Kompressor-B30, (ännu fler bilder, ca 5MB)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Fler bilder...

Inlägg av Axel »

Bild
Utbyggt oljetråg. 2 liter extra olja, alltså 8 liter utan oljekylare.


Bild


Bild


Bild
Några skvalpskott...


Bild


Bild


Bild


Bild
Konsollen till växellådan fick modifieras lite för att inte hamna i oljetråget... för att ha något att fästa växellådan i på den sidan har jag svetsat en mutte i oljetråget, och satt en 16*2mm rör i oljetråget, så oljetråget har blivit bärande...


Bild


Bild
Det första av dom två taken i tråget... det innre ska hålla oljan kvar när man bromsar.


Bild
Det övre taket, för att oljan inte ska svätta runt i vevhuset. Oljan kan rinna ner under det övre taket i framkanten, och rinner då ovanpå det undre taket, och vidare ner i sumpen.


Bild
Runt hålet för oljepumpen har jag gjort en kant, så att oljan inte ska svätta upp.


Bild


Bild
En gammal J-type överväxel från en M46 som jag har plockat ner i småbitar efter att den legat halvöppen ute i ett par år...


Bild
Jag klurar lite på att preppa överväxeln som sitter på M410-lådan sedan, så kanske den inte slirar...


Bild
det vore fint om man kunde fräsa upp cylindrarna från 32 till 38mm, men då skulle man behöva fräsa dom en hel del offset... detta skulle iaf. ge 40% mer kraft... och sedan lägga ca 4-5mm imellan på fjädrarna, så att den inte slirar i direktläget, det är ju trots allt viktigast.


Bild

Den lilla rootskompressorn... ca 2,3 liter/varv, och den kommer att drivas via en annan J-type överväxel, så det blir tvåväxlat laddtryck :D det blir 25,5% överdrevning på överväxeln 8) detta ger nästan 2,9 liter/motorvarv.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

JE Jr skrev: Hur mycket är de kortade?

De har även en kylande effekt, styrningarna i min topp som Unitek&ST har gjort är styrningarna uppflyttade på avgassidan, sedan är det tänkt att inga ventiltätningar ska användas där heller.
Styrningarna är kortade 11mm på sidan där dom är som kortast, änden på styrningen i kanalen är ju ganska sned...
Axel Wall
Skriv svar