MSD tändning?
MSD tändning?
Någon här som vet något om MSD 7Al systemet? Vet nämligen av ett beggat sådant sytem till rimlig peng.
Vad är annars en bra och billig tändning att satsa på? MSD 6A?
Tack på förhand
Vad är annars en bra och billig tändning att satsa på? MSD 6A?
Tack på förhand
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
man behöver en spesiell hög ohm tändspole om man ska köra på gatan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
MSD tändning...... Det finns som sagt två vägar, högre spänning så spolen laddar fortare (MSD). Eller längre laddtid (DI system).
Det senare har en mycket gämnare styrka på gnistan och spar rotor lock samt tändkablar mm.
Min MSD box skickade ut 15cm långa knistor ur tändhatten när jag körde med startmotorn.... Jag tycker det är amerikanskt skräp. Men det är billigt och orginal räcker inte alltid.
Jag håller på att bygga ett billigt DI system. Men det är tyvärr inte helt klart ännu. Dessutom så är det inte provat på volvo ännu. Så dom med tålamod bör vänta. Priset kommer ligga kring 2000kr med inbyggda tändmoduler.
Systemet är igentligen en elektronisk fördelare kan man säga. Det går inte att programera tändkurvor. Därav priset. Tex www.civinco.com eller megasquirt eller annat piggy back kan användas för att styra tändningen
Det senare har en mycket gämnare styrka på gnistan och spar rotor lock samt tändkablar mm.
Min MSD box skickade ut 15cm långa knistor ur tändhatten när jag körde med startmotorn.... Jag tycker det är amerikanskt skräp. Men det är billigt och orginal räcker inte alltid.
Jag håller på att bygga ett billigt DI system. Men det är tyvärr inte helt klart ännu. Dessutom så är det inte provat på volvo ännu. Så dom med tålamod bör vänta. Priset kommer ligga kring 2000kr med inbyggda tändmoduler.
Systemet är igentligen en elektronisk fördelare kan man säga. Det går inte att programera tändkurvor. Därav priset. Tex www.civinco.com eller megasquirt eller annat piggy back kan användas för att styra tändningen
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Finns inget som hindrar att man kombinerar CDI (msd ex.vis) med DIrect fire, förstår inte alls vaför man ska behöva välja väg där?
VEMS Genboard har inbyggt 8 tändslutsteg och klarar direct fire, och kostar redan under 2000 spänn, förstår inte heller vinsten där med att utveckla ett eget? öppen källkod och allt..
VEMS Genboard har inbyggt 8 tändslutsteg och klarar direct fire, och kostar redan under 2000 spänn, förstår inte heller vinsten där med att utveckla ett eget? öppen källkod och allt..
Eftersom jag lagat ett stort antal MSD 6 o 7 er kan jag säga att det går bra att köra dem flera timmar på 12000 rpm, V8 stuk, 4 gnistor per varv. MSD 6an blir lika varm boxar som slutar funka när de blir varma är med säkerhet inte hela eller så har man monterat dem för nära motor. eller så bor man i USA och kör genom öknen...
Största risken att de går sönder är att man kopplar fel. De tål inga som helst felkopplingar. MSD 7 ger högre spänning ut mot 6an. 7an har oxå rent mekaniskt sämre utförande så de kräver rätt montering med gummikuddar osv. Typiskt Amerikanskt att gå över ån efter vatten...Accel gul spole kör jag själv som test spole. Funkar oxå mycket bra. Hållit flera år för mig. krossfire i fördelar lock, sönderbrända rotorer osv är nog de stora problemen i en bruksbil.
Största risken att de går sönder är att man kopplar fel. De tål inga som helst felkopplingar. MSD 7 ger högre spänning ut mot 6an. 7an har oxå rent mekaniskt sämre utförande så de kräver rätt montering med gummikuddar osv. Typiskt Amerikanskt att gå över ån efter vatten...Accel gul spole kör jag själv som test spole. Funkar oxå mycket bra. Hållit flera år för mig. krossfire i fördelar lock, sönderbrända rotorer osv är nog de stora problemen i en bruksbil.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel