Montera TPS i vilket läge?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Montera TPS i vilket läge?

Inlägg av Eddie »

Skulle sätta dit min 850 tps på mitt b230fk insug idag. Och borrade till en platta så att den skulle gå att få dit. Men sen fattade jag inte riktigt i vilket läge den skulle sitta.

Eftersom när spjället är stängt står det ju inte 90grader mot själva spjällhuset. Så att sätter man den så det blir 0% vid stängt spjäll kommer den ju aldrig komma upp till 100% öppet spjäll (i datorn) Eftersom spjället står maxöppet då, men inte 90grader ifrån stängt läge.

Lite luddigt, men frågan är om man ska sätta tps:en så att den skickar signaler om 0% öppet när man inte rör gasen eller om den ska skicka signal om 100% öppet när man har fullgas?

Mvh Eddie Landmer
ToAx
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor feb 15, 2007 12:46 pm

Inlägg av ToAx »

Vet inte hur en 850 TPS ser ut men är den inte fjäderbelastad så att den går i noll läge när den inte är monterad på spjällaxeln.
Den skall iså fall vara monterad så att den är i nolläge när spjället är stjängt.

Min och Max värde ställer du antagligen in i ditt sprut vad du nu kör för något, typ "TPS learn" eller nått så håller du fullt spjäll någon sekund och sedan stängt spjäll i några sekunder så är det klart.
MVH @ Tomas
Bild
Volvo 764 -90, B230 8V, Autronic SMC
Johan Fahlgren
Forumsberoende
Inlägg: 744
Blev medlem: fre jan 14, 2005 3:48 pm
Ort: Skellefteå

Re: Montera TPS i vilket läge?

Inlägg av Johan Fahlgren »

Eddie skrev:Skulle sätta dit min 850 tps på mitt b230fk insug idag. Och borrade till en platta så att den skulle gå att få dit. Men sen fattade jag inte riktigt i vilket läge den skulle sitta.

Eftersom när spjället är stängt står det ju inte 90grader mot själva spjällhuset. Så att sätter man den så det blir 0% vid stängt spjäll kommer den ju aldrig komma upp till 100% öppet spjäll (i datorn) Eftersom spjället står maxöppet då, men inte 90grader ifrån stängt läge.

Lite luddigt, men frågan är om man ska sätta tps:en så att den skickar signaler om 0% öppet när man inte rör gasen eller om den ska skicka signal om 100% öppet när man har fullgas?

Mvh Eddie Landmer
det är bra om u gör hålen lite så du kans justera den sen! värdena för fullgas ställer du in i megatune sen :idea:
Old volvos never die, they just go faster!
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Tack för svaren! gjorde två olika hål för inställningarna men gängade direkt i plåten så det går inte justera så mycket, Men då sätter jag den så den sitter i nolläge vid ingen gas. :)
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

i dom flesta insprutningssystem kalibrerar man vad som är 0 och 100%, det enda du ska se till är att givaren aldrig bottnar åt något håll, då den kan knäckas inuti..
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Nu lyfter jag en MYCKET gammal tråd.
Men känns onödigt att starta en ny när det lix handlar om TPS.

Det är så att jag kan inte kalibrera in miun tps så att 0 är 0 och full gas är fullt. Var inne och kollade i "Realtime disply" och även i dataloggar.
Och min tps visar runt 34% utan gas och runt 80% på full gas.
Har försökt kalibrera om den men blir ingen skillnad.

Kan man göra på något annat sätt för att få den att visa rätt värden?

sprutet är ett MS1 V2,2 Extra
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

ingen som vet?
Eller spelar det ingen roll om inte sprutet fattar att det är full gas?
så länge den får rätt kpa mm?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Efter du har kalibrerat TPSen så skall megatune startas om för att det skall regristreras :idea:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Peter Strandberg
Alfa kombi
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Bara sa lange volten okar nar du trycker pa gasen sa kan procentantalet kvitta. MS1 anvander sig inte av TPS %. 'Kalibreringen' du gor i megatune ar endast till TPS mataren du kan stalla in att visas i megatune. Sjalva MS boxen kollar bara pa derivatan av TPS volt for att rakna ut acceleration enrichment.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Okej. ja i nuläget så kör jag utan acc enrichment för att bilen ska gå klok att mappa.
Men det löste sig med att kalibrera den och sedan starta om Mt :thumbright:
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Fanzy skrev:Okej. ja i nuläget så kör jag utan acc enrichment för att bilen ska gå klok att mappa.
Men det löste sig med att kalibrera den och sedan starta om Mt :thumbright:
Megalog Viewer klarar att analysera loggar med accel. enrichment pa utan problem. :wink:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Jag stängde av det för att den matade ihjäl motorn med bensin på högre varv och last.
Men nu körs det på sprit och herregud vilken skillnad.
Skriv svar