Tyvärr är merparten av bilderna från start till sid 99 "släckta av Photobucket."
Och det kommer så förbli, men framöver kommer det ett bildspel på Youtube som blandat innehåller alla bilder.
Är det något specifikt ni skulle vara nyfikna på skicka ett PM.
Så kanske jag tar mig tid att svara.
Lite videoklipp.
Video klipp för åren 2003-2008 sammanfattar stora delar av arbetet...
http://www.garaget.org/video/qlh6sftkq2mk
Uppstart med VEMS. (2009-04)
http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... ovFJjPU4uE
Installation av Vems mm.
http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... sr206ECREc
Film med lite körning (Hösten 2009)
http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Z3-b5fvYEQ
Film från 2010.
Fälg renovering mm.
http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Z46Xk88U9U
Tillbaka blick till 2004.
http://www.youtube.com/user/daniel635bi ... Gp0IXcHqZE
Ombyggnad till kuggstång
https://youtu.be/UCeN6G3JVNI
Bild på bilen från 2016, med senaste glasfiber fronten monterad.
Recept på bil och chassi 2017
Bmw 635 Csi 1983 om nu någon missat det...
Original var bilen utrustad med.
ABS, AC, 4xElhiss, El taklucka,"STOR" Färddator, farthållare mm.
Farthållare, vissa funktioner på Färddator, samt AC har tyvärr fått prioriteras bort till förmån för Bi-Turbo motorn.
Växellåda Original 5-Vxl Getrag 262 Med lös kåpa 0,85 Utv på 5an. (original lådan)
Koppling Enkelmassa svänghjul från 635an (6,7Kg) Sachs 765 tryckplatta och Sachs motorsport lamell.
Slutväxel Bmw e28 m535 -86 Utv. 3,07:1 och diffbroms
Stötdämpare Kortade Bilstein B8 sport dämpare med 41mm ben fram.
Kuggstång Volkswagen Polo Kuggstångsstyrning
Sänkningssats Okänt fabrikat men den är LÅG
Frambromsar 325x25 skivor från Bmw e46 330 Aluminium bromsok från e39 528
Bakbromsar 300x20mm från M5e34 med e34 Bromsok
Huvudcylinder från BMW 750 25,4mm.
Fälgar OZ-Racing Futura 8,5+10x17" 3-delade split fälgar, renoverade och lackerade av mig. (Biltemas guld sprayfärg )
Avgassystem2x2,5" rostfritt.
Inredning Svarta sportstolar från e36 M3 -94 fram bak 635 original svart skinn och en momo Mocca ratt.
Motor
Dubbla Mitsubishi TD04 18T med 7ans raka avgashus (Volvo V70 R?)
Mahle smidda kolvar avsedda för trimmade VW Boxrar (92mm borr)
Upptagna förbrännings rum.
8,3:1 i kompression.
272 Graders kamaxel från BMW 3,0Csi
Egentillverkade grenrör 330-350mm långa
Egentillverkade tryckrör.
3" Intercooler 450x450mm cellpaket (Udda mått, tillverkad av två intercoolers)
Oljekylare från SAAB 9000 monterad via egentillverkad adapter.
Modifierad Bosch Bränsletrycksregulator (justerbar nu 3,0 bar)
Siemens Deka 870cc Spridare
Bosch 044 Huvudbränslepump.
Bosch 984 Bränslepump matar en rostfri catchtank på 3,5 liter.
Mann WK830/6 Högtrycksfilter.
Bosch Motorsport Trippelspole "Coilpack" för Wastefire tändning.
Sachs Motorsport "765" Tryckplatta, Sachs Förstärkt lamell.
Bosch Bredbandslambda kopplad till VEMS boxen.
Dubbla K&N Luftfilter.
VEMS V3 Motorstyrning
VEMS Display i Kupén för visning av "alla" motordata.
Modifierad Bmw e34 535 kabelhärva, för att passa 635an och VEMS boxen.
SAAB Magnetventil för programmerbart laddtryck.
2x2,5" Rostfritt avgassystem
Dubbla 2,5" Metalliska sportkatalysatorer med 300 Celler per tum.
SFRO registrerad med 298 Hk på pappret @0,5 bars laddtryck.
Ursprungligt första inlägg på Sävarturbo
Hej på er .
Då jag läst och kollat här en stund tänkte jag att det var dags att slänga upp en projekttråd på min 635a .
Men jag tar lite historia först .
Jag köpte bilen 2003 och då såg den ut så här
Jaaaaaa jag lyckades få upp bilden tog ju bara 40 min
När jag hade börjat plocka ner bilen såg jag vad det var jag släpat hem .
Den var faktiskt körbar , trots förväxlade bromsok fram ( luftnipplarna neråt )
Och ca 3mm glappiga hjul lager , ägaren intygade att den gör 200
Jag bytte en del plåt , allt hemknackat utom , skärmkanterna bak .
Detta var sånt jag inte tyckte dög
Bilen hade varit besiktigad 1,5år tidigare .
Jag citerar bilprovningen i Vänersborg
1 Batteri , fastsättning bristfällig
Bra att veta
Stome sidobalk vänster yttre rostskadad .
Nästan rena papper
Där skulle man nog kunna besiktiga en Toyota starlet med en Viper V10 och bara säga att dom gjorde en EVO de året
Efter ca 2år i garaget så var det dags att börja köra !
Allt inkl lack är gjort hemma i garaget , har dock fått en del hjälp med fronten i Glasfiber .
Tanken med bilen är att det ska vara en modern gammal bil , med skön komfort och hyfsat drag .
INTE en dragracer ,
Bilen ser ut så här i nuläget .
Recept på motorn är följande .
M30b35 från 535 -90 , alltså kat motorn med större ventiler o insug , 211 sugmotor hästar
Delvis borttagen Squisharea i toppen , planad . ( komp sänkt från 9,0 till 8,3:1 )
Mahle / Vw kolvar ( 92mm ) med frästa ventilurtag .
Kamaxel är en 272 graders från äldre 3,0 csi ( 264 grader i motorn original )
Nya lager , vippaxlar , vippor , styrningar på avgassidan .
Turbo blir dubbla GT17 från SAAB 9/5
( Kanske inte historiens stabilaste turbo )
Men dom är små och får plats "under" motorn .
Jag kommer att använda 535ans motronic med Lamda reglering och BMW M5 spridare ( 315hkr / 236 cc ) till början .
Jag har "justerat" Lmm och kört sugmotor såhär ca 50 mil så det är provat .
Det som är "fel" på detta recept är väl .
Ingen O-ringning
Inget eftermarknads sprut
Dubbel turbo ? med (för)högt mottryck
Jag hoppas dock att aggregaten som på SAAB sitter både på 2,0 och 2,3 upp till 185 Hk ska räcka till mig .
Effekt mål är 300-350 hk nu i början , och förhoppningsvis trevlig bruks karaktär .
Bilen väger över 1500 kg och har 3,07 i bakaxlen så bra vrid är välkommet , man vill ju gärna ha laddtryck även på 5an utan att behöva gå över 4000 rpm ( typ 200 km )
Motorn är helt ihopskruvad och grenrör , downpipe är färdiga ska lägga upp bilder på det snart........
Kritik o kommentarer är välkommet , jag får väl försöka att motivera mina val