Jaa , det lär ju hjälpa till att öppna .j björk skrev:Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.
Mattias , det är ju 2009 års setup hoppas jag....Mattias skrev: Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men..
Skulle vara grymt intressant att veta vad det är för mottryck på en SAAB 2,3-16 motor , om den ligger på 200Hk....... lite annan setup med många ventiler och snällare kamaxlar så den "tål" väl mer mottryck än min kanske
Men ändå.....2,3 liter..... jag har ju bara 1.7 per agg.... den som lever får se..
Idag har jag skurat växellådan med tandborste blev ren iallafall .
Sprängkåpan tog jag med till jobbet och lät 150 Bar och 90 grader hetvatten göra jobbet , inte alls roligare , blev själv dyngblöt skitig och lite grinig
Det är en Getrag 262 5 Vxl med lös kåpa för er som undrar .
Till min förvåning upptäckte jag att 3,2ans svänghjul var mer ursvarvat än 2,8ans , och ca 2kg lättare..... där ser man
2,8 hjulet är det till höger , tittar man noga ser man skillanden
(-83ans 635a hade 3,2 motor original )[/quote]