Opel Rekord hardtop -68

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Cpt Tuttle skrev:
Bild
AHA! :D Som jag har funderat på hur de skulle sitta de där skruvade luftstyrningsplåtarna. Man borde ha fotat mer när man skruvade isär. :doh:

Jag noterar också på bilden att du har ett annat hål för värmepaketet än vad jag hade tidigare, det fanns nämligen ingen kant på mitt gamla hål.

Btw, jag hade inget rosthål i den sneda balken bakom framhjulet :) Men en 5 kronas hål i början av sparklådan. Räknas det fortfarande som rostfri bil då?

Ett tips att undersöka vad gäller torkarmotor är att det verkar vara nästan bolt on med en modernare dito från omega A.

Härligt att du jobbar med rätt bil!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Tack för tipset, far har ju en Omega A som troligen ska skickas till de ändlösa motorvägarnas land strax... För jag är väl inte 100% säker att den här torkarmotorn mår så bra hur röd de nu än målat den. :lol:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

haha, rödfärg är inte att förakta 8)

jag har skruvat lös en efter en okulär besiktning en mörk höstkväll, men har inte gjort något mer insats efter det. hursomhelst, fästet på torkarmotorn är samma med tre skruvar. och armen som sitter på orginaltorkarmotorn är ju rätt okomplicerad så jag räknar med att den går att modifiera så att det funkar tillsammans med vad än man vill montera.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Det är ju det som är charmen med Opelbilar, man har ju blivit minst sagt förvånad de gånger man hittat delar som "passar" mellan olika modeller även om det skilljer 15-20år.

Kan nog bli en fräck bil det här vad det lider, motorvalet är ju helrätt :thumbright:. Är väldigt svag för raka sexor jag.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jag med, även om CIH-sexan är så långt från modern man kan komma... Men brutal... :roll:

Vet du förresten vad det är för kanaler i toppen på en 156 hk, de gamla eller de nya?
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Cpt Tuttle skrev:Jag med, även om CIH-sexan är så långt från modern man kan komma... Men brutal... :roll:
Brutal, japp. Modern??? Asch, spelar ju ingen roll. Låter ju lika gött ändå.

Hade öppet filter på min trimmade 3.0:a i Mantan, lät nästan som Webrar under huven när man körde med öppet spjäll. När man skickade i 3:an o stampade var det så mycket insugsresonansljud i kupen att man nästan avled av upphetsning :hihi:.
Cpt Tuttle skrev:Vet du förresten vad det är för kanaler i toppen på en 156 hk, de gamla eller de nya?
Det är de nya, samma som 2.2 och 2.4. Var en sån jag hade i Mantan förut, C30LE heter den, har 42/37mm ventiler och kolvar utan ventilurtag. C30NE, heter 177 hästaren, den har 45/40 ventiler och vanliga kolvar med ventilurtag (samma som 2.0E).

Kan ju nämnas att man inte kan använda trimkam med C30LE:ns släta originalkolvar om man inte fräser ventilurtag i dem, been there done that :doh:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Upptäckte nåt bra...
Bakljusens plast tål aceton.
Men färgen gör det inte...
Så det är bara tvätta bort den gamla bleka färgen så där. Sen bara köpa bakljusfärg och måla inifrån. Så kan man ju ha båda fälten röda så kan bananprovningen och snuten hålla på och skrapa bäst de vill... Det är ju *harkel* original bakljus från en USA-modell, de kan ju försöka säga emot mig. :wink:
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Ett annat knep för att få bort färg ifrån glaset är att lägga det i ett bad med bromsvätska i nått dygn :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Plasten i bakljus kan tyvärr fara illa av det har jag märkt vid ett tidigare försök. Aceton verkade skonsammare.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Jag lackade mina bakljus helröda på Commodore -73:an och passerade flera besiktningar och flyagnde besikningar utan problem.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Cpt Tuttle skrev:Bild
Upptäckte nåt bra...
Bakljusens plast tål aceton.
Men färgen gör det inte...
Så det är bara tvätta bort den gamla bleka färgen så där. Sen bara köpa bakljusfärg och måla inifrån. Så kan man ju ha båda fälten röda så kan bananprovningen och snuten hålla på och skrapa bäst de vill... Det är ju *harkel* original bakljus från en USA-modell, de kan ju försöka säga emot mig. :wink:
det där vatt ju najs nästan så man skulle testa det på volvon 8)
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Din Volvo har nog inte glas som är målade från insidan, tror inte Volvo haft det nånsin...

Mmm, röd blinkers bak i sig är ju tillåtet på bilar före 1976 men man får ju egentligen aldrig förse glas med färgskikt i efterhand... Och det är de hårda som fan på i Kalix. :evil: Men nu kan de ju försöka säga nåt. :wink:
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Inlägg av Kirre »

köp orangea respektive röda dioder och kör med lyktan så där istället!
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nä. Bakljus ska vara röda, allt annat är fult. Dock kan man ju kanske konvertera dem till dioder för det... :thumbright:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hittade en annons på Blocket som gjorde mig tvungen sprinta iväg två byar bort och köpa mig bakfälgar...
Bild
Var god jämför med en standard Amazonfälg som referens...
Bild
Hyfsat djup som synes, 14x8"... Inte lättaste dimensionen hitta idag. Breddar mer utåt än inåt... 8)
Bild
Inte så fult centrum heller, det är American Racings modell... Lätta är de också. Är nog bra fälgar.


500:- var de nog värda tror jag. 8)
Skriv svar