En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Hej på er alla!
Jag heter Jonas Sandström och äger den gamle grå svarta ammazonen som gick kring Umeå för snart 6 år sedan.
För alla som glömt och för alla nya så kanske jag borde dra en liten presentation av detta lite äldre bygge. Ammazonen påbörjades länge länge sedan. Det tävlades flitigt mot alla runt sävar och umeå, och inte minst Jensa när bitarna satt ihop. Ett budget bygge rakt igenom med allt hemsnickrat och återvunnet från någon skrot hörna.
Bilen har vilat 5-6 år beroende på intensiva studier och arbete i utlandet men planer har börjat smidas på hur Amman ska vakna upp igen.
Bilderna visar hur det såg ut innan bilen parkerades i ide. Jämfört med de gamla bilderna på hemsidans presentation har det alltså hänt en hel del men busk varning återstår på sina ställen! Men så ska det kanske vara...
[/img]
Jag heter Jonas Sandström och äger den gamle grå svarta ammazonen som gick kring Umeå för snart 6 år sedan.
För alla som glömt och för alla nya så kanske jag borde dra en liten presentation av detta lite äldre bygge. Ammazonen påbörjades länge länge sedan. Det tävlades flitigt mot alla runt sävar och umeå, och inte minst Jensa när bitarna satt ihop. Ett budget bygge rakt igenom med allt hemsnickrat och återvunnet från någon skrot hörna.
Bilen har vilat 5-6 år beroende på intensiva studier och arbete i utlandet men planer har börjat smidas på hur Amman ska vakna upp igen.
Bilderna visar hur det såg ut innan bilen parkerades i ide. Jämfört med de gamla bilderna på hemsidans presentation har det alltså hänt en hel del men busk varning återstår på sina ställen! Men så ska det kanske vara...
[/img]
Senast redigerad av zeke varg den mån jan 26, 2009 7:23 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
härligt:) den känner jag igen:)
Kul när dom kommer tillbaka bilarna.
Släng ut lite bilder på den nu med.
Har du tänkt att dra igång den för en ny säsong nu?
Kul när dom kommer tillbaka bilarna.
Släng ut lite bilder på den nu med.
Har du tänkt att dra igång den för en ny säsong nu?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jag tror det måste ske lite pö om pö. Då jag sitter kvar i Japan ett tag till vore det nog lite väl optimistiskt att tro den kan rulla under denna säsong men ett garagepass gjordes i kylan under nyår för att börja förbereda en stundande renovering. Toppen lämnades till Jens för en uppfräshning, men bottendelen behöver också ses över. Sålde dessutom den transmission som var tänkt att sitta i så något måste in där med. Men när meksuget byggts upp under så många är så är man närmast lyrisk bara att få olja på fingrarna igen.Tommy Luhr skrev:härligt:) den känner jag igen:)
Kul när dom kommer tillbaka bilarna.
Släng ut lite bilder på den nu med.
Har du tänkt att dra igång den för en ny säsong nu?
En inspektion av en nära konkurrent samt lite allmän nyttig torrkörning.
Såhär står bilen ett tag till men den är delvis demonterad för att kunna påbörja motorns uppfräshning. Lite uppgraderingar kommer att göras men i stort kommer bilen se likadan ut till nästa uppstart. Förgasarna kommer sitta kvar liksom K-jet sprutet men Turbon har uppgraderats till nyare modell! Jag kommer nog att se över saker som den lite mindre optimala anslutningen på IC trycksida men främst gäller att få bilen körbar utan att sätta världsrekord, åtmintone den här gången Grenröret visade stor potential senast och då är inte alla funktioner testade ännu så det blir trevligt att gå vidare med det när det händer.
Såhär står bilen ett tag till men den är delvis demonterad för att kunna påbörja motorns uppfräshning. Lite uppgraderingar kommer att göras men i stort kommer bilen se likadan ut till nästa uppstart. Förgasarna kommer sitta kvar liksom K-jet sprutet men Turbon har uppgraderats till nyare modell! Jag kommer nog att se över saker som den lite mindre optimala anslutningen på IC trycksida men främst gäller att få bilen körbar utan att sätta världsrekord, åtmintone den här gången Grenröret visade stor potential senast och då är inte alla funktioner testade ännu så det blir trevligt att gå vidare med det när det händer.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
kul att du dammat av bilen igen.hoppas att få se den live framöver .jag har fått många ideer från din bil Jonas och jag kommer ihåg när du ritade en skiss på bilen i genomskärning och hur jag skulle bygga min 4-link.önskar att jag var lika bra på att rita
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
K-jeten fungerar som en extra insprutning för att hålla en körbar nivå på bestyckningen i förgasarna. Enheten kommer från en gammal 142 så det rör sig inte om några enorma mängder bränsle sett till effekt men det hela fungerade oförskämt bra i kombination. Inga problem med avgastemp och helt linjärt med laddtryck. Installationen kräver dubbla bränslesystem med olika tryck så det blir lite meck. Den röda pilen på bilden nedan visar ett fäste där man kan spänna fjädrar för att kompensera mot laddtryck och maxläget är justerbart via en skruv. Alltihopa styrs utav en membran-klocka från en 240 turbo.bmw02touring skrev:Fan så fränt bygge, men blir lite konfunderad, Dellorto och K-jet? är det tillskottssprut lr? förklara gärna mer. Är den körd i bänk så du vet vad den lämnar??
//Niclas
Om någon vet hur man gnistar gamla K-jet så vore det intressant att höra, eller om någon har sånt liggandes hemma så är jag intresserad.
Förgasarna kommer också att dopas för att täcka resterande bränslebehov men den totala kapaciteten av pumparna blir ju mycket större om man kan utnyttja k-jeten ytterligare.
I detta utförande (grenrör/kam m.m.) kändes bilen lika stark vid 1bars laddtryck som den någonsinn har varit med tidigare bitar. Motorn är alldrig bromsad men i gammalt utförande gick den en 10.99 med en 60fot på höga 1,8. Kammen, en kg6 visade sig också helt nergången efter den tävlingen och laddtrycket var satt 1,3bar. Den usla 60 fotaren bottnade i att jag då åkte med en turboclutch låda med enormt hög 1:a.
Det var med det gamla grenröret som syns på presentationen av sävarbilarna. Efter kam haveriet sattes en standard volvo sprut kam in med laddtryck kring 1.8 vilket också var max vad den gamla 3LM turbon ville ge. Inte så upphetsande karaktär på bilen som den värre kammen gav men ändå snabbast på gatan för det allra mesta.
Grenrören är gjorda av tryckkärls rör med inv. dim 42 och längden är ca 72 cm.
Mycket värme samlas kring utblås 4 speciellt, syns på färgförändringen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
va kul med lite bilder och en liten tråd på bilen
mål 1 är att åka fortare än jag igen skulle jag tro?
mål 1 är att åka fortare än jag igen skulle jag tro?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/