bygge av moppe bromsbänk!
- black_sirpa
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: tor sep 27, 2007 4:24 pm
- Ort: junosuando
tja. detta var ju ruskigt fränt. om ni har problem med att kyla skivan/oket så har ju polaris snöskotrar vätske kylda bromsar på sin maskiner från början av 90-talet till -02/-03 vet inga exakta år.
aldrig en PV för lite!
det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
det krävs en bra musiker för att spela metal, för hiphop krävs bara en dålig uppväxt.!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är inga problem med kylning på skivan, den blir inte ends varm när man bromsar mopparblack_sirpa skrev:tja. detta var ju ruskigt fränt. om ni har problem med att kyla skivan/oket så har ju polaris snöskotrar vätske kylda bromsar på sin maskiner från början av 90-talet till -02/-03 vet inga exakta år.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
i dag blir det att försöka skrämma liv i den uppdaterade bänken.
återkommer med mer info om den nya vågen och data loggen.
återkommer med mer info om den nya vågen och data loggen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en liten Preview på hur seriös bänken blir nu
nicklas har snickrat till ett bord till dator och sånt sen lite färg och små fix på resten.
ett nytt broms hantag gör okså bromsningarna mycke enklare att svepa mellan tex 5000-10000rpm.
BB loggern jag köpt av a norberg få jobba som logger till både vågen som pelle w byggt om till 0-5v signal och till avgastemp , varvtal , bb lamda och 2 tryck ingångar om man ska bromsa nått överladdat
nicklas har snickrat till ett bord till dator och sånt sen lite färg och små fix på resten.
ett nytt broms hantag gör okså bromsningarna mycke enklare att svepa mellan tex 5000-10000rpm.
BB loggern jag köpt av a norberg få jobba som logger till både vågen som pelle w byggt om till 0-5v signal och till avgastemp , varvtal , bb lamda och 2 tryck ingångar om man ska bromsa nått överladdat
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi håller på att testa ut bänken nu med de nya grejorna och den fungerar hyffsat men det är lite fladriga siffror från vågen, test fortgår.
pelle w går signalen att filtrera på nått sett eller ska vi försöka göra en mekanisk dämpning på vägarmen ?
conny värkar ligga runt 4.7hk med sin 50cc honda nu iallafall.
pelle w går signalen att filtrera på nått sett eller ska vi försöka göra en mekanisk dämpning på vägarmen ?
conny värkar ligga runt 4.7hk med sin 50cc honda nu iallafall.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån dec 17, 2007 8:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Swedish_Blackadder
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 429
- Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:07 pm
- Ort: Hemlig ort, säkerhetsklassad imformation.
Tänker jag fel nu eller borde det inte bli lite stabilare ifall man har mer roterande massa på fälgen ?Jens Gustavsson skrev:vi håller på att testa ut bänken nu med de nya grejorna och den fungerar hyffsat men det är lite fladriga siffror från vågen, test fortgår.
Då borde den inte bli lika känslig på små variationer tänkte jag...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön dec 09, 2007 11:02 pm
- Ort: HELSINGBORG
Patrik E skrev:Dom går köra med datastyrda svep eller trappa eller hur man nu vill ha det, Trimmade tvåtaktare är ganska spetsiga i karaktären och brukar inte gå att bromsa med dator så jag kör manuellt.
Gasa med en hand och styr belastningen med den andra, mycket viktigt att man håller varvtalssvepet lugnt annars får man för höga resultat och så hinner inte bsfcn stabilisera sig.
Kräver lite träning innan man kör peakiga racermotorer.
Om man var lite rikare så skulle nog en superflow för bilmotorer sitta fint, satan vad mycket motorer det skulle gå åt.
Vad tycker du om land and sea, fungerar deras grejer bra, lättanvänt?? Jag har en bänk som jag behöver program till, har bla tittat på http://www.land-and-sea.com/ men även http://www.sportdevices.com/ och http://www.performancetrends.com/dtm-dyno.htm, vet i fasen vad man ska köpa, performancetrends är ju klart billigast
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
pm conny så kanse han kan skicka exel arket?diaz_91 skrev:vad andvänder ni för formel för att räkna ut watt?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
- Ort: Havdhem(gotland)
- Kontakt:
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Jag drar upp den här tråden om det går bra
Funderar på bygga nåt liknande fast som motorbromsbänk, så det blir lite som den första versionen fast jag tänkte köra med drev och kedja mellan motorn och bänken.
Det jag undrar är hur besvärligt det är att komma upp i max effekt/varvtal?
Har lite svårt att förklara hur jag tänker nu, men om vi säger att motorn har max effekt vid 8000 varv.. Då är det väl bara leka med gasen och bromsen samtidigt så man hittar rätt läge på bromsen och den håller 8000 så länge man håller gas i botten.
Vad händer nu om man släpper gasen? Kommer motorn tvärstanna och får man börja om från början med justering av bromskraften för att komma upp till 8000 igen, eller kommer motorn orka driva runt det hela ändå?
Jag tänkte bromsa skotermotorer nämligen och då har man ju ingen växellåda eller koppling. Och några variatorer vill man väl inte heller blanda in i det här tror jag för då blir det väl mer ett variatorinställningstest än en motorbromsning.
Har ni lyckats få ut några fina effektkurvor med loggnings grejerna eller bara max effekt?
Funderar på bygga nåt liknande fast som motorbromsbänk, så det blir lite som den första versionen fast jag tänkte köra med drev och kedja mellan motorn och bänken.
Det jag undrar är hur besvärligt det är att komma upp i max effekt/varvtal?
Har lite svårt att förklara hur jag tänker nu, men om vi säger att motorn har max effekt vid 8000 varv.. Då är det väl bara leka med gasen och bromsen samtidigt så man hittar rätt läge på bromsen och den håller 8000 så länge man håller gas i botten.
Vad händer nu om man släpper gasen? Kommer motorn tvärstanna och får man börja om från början med justering av bromskraften för att komma upp till 8000 igen, eller kommer motorn orka driva runt det hela ändå?
Jag tänkte bromsa skotermotorer nämligen och då har man ju ingen växellåda eller koppling. Och några variatorer vill man väl inte heller blanda in i det här tror jag för då blir det väl mer ett variatorinställningstest än en motorbromsning.
Har ni lyckats få ut några fina effektkurvor med loggnings grejerna eller bara max effekt?