MSD tändning?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

MSD tändning?

Inlägg av Gustav N »

Någon här som vet något om MSD 7Al systemet? Vet nämligen av ett beggat sådant sytem till rimlig peng.
Vad är annars en bra och billig tändning att satsa på? MSD 6A?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man behöver en spesiell hög ohm tändspole om man ska köra på gatan.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:man behöver en spesiell hög ohm tändspole om man ska köra på gatan.
Det borde väll funka med förkopplingsmotstånd också?
Axel Wall
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 306
Blev medlem: sön nov 14, 2004 4:26 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Gustav N »

Följer med en spole med namn "ACEL Super Coil"

Nån som vet vad som skiljer 7:an mot 6:an?
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Betydligt mera kräm i 7an går dock hårt åt fördelarlock och dylikt samt brukar ha en tendens att gå varm om man kör den länge. Vet flera som blivit stående med sina bilar för att boxen blivit för varm
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

MSD tändning...... Det finns som sagt två vägar, högre spänning så spolen laddar fortare (MSD). Eller längre laddtid (DI system).

Det senare har en mycket gämnare styrka på gnistan och spar rotor lock samt tändkablar mm.

Min MSD box skickade ut 15cm långa knistor ur tändhatten när jag körde med startmotorn.... Jag tycker det är amerikanskt skräp. Men det är billigt och orginal räcker inte alltid.

Jag håller på att bygga ett billigt DI system. Men det är tyvärr inte helt klart ännu. Dessutom så är det inte provat på volvo ännu. Så dom med tålamod bör vänta. Priset kommer ligga kring 2000kr med inbyggda tändmoduler.

Systemet är igentligen en elektronisk fördelare kan man säga. Det går inte att programera tändkurvor. Därav priset. Tex www.civinco.com eller megasquirt eller annat piggy back kan användas för att styra tändningen
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Finns inget som hindrar att man kombinerar CDI (msd ex.vis) med DIrect fire, förstår inte alls vaför man ska behöva välja väg där?
VEMS Genboard har inbyggt 8 tändslutsteg och klarar direct fire, och kostar redan under 2000 spänn, förstår inte heller vinsten där med att utveckla ett eget? öppen källkod och allt..
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

MSD 7 är mer racing, typ rakfram, detta därför det blir ganska varmt och man kan bli stillastående, som nån annan redan sagt.

Det finns en MSD 6 som har en funktion att den sänker tändningen gemtemot hur mycket laddtryck man har, och det kan man ställa in.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Eftersom jag lagat ett stort antal MSD 6 o 7 er kan jag säga att det går bra att köra dem flera timmar på 12000 rpm, V8 stuk, 4 gnistor per varv. MSD 6an blir lika varm boxar som slutar funka när de blir varma är med säkerhet inte hela eller så har man monterat dem för nära motor. eller så bor man i USA och kör genom öknen...
Största risken att de går sönder är att man kopplar fel. De tål inga som helst felkopplingar. MSD 7 ger högre spänning ut mot 6an. 7an har oxå rent mekaniskt sämre utförande så de kräver rätt montering med gummikuddar osv. Typiskt Amerikanskt att gå över ån efter vatten...Accel gul spole kör jag själv som test spole. Funkar oxå mycket bra. Hållit flera år för mig. krossfire i fördelar lock, sönderbrända rotorer osv är nog de stora problemen i en bruksbil.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar