Viktjustering M-stakar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, du roggaman du har inte kört impreza förut lr? du känner inte igen mig lr? bara undra, känner en som kallar sig roggamannen
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:balansera bara på stor och lill ända. annars försvagas staken. 10g var ganska mycket!
var exakt på staken anser du att man kan ta bort material? har du lust att illustrera som larsat hade gjort?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Johan skrev:
Jens Gustavsson skrev:balansera bara på stor och lill ända. annars försvagas staken. 10g var ganska mycket!
var exakt på staken anser du att man kan ta bort material? har du lust att illustrera som larsat hade gjort?
Det var jag som illustrerade.. Sen så är det som Jens skriver, att man undviker att ta på långsidorna, men framförallt undviker man att ta från lageröverfallens undersida.. tvärt emot vad kg-skriver :!:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Inlägg av q7even »

I allmänhet kan man säga att bör bara ta matrial på stor o lillände,
och man ska undvika att ta bort mer än 10gr. Ta bara bort "gjutskägget".
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

hur går man tillväga när man ska byta det lilla vevstakslagret???? "det som sitter i kolvbulten" är dom dyra???
----------------------------------------
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ojoj.. lämna in!

Det kostar väl ca 150-200kr att få det gjort...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

okej.. per styck då eller ? =P... alltså lagrena som sitter på nu är typ gul/brun färgade set typ ut som vanliga vevlager som är helt färdiga!! så dom borde väl vara till att byta?? eller hur ska dom se ut?
----------------------------------------
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

de gör la inget att dom ser ut så!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

anton__b skrev:okej.. per styck då eller ? =P... alltså lagrena som sitter på nu är typ gul/brun färgade set typ ut som vanliga vevlager som är helt färdiga!! så dom borde väl vara till att byta?? eller hur ska dom se ut?
Priset är /st. lagrena är väl gjorda i ngn bronslegering, så den färgen skall det nog inte va ngt konstigt med. Givetsvis ska det inte va repor eller massa glapp, men det är inte vanligt förekommande.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

okej... men det är tyvär så att det har vart någen "hobbex" mekaniker som har slagit ur kolvbulten och har lyckats skada lagret =/
----------------------------------------
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

anton__b skrev:okej... men det är tyvär så att det har vart någen "hobbex" mekaniker som har slagit ur kolvbulten och har lyckats skada lagret =/
Byt staken/stakarna då...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
anton__b
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: tor sep 23, 2004 12:22 pm

Inlägg av anton__b »

ja det blir nog till det..... bet finns ju gott om då =)
----------------------------------------
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

ett annat trick är vad jag kallar "bondbalansering" skaffa/låna en bra våg som helst kan väga tiondelsgrammet, sedan väger du kolvar (med ringar och kolvabult) sen väger du alla stakarna, ANTECKNA! sen tar du fram miniräknaren och räknar, när det är klart sätter du i hop lättaste staken med tyngsta kolven osv, sedan väger du dem och slipar insidan av kolvarna tills alla väger lika! när du är klar med det så där du dit gamla svänghjul och sätter upp i en däckbalanserings maskin och balanserar det också! VIPPS så hade du en fin bond balanserad motor! :lol:
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Bond balansering e inte dumt. appropå m-stakar så kan man också
borra 4st hål i dom så blir dom lite lättare men dom tappar en del hållbarhet men upp till ca:200hk har jag inte märkt några problem
sen finns det ju alltid massa grejer man kan göra i en motor frågan e bara hur länge den skall hålla hur mycket saker o ting får kosta..
det e ju alltid nått, en grej till polera vevstakarna....
Plast härdar kropp å själ
Skriv svar