Christer J skrev:Jens det är ju givetvis bra med lågt avgasmottryck relativt laddtrycket.
Men kanske inte så stor skillnad som vissa tror. Jag ser ingen större
skillnad i uppträdande mellan 2V och 4V motorer ,dock gillar inte motorer
med stora överlapp (både tid och area) negativa tryckdifferenser lika bra.
Men visst ökar effekten ändå vid ökat laddtryck så länge mottrycket
inte skenar iväg, som exempel kan jag nämna Limmets M20 2V motor
som hade en hyffsat stygg pinne 4,5mm lyft vid ÖD .den svara fortfarande
bra på laddtryckshöjningar vid TF på 1:1 ,kanske några hk lägre per
hekto laddtryck. Det är svårt att svara exakt på exempel ang min motor
vid olika deltaP över motorn, men jag skulle gissa på att jag hade tjänat
kanske 50hk på ditt exempel. Det förutsatt att jag hade kompressor kvar
att åka med i båda exemplen. Ofta chokar både turbin och kompressor
ungefär samtidigt, vilket är en lösning jag gillar bra då man inte åker
med onödigt slapp turbin. Man får en bättre (positiv) tryckbalans över
motorn vid ett givet massflöde på en liten högvarvig motor jämfört
med en större mer lågvarvig dito.
Lacke tack!
Den verkar gilla ca 105 i lobe center både in och ut, fast på avgas händer inte så mycket .
Marmander ,
jovisst är det tianen som gjort rullspjällen, han har hjälpt mig med mycket
cad och annat, mycket duktig kille!
/Christer
Hej Christer Jag kan inte mycke om turbo men jag vill lära mig,
Du kanske kan svara på vad som händer skillnaden mellan att ha
105 grader i nock mot tex, 109 jag undrar om det är som jag kan
föreställa mig, Det hittar ut mera bränsle i avgasröret vid splitt-overlapp
blir det som ett typ responssystem får du igång turbon fortare,
På sugisar blir det typ det,Om jag får som jag vill kör jag med 100 i
nock på Rallycrosssnurror,Det finns en Man som influerat mig det
Timo Kormu på Timos Motor, Första gången jag hörde hans snurra
i Vännes 1985 fick jag ståpäls på armarna,En sista fråga är det en
eliptisk tratt du har turbon!
Vänl,Häls Lacke