
med en större mer lågvarvig dito.
Lacke tack!
Den verkar gilla ca 105 i lobe center både in och ut, fast på avgas händer inte så mycket .
Marmander ,
jovisst är det tianen som gjort rullspjällen, han har hjälpt mig med mycket
cad och annat, mycket duktig kille!
/Christer
Hej Christer Jag kan inte mycke om turbo men jag vill lära mig,
Du kanske kan svara på vad som händer skillnaden mellan att ha
105 grader i nock mot tex, 109 jag undrar om det är som jag kan
föreställa mig, Det hittar ut mera bränsle i avgasröret vid splitt-overlapp
blir det som ett typ responssystem får du igång turbon fortare,
På sugisar blir det typ det,Om jag får som jag vill kör jag med 100 i
nock på Rallycrosssnurror,Det finns en Man som influerat mig det
Timo Kormu på Timos Motor, Första gången jag hörde hans snurra
i Vännes 1985 fick jag ståpäls på armarna,En sista fråga är det en
eliptisk tratt du har turbon!
Vänl,Häls Lacke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Kul
Men det ser ju inte ut som exduciern är speciellt stor i förhållande till inducern?
Då kan de väl inte gilla några högre tryckförhållanden väl?
Men det ser ju inte ut som exduciern är speciellt stor i förhållande till inducern?
Då kan de väl inte gilla några högre tryckförhållanden väl?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Tvärtemot faktiskt. Schwitzer är faktiskt överlägsna på höga laddtryck.
Båda dessa hjulen jobbar bra till över 4bar relativt (laddtryck) vilket
i stort sett ingen annan tillverkare klarar (inte bland kommersiellt
tillgängliga varianter i alla fall) dom flesta andra i denna storleksklassen
tröttnar över 2,5-3bar relativt. Dom har en väldigt speciell design
Schwitzer.
/Christer
Båda dessa hjulen jobbar bra till över 4bar relativt (laddtryck) vilket
i stort sett ingen annan tillverkare klarar (inte bland kommersiellt
tillgängliga varianter i alla fall) dom flesta andra i denna storleksklassen
tröttnar över 2,5-3bar relativt. Dom har en väldigt speciell design
Schwitzer.
/Christer