Kopplingar

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ip98 skrev:Passar Saab 900-T16 (årsmodell 90-93) 228mm tryckplattan rakt på Volvo plant svänghjulet?
nej den ska vara 215mm isåfall..
ip98
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 13, 2006 6:14 pm

Inlägg av ip98 »

Ok. Passar B30 tryckplattan på B20 8-bult. plant svänghjul? B30 tryckplattan+228mm sinter ska palla ganska mycket?
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Nej, inte bult on. B20 svänghjul har bara mönster för 215mm tryckplatta. Men det går att borra om vad jag förstått.
ip98
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån nov 13, 2006 6:14 pm

Inlägg av ip98 »

Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

ip98 skrev:Vilken har bättre tryck på tryckplattan (saab 900 turbo), Sachs eller BorgBeck?
det kan ingen svara på, ALLA tryckplattor är unika
men dom brukar ligga inom ett visst spann
du kan köpa 10st sachs plattor och alla trycker olika :doh:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

vad händer med 654 tryckplattan om man kör med sinter? står ju i början av tråden att den inte håller?
johan freiman
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

De stål"bleck" som håller själva tryckplattan, alltså den runda breda ringen som trycker mot lamellen, har en benägenhet att spricka. Och ringen åker mot ena sidan av huset med kraftiga vibrationer som följd. Har sett detta hända 3 ggr , hade själv en ny sån som rasade efter en säsong. Ingen av dessa 3 kördes med sinter.
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor jan 24, 2008 2:17 am
Ort: Ljungby

Inlägg av Mac »

Vad är skillnaden på en organisk lamell och en vanlig?
Mac
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

organisk lamell är en vanlig :)
Användarvisningsbild
Mac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: tor jan 24, 2008 2:17 am
Ort: Ljungby

Inlägg av Mac »

larsat skrev:organisk lamell är en vanlig :)
ahaaa :lol: det stod nämligen bara organiska på kg så jag funderade på skillnaden.
Mac
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

mattias skrev: http://www.kennedyeng.com/jap_car.htm
$72 blir ju ingenting med dagens dollarkurs (5.95SEK).
Jag skulle kunna tänka mig att handla några lameller därifrån åt dom som bor nära Umeå.
mattias skrev:Dom som har seriöst intresse, skicka PM eller e-mail till mig. Jag behöver veta lamellstorlek, typ av centrum och diameter.
Tänkte kolla intresset för att sambeställa kopplingar i umeå med omnejd från det stora dollarlandet i väst, då man kanske kan komma lite billigare undan inför stundande säsong :thumbright: . Seriöst intresserade kan skicka understruken information till mig så ser vi om sambeställning blir av .
Senast redigerad av Urban Lindström den mån mar 31, 2008 4:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det gick bra förra beställningen, men jag hjälper er inte den här gången - har inte tid att samordna och risken är att jag är borta när ni ska ha dom (är i utlandet stor del av April).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: ons okt 20, 2004 8:40 pm

Inlägg av Turbo_Lover »

Har suttit och läst lite på tråden här, tänkte bara göra ett litet inlägg på en koppling som ja knåpat ihop... Har dock inte provkört den då bilen inte är klar än.

-Plant svänghjul från 240 (215mm), b21/23.
-Tryckplatta från volvo´s M90 (940ltt), (240mm)
-4-puckad (240mm) sinter från dalhems med löst centrum.
-Har både 10 och 22-splines centrum.

Någon som har en aning om hur långt den kan tänkas räcka?

Mvh Crille
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

larsat skrev:tror den bör funka till 320 hästar iaf, kanske mer, vet inte när dom där kopplingarna börjar slira med organisk lamell, lättare att veta då men säg en chippad 940 turbo kan nå 240 hk utan slir?
240mm är ju stort men den trycker nog inte jättehårt, har själv en sån tryckplatta som ligger, med M90 lamell
upp till bevis är nog det som gäller..
håller med om att det blir mycket kanske!
kopplingen känner inte av hur många hk man har som enda parameter
tex en koppling som orkar hålla fast till 320hk vid 5000rpm bör ju klara
640hk vid 10000rpm! men då blir det svårt att växla med volvos växellådor :wink:
Skriv svar