spel mellan ventil och styrning, high performance

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

spel mellan ventil och styrning, high performance

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har läst allt jag kan få fram om styrningar och spel gällande ventiler.
Jag får lika många svar som det finns stenar i asfalten på riksväg 61 hehe.

Men jag har kommit fram till att volvo rekomendear en 8v 3-6hundringar i spel på insug och 6-9hundringar på avgas.

Om man nu skall köra "rätt" spel till en 16v racemotor med metanol.
Vilka variabler bör man tänka på då?

Värmeavledning
Materialets värme utvidgning (stavning)
Sidokrafter
Självsvängning
Studs mot ventilsäte
Styrningens längd


Har kommit fram till att 5hundringar kan vara något lämpligt att köra på.

Vad tror ni?

Kammarna lyfter 14 och 14,5mm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka styrningar kör du?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kör vanliga styrningar i gjutet stål och kromade skaft på ett par rostfria kl-ventiler.

Vore jätte schysst om jag fick lite hjälp med detta.

Kan man räkna bort sidokraft då själva tryckarn tar upp denna?
Hade ju helt klart varit värre med vipparmar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade aldrig kört gjutjärnsstyrningar tillsammans med rostfritt. Inte ens med kromade skaft och definitivt inte med metanol. Slå i sleeves och kör 2/100:s mm i spel. Sleevesen måste gradas i ändarna och honas till mått. Lagom spel är när ventilen sjunker ner mot sätet av sin egen tyngd med olja på skaftet. Med bensin i dragracing går det att köra 1/100:s mm. Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland, tack för svaret.
Sleevs är inte det en typ av insats styrning för befintlig styrning, i brons eller liknande material?

Jo du har ju rätt i att det kan vara fel att blanda dom materialen som jag tänkt, speciellt i avseende med metanolen.

Säljer du sådana Sleeves Erland?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

eftersom toppen är helt tom på styrningar nu, skulle man inte kunna tillverka ett par egna efter tycke och smak?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ja Erland monterar sleeves, de kallas 'K-line'
De flesta som gör toppjobb fixar sådant.

det blir snuskigt bra om man lägger lite kärlek på det.

annars då Tommy?
Vad är det för yttermått på styrningarna?

Opel har två modeller till min motor ca 40mm långa och 11 eller 13mm stora utvändigt. båda för 7mm ventil.
men det är inte Opeloriginal utan de köps av JG här på forumet eller hos ENEM i Nacka.

Audistyrningar har juh också i brons och de har 7mm ventil.
Har för mig nån BMW också har det, typ 24v sexorna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett4wd skrev:Ja Erland monterar sleeves, de kallas 'K-line'
De flesta som gör toppjobb fixar sådant.

det blir snuskigt bra om man lägger lite kärlek på det.

annars då Tommy?
Vad är det för yttermått på styrningarna?

Opel har två modeller till min motor ca 40mm långa och 11 eller 13mm stora utvändigt. båda för 7mm ventil.
men det är inte Opeloriginal utan de köps av JG här på forumet eller hos ENEM i Nacka.

Audistyrningar har juh också i brons och de har 7mm ventil.
Har för mig nån BMW också har det, typ 24v sexorna.
Håller på att bygga ut toppverksamheten i vår verkstad, men kan långt ifrån göra alla jobb som man skulle vilja kunna.

Styrningens längd är inte så himla noga, men att den är 12mm utv är ju gött om den vore.

annars svarvar jag ju fram ett kitt som passar bara jag vet vilken typ av brons man skall använda.
Skall ringa till trego imorgon och höra med dom om diverse delar.
Dom kanske har ämnen som är fina att bygga styrningar av.

Annars tar det sig med motorn, håller på i detta nuet att köra fram formen på avgaskanalerna (kan ses på min hemsida).
Det är ett jädra slipande, skorna är nästan borta i aluspån hehe.

Sen så har jag ju köpt mig en stor alu klump som skall bli svängdämpare, sen håller jag på med drivningen till alla apparater som skall sitta i på rem runt svängdämparen.
Sen skall jag bocka plåten till oljetråget som i sin tur skall svetsas.
Är lite på g :) Men det är kul.
Skall bara komma fram till en bra lösning angående styrningarna.
Många som säger olika där, men här på sävar har vi en jämn och fin nivå :thumbright:

Jag har inte pysslat så mycket med styrningar och mått förut, skall jag vara ärlig tror jag inte många portare vet vad dom gör när dom kör styrningarna efter montering, verkar så när man hör sig för.
Eller så har dom stora hemligheter som bara universum vet om :shock:
Jag har ju alltid brotchat efter originalbrotchen som volvo rekomenderar dom topparna jag gjort.
Det har ju fungerat för det har ju inte varit i denna klassen som det kommer bli med denna toppen, speciellt med mettis.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag menade inget illa att du skulle haft sån utrustning, tänkte inte alls på att du gjorde toppjobb åt andra.

Men hursom, visst vill man ha en sån mackapär jag med.
Men då man portar brukar jag ändå vilja ta ur styrningarna för att komma till överallt.

Opelstyrningen som är 13mm i diam skulle kanske funka att sätta upp mellan två dubbar i svarven och köra av en mm utvändigt?
då är det styrningen till 'coscast' toppen man ska ha.

tror just matrialet JM7 skulle funka bra faktiskt, men där är jag osäker.(JonssonMetall 7)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tog det inte så illa heller ;)

Ja det är om det går att köra av den styrningen 1mm, det är ju oftast lite krångligt att svarva 1mm på det viset för det kastar ju gärna.
Men om jag svarvar konan och låter den sitta så är det ju bra centrering.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ja det blir bästa resultatet, kanske eventuellt att svarva exakt 7mm i diam och sedan en kant att trycka styrningen emot med dubben.
Då får de mera anligg så det driver runt styrningen bättre.

se till att ha dubben riktigt centrerad bara. annars blir det att kona.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Tommy

Inlägg av calle Bengtsson »

joo tror parner har styrningar, undrar om dom är i Brons /gulmetall
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har inte hittat några bronsstyrningar som passar i 16V toppen. Ska man svarva egna så brukar jag använda ett material med beteckningen JM3. Eftersom det inte blir något uppstick på styrningen in i kanalen så går det bra med sleeves på en 16V topp. På en 531 topp blir det svårt att få ner diametern på styrningen om man kör gjutjärn med sleeves i så till de topparna har jag köpt styrningar från Dalhems. Jag köpte 100 st och fick ett bra pris, de kostar 90:-/st ut till kund. Att brotscha en styrning till slutmått är inte bra eftersom ytan inte håller oljefilmen som den ska . Om man vill kunna köra riktigt små spel så är honing ett måste.Sleevesen har även något som kallas interupted spiral som är små spår som håller lite extra olja. I en stötstångsmotor med aggresiv kam så kan man med belagda titan ventiler och sleeves köra med mindre än 1/100:dels mm i spel. Eftersom ventilen utsätts för stora sidokrafter av vippan så gör spel att ventilen kastar och både säte och styrning slits upp. David Vizard gjorde ett test på en Pinto motor där han bara ökade spelet på ventilstyrningarna och bromsade motorn med större och större spel med effektförlust varje gång. Eftersom metanol tvättar bort oljan från insugsventilen hade jag inte gått under 2/100:dels mm i spel in. Det bör räcka ut också fast på turbomotorer brukar yttre delen av styrningen slitas mer. Ibland är ventilen tunnare på skaftet så att den tunna delen går in i styrningen de sista mm:rarna innan ventilen stänger. Om styrningen inte sticker ut så kyls den bättre. Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Skulle det vara möjligt att få lösa styrningar monterade med Sleeves?
Isåfall skulle jag kunna skicka ett gäng styrningar så får jag köpa ett honingsverktyg och hona dom själv när dom är på plats.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar