BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

MR Garett

Går o Går , skulle väl kanske vara möjligt :?

Gillar din BMW ascona :thumbright:

Men bilen är ganska smal i nosen , + att det går ut fästen till stötfångare/front + att det är mycket svårt att komma förbi framlamporna med tryckrör........

Om jag skulle använda en sån intercooler behöven nog tryckrören vara över 150cm både före o efter intercooler...... :doh:

Här är hur alpina har löst det , man har ju dreglat på en sån här bil :hihi:


Bild

Om man kollar noga på dessa bilder ser man att röret går "runt kylaren" precis bakom höger helljuslampa , man får plats med 2,5" där även om alpinas bilar har ett gjutet rör som är mindre :thumbdown:

Bild


Med denna lösning blir rören totalt ca. 1m kortare :thumbright:

Och har färre krökar , dock ett par skarpa

För er som inte är så hemma på alpinas modeller kan jag berätta att det här är en B7 turbo Coupé -86 tror jag

Dom hade "samma" 3,5 liters m30 6a som jag har , men ganska moddad

Turbo 1st kkk27
300-330 Hk
ca 500nm

Kraftigt ha begär på en sån bil , men jag bygger en egen istället 8)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
sikko
Forumsberoende
Inlägg: 665
Blev medlem: ons jun 15, 2005 3:46 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av sikko »

M5 3,8 har nr 03764fa och 1317446
072 931 6764
Instagram novasikko
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

sikko skrev:M5 3,8 har nr 03764fa och 1317446

Tackar för numren , det ena är ju på Lucas spridare , det första vet jag dock ej vad det är ?

Lucas spridaren verkar sitta på vissa 3,6or och på alla 3,8or.......



Lite update på helgens arbete .

Y-rör från Lmm/luftfilter ner till främre turbo och vidare bakåt .

Bild


Här ser man y-röret sittandes monterat på främre turbo , och sugröret som ansluter från den bakre......

Bild

Bra på GT17 agg. med klämring på sugrören , för det bakre röret hamnar ju väldigt nära den främre downpipen.
Inte kul med slang där inte :evil:

Luftfilter hamnar precis bakom lamporna , en anslutning för dump sitter även den på Y-röret .
Början på tryckröret är 3" kona ned till 2,5"
Sug rören är 2"
Lmm anslutning är 3"

Bild


Intercooler är beställt från KL-racing + lite slang :)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

mattias skrev:Om du kunde ha en has-plåt och sen kamouflera insugsröret med orignal-grejerna så skulle den ju passera besiktningen.. :)
Jaa tanken har funnits , borde ju klara en "flygande" :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Då har det kommit hem lite speedparts :thumbright:

1 St intercooler , med cellpaket 300x400x76 och div slangbitar .

Sällan man är så sugen att sätta vinkelslipen i något helt nytt , som jag är nu
ska dock suga på nån dag på det innan jag går loss på den .

Ena gavlen på intercoolern ska "vändas" och anslutningen ska riktas nedåt .

Ut från intercoolern är det ju nästan "färdigt" ska bara kapa bort lite plåt som BMW skickat med i onödan :wink:

Bild

In i intercoolern blir det ett rör som är lite mer jobb med , behöver plattas till och breddas , annars hasar det i asfalten vid inspirerad körning :twisted:

Bild

Mellan oljetråg o asfalt är det ca 11cm , med alla turboprylar i mindre :doh:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Idag åkte intercoolern igenom bandsågen på jobbet :hihi:

Sen satt jag o lyste på den en stund med TIGen :)

Detta blev resultatet

Bild


Bild

Gavlarna var ca 3mm gods i och plåten som jag satte dit är också 3mm

I "vänster" sidan svetsades även i en muff som tar ner anslutningen till 2,5"






Kan VARMT rekommendera KEMPPI Mastertig MLS 2300

Är dock svindyr tror över 40´000:-

Den vi har på jobbet är vattenkyld
och har det underbara MIX läget där den växlar mellan AC och DC ca 0,5-1 sek åt gången , ger stabilare ljus båge :thumbright:







Ett par tips ?

För er som inte provat de Guldfärgade volfram pinnarna så måste jag nästan tvinga er till det :twisted:

Dom kan man slipa spetsiga även vid alu svetsning , och de håller 8)

Man kan köra svart o rostfritt med dom också :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har det vart lite sådär med inspirationen ett tag :doh:

Skyller på DEN J_VLA SKIT VINTERN :evil: :evil: :evil: sett solen 3ggr sen november , resten bara REGN

Men lite har det hänt nu .

Intercooler fästet är klart , kanske blir en oljekylare här framme också :roll:

Bild

Kapat upp hål där tryckröret går bakom helljuslampan

Bild

Tryckrören har modifierats lite , göra o göra om .......


Tryckröret över motorn är ändrat från tidigare "alpina" lösning till att gå mer rakt och med svagare böjar , anslutningarna till dumpventilen syns också .

Bild


Det ska bli en Mitsubishi EVO 35mm ventil , har bara en till låns nu att måtta med
Nån som har en att sälja ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av j0jje »

Blev ju bra det där! :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

j0jje skrev:Blev ju bra det där! :thumbright:
Tackar !

Nu har det byggts luftrenare :?
Kanske inte riktigt vad alla pysslar med 2008 , med då även original look prioriteras får det bli så här


I luftrenaren sitter ett K&N filter och den har en "snabel" ut till friska luften bakom framlamporna :thumbright:

Bild

Bild

Ramen runt filtret och excenterlåsen kommer från en e28
Resten är handknackat , förutom "taket" för där sitter original plåten med BMW logga :wink:

Lmm är skruvad direkt i Luftrenaren och ansluter via en 3" krök mot Y-röret där dumpen sitter
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

I helgen har det blivit helsvetsning av downpipes .

Kunde inte låta bli att hänga dit prylarna på min reserv 2,8a

Här får man en lite tydligare bild av rördragningen

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hollizini
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jan 02, 2007 1:24 am
Ort: Hedemora i Dalarna Bil: Audi S6

Inlägg av Hollizini »

Usch och fy fan va fint det blir! :thumbright:
Team Ripa: BMW E34 M30B34 535i turbo.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mycket smutt! :hey:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Ser "fabrik" ut. mycket nice.. hur kommer det bli
med värmen i motorutrymmet? Lr skall det lindas?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2779
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Tack för alla positiva kommentarer , det höjer inspirationen :thumbright:

Ang. värmen i motorutrymmet , downpipes ska lindas och sen ska
"hela skiten" täckas in med aluplåtar , både mot innerskärm och uppåt

Värsta värme problemet blir nog innanför det främre aggregatet där det sitter en slangskarv :doh:

Grenrören , "går" tyvärr inte linda , det är redan trångt kring skruvar och muttrar.....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar