Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Ajden skrev:Jag har audi låda och audis lådor är inte klena om man väljer rätt sort.
Det kanske har ändrats sen jag försökte forska =) jag hittade bara äldre lådor till framhjulsdrivna bilar som enligt "internet" ;) inte dög om man skulle trimma ordentligt.. vad är det för låda du har valt ?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.


Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Ajden skrev:Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.


Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Ok ok! ja det låter säkert bra =) med all säkerhet är det billigare än porsche lådor iaf =)
Vad kostar det att få en kaross-plugg framfräst?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

tobiasw skrev:
Ajden skrev:Är som erik säger redan förberätt för att kunna sätta dit en aerodynamksik bottenplatta.


Angående lådorna så är det nog 012 lådan du tittat på den ska tydligen vara vek. Den jag har är en 016 låda som ska tåla en del men jag måste spärra mittdiffen.
och sen finns det en ändå kraftigare låda som heter 01E
Ok ok! ja det låter säkert bra =) med all säkerhet är det billigare än porsche lådor iaf =)
Vad kostar det att få en kaross-plugg framfräst?
Om man inte gör det själv så har jag hört att det kostar ca 200 tusen,
Så det blir att jag gör pluggen själv.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Fått dit några rör till i kväll, men inte hunnit så mycket som jag hoppades på pga, jag blivit tvungen att sjutsa runt en massa fyllon.
I morgon blir det en heldag i verkstan så då bör jag ha slipat till alla rör som ska på chassit utom i golvet som jag måste ta senare.

Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var nästan alla rör som ska vara där inpassade, är 4 rör som ska gå imot rockerfästena och kryssen i golvet som jag väntar med till senare. Har börjat helsvetsa en del också.
Lånade även Sirius Tilet-stol för att provsitta och kom fram till at en sån går det inte att ha. Får nog bli någon tunn och platt aluminiumstol istället.

Blev lite för trångt med den här stolen.

Bild

Nästan alla rör där.
Bild

8 rör som möts på ett ställe.
Bild
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

ser bra ut. men torrkör du den redan.

det där kallar jag rörigt chassie :lol: :hihi:
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Imponerande projekt!
Var det inte Du som byggde nån engelsk bil på zatzy för nåt år sen?? något med en hel del glasfiberjobb på??

Jag är nog inne lite på JPs linje med att Du borde haft en stålbalkskonstruktion för jiggen i botten trots allt. Jag skulle inte våga riskera att det slår sig när det är så mkt arbete nedlagt plus att det är lättare att få rören att sitta tillfälligt under jiggning

Är det någon speciell anledning till varför "instrumentbräderöret" sitter ca. 5-7 cm över den punkt där de övriga rören möts i hörnrören?? Tycker alla borde mötas i de knutpunkter som finns för bästa triangulering

Sista frågan: runda rör ? Ökas inte vridstyvheten för ett väghållingschassie mer om man har 4-kanter?


keep up the good work!
mvh R
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Jo det var jag som byggde den, men den bestod av lite för mycket kompromisser så nu ville jag göra något riktigt från början.

Det ska inte behövas någon jigg om man håller koll på hur man svetsar.
Jag kontrollmäter även i mellanåt för att se så det inte rört sig något och än så länge har det inte gjort det, skulle det röra sig något kan man rikta det med att svetsa på något annat ställe så det drar till sig.

Anledningen till att röret sitter lite högre upp är för att få platts med knäna. Annars skulle jag ha satt det på samma höjd som dom andra.


Nä runda rör ska vara bättre säger experterna. Och jag har inte satt mig inn allt för mycket varför man det är nog att de plana sidorna på ett 4-kantsrör kan fläxa medans ett runt rör har inte några raka sidor.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

I dag har det blivit måånga timmar med tigen. Men det har resulterat i att jag hunnit svetsa så mycket att jag kunnat tagit ur den hur jiggen. Har inte häller lyckats mätt upp något att den slagit sig så det är ju bra.

Då var den löstagen, blev tvungen att kolla att motorn gick lätt dit.
Bild

Väger chassit blev 94 kg, men ska dit några till rör så vikten från cad modellen på 107 kg kommer nog att stämma bra.
Bild

Så här står den nu inför morgondagen med fortsatt helsvetsning och sätta dit kryssen i golvet.
Bild
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Du har säkert rätt.....det var en ren fråga då jag noterat att alla väghållningbilar av rang ute i värden är byggda med monocoque eller 4-kant.....medan s dragracebilar är byggda med rundrör

Har själv arbetat med svetsnig (licencierat) i 5 års tid av livet och byggt ett par CrMo chassien......men då använt ståljigg (läs svetsbord) för ALLA stora dragracechassiebygare gör det.

Detta går säkert bra! Keep up the good work!!
mv hR
Senast redigerad av 2QIK4U den tis mar 11, 2008 10:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Imponerande bygge :)

Vad gäller svetsning av chassit. Jag tror inte det är hela världen om det slår sej lite. Bara man ser till att det inte far iväg ordentligt.

Det viktiga är ju att få dit infästningar för hjulupphängningar och motorfästen rakt och i kryss.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Perkele70
Forumsberoende
Inlägg: 1058
Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK

Inlägg av Perkele70 »

man behöver inte stålbord elr jigg om man vet hur materialet betersig när man svetsar!Har kollat på Ajdens svets grejjer och kan nog sätta en peng på att han har koll på läget! :thumbright: Cool kärra! :thumbright:
har inga roliga bilar!;)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har fortfarande inte slagit sig något trotts att jag fortsatt svetsandet i dag.
Men det är att jag svetsar inte mycket alls på ett ställe utan svetsar kanske 2-3 cm åt gången sen flyttar jag mig tillmotsatt sida på chassit coh svetsar där. Det tar en jädra tid men då slipper jag att det rör på sig.


Råkade köpa 4 fälgar fälgar till projektet nyss. Blev Corvette fälgar för det var bara sånna som jag lyckades hitta innom rimliga priser men ändå rätta mått på, var även det jag hade tagit med i beräkningarna när jag gjorde hjulupphäningen.

men som synns på bilen saknas det två däck så är det någon som har 2 st slutkörda däck med dimensionen 255/45-17" eller 265/45-17" så köper jag dom av er. Bara det inte är punktering.

Bild
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Oh, svetsporr! :thumbright:

Grymt fint jobb med chassit. Detta kommer följas med stort intresse!
Skriv svar