volvo 240tic -81
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Alldeles för lite men allt har tagit längre tid än det skulle gjort den här helgen + att jag lyckades skjuta en grejj i ögat så vi gjorde kväll tidigare på lördagen än vad som var tänkt då det svällde upp och sved och jäklades men gick över tils idagVaktis skrev:Hur gick det i dag? Mycket roligt förresten att din far hjälper till.
Tackar! okej då ska fixxa en sån!Fanzy skrev:ser mycket bra ut.
Ang gas wire så kan du ta från vilken 240 som helst så länge den har insprutning. då får du rätt längd med.
Bild på hur lufttemp och vattentemp kommer sitta..
Det far gjort i helgen:
Svetsat lambdamutter (205/65 -15 nokian däck som ska sitta på ronal fälgarna fram, blir 215/60 bak som jag ska hämta senare)
2 av fälgarna + centrumkåporna som han slipat och gjort så att vi inte behöver andvända nyckel för att få dit centrumkåporna, ska skickas på lack och sedan kränga på däcken och balansera då:
Jag var och köpte packningsmaterial och gjorde packning till oljetillförselröret till turbon men måste fixxa en ny kopparpackning till bulten vid blocket då jag lyckats slarva bort ena (ska sitta en emot blocket och en emot bulten) så men den är där den ska vara bara inte åtdragen iaf:P
Sen köpte jag även lödtenn för att börja löda på nya kablar och dra det men när jag skulle börja insåg jag att glömde köpa krympslang och då hade butiken naturligtvis stängt så får fixxa det imorgon ....
Beställde även oljetrycksgivare då den gamla var trasig och nytt oljefilter.
Sen har jag satt dit växelspaken och sen tänkte jag sätta dit kardan men då kom jag på att jag även glömde köpa nya bultar till den som jag skulle och dem gamla var runddragna och tråkiga så det får också vänta.
Såå jag började med adaptern för gasspjällsgivaren då den som ska dit inte hade samma infästningar + blev i en annan vinkel än mot den som satt där så...
Började med att borra hål där gamla skruvarna satt och sedan hål för "pinnen" som kommer ut vid gasspjället som vrider givaren då och sen räkna ut hur givaren skulle sitta för att det skulle gå att ha noll och fullgas utan att hamna i ändläge på givaren, sagt och gjort:
Baksidan, jag borrade större hål sen då jag såg att det första jag gjorde var för litet (dåligt ögonmått )
Sen prövade jag på ett lös gasspjäll som jag hade från b230f motorn vilket underlättade det hela då jag inte tänkte på detta innan satte i motorn.. och då tog det ju i naturligtvis så blev att kapa ur lite (föresten är det 4 st 1.5mm alubitar ihopdragna då jag inte hade så tjockt material )
Såå då satte jag dit det men det tar i muttern som håller fast gasspjället (vilket inte fanns på det lösa^^) så jag ska kapa bort den inringade delen då den också är ivägen för, vad jag gissar, är en vakumgrejj som gör att gasspjället inte "slår igen" om man tvärsläpper gasen vid snabb växling + att jag ska göra en packning mellan adaptern och spjället då det egentligen sitter en oring på gasspjällsgivaren för att hålla tätt men nu håller ju den oringen bara tätt emot adaptern så, nu har jag ju packningsmaterial hemma så bara att göra och se glad ut, dock blir det att kapa och göra packningsmaterial imorgon, orkade inge mer idag...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Den där vakumgrejjen var bara till farthållare så den är kasserad, dock inte åtgärdat problemet att adaptern tar i vid muttern än.
Nya kopparbrickor fixxade så oljetillförselröret är åtdraget.
Nytt oljefilter på plats.
Kamremmen har hittat dit också:
Kåpa och remskiva på plats med:
Lite småtjafs ditsatt:
Sen tänkte jag göra hål för kablarna i handsfacket då boxen kommer vara där men det fanns redan där och är hål i torpedväggen precis bakom så
Får hem oljetryckskontakten imorgon så jag kan sätta dit den och sen dit med generatorn och nya drivremmar, får även hem ny servorem så man kan sätta dit den å.
Nya kopparbrickor fixxade så oljetillförselröret är åtdraget.
Nytt oljefilter på plats.
Kamremmen har hittat dit också:
Kåpa och remskiva på plats med:
Lite småtjafs ditsatt:
Sen tänkte jag göra hål för kablarna i handsfacket då boxen kommer vara där men det fanns redan där och är hål i torpedväggen precis bakom så
Får hem oljetryckskontakten imorgon så jag kan sätta dit den och sen dit med generatorn och nya drivremmar, får även hem ny servorem så man kan sätta dit den å.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Här har dem skarvat fint till extralysen:
Löda, krympslang och sätta dit:
Förlängde B+ kabeln på samma vis, stripade fast den i bromsröret och till startmotorn då, även satt dit kabelsko på och dragit kabel som ska gå till batteriet, bara dragit den in i kupén än så länge, ska gömma den under mattan och sen dra bak i skuffen då.
Skruvade dit bränslepumpsrelät, ska stripa fast i kablarna till lyse/blinkers, dem hänger över kanten nu bara...
Hinner inte så mye när man kommer hem sen från skolan, ska man käka och sen må man lägga sig i tid så man komma iväg te skola igen, tur det finns helger!
Löda, krympslang och sätta dit:
Förlängde B+ kabeln på samma vis, stripade fast den i bromsröret och till startmotorn då, även satt dit kabelsko på och dragit kabel som ska gå till batteriet, bara dragit den in i kupén än så länge, ska gömma den under mattan och sen dra bak i skuffen då.
Skruvade dit bränslepumpsrelät, ska stripa fast i kablarna till lyse/blinkers, dem hänger över kanten nu bara...
Hinner inte så mye när man kommer hem sen från skolan, ska man käka och sen må man lägga sig i tid så man komma iväg te skola igen, tur det finns helger!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Har slipat skärmkanten och nedre delarna plåtrena då det var lite ytrost på dem, den på passagerar sidan hade klarat sig ganska bra men förarsidan måste jag svetsa lite i t.om.
Även slipat plåtrent på kanten som man skruvar fast skärmarna i samt mattat ner emot dörrarna samt bakom blinkersna.
Har även slipat ovansidan av den övre frontplåten, dock bara med 80 papper då det var mycket djupa märken etc så ska slipa den en gång till med 240 papper så det blir nå sliprepor i lacken, hade tagit mycket längre tid och mer slippapper om jag skulle med 240 från början...
Har även dragit lite el, satt dit ett relä men måste ha en säkringsdosa innan jag kan dra klart det, har även lämnat kontakten som ska in i boxen till en som ska löda på kablar på den då jag inte har sådan lödutrustning för det var väldigt små stift...
Även slipat plåtrent på kanten som man skruvar fast skärmarna i samt mattat ner emot dörrarna samt bakom blinkersna.
Har även slipat ovansidan av den övre frontplåten, dock bara med 80 papper då det var mycket djupa märken etc så ska slipa den en gång till med 240 papper så det blir nå sliprepor i lacken, hade tagit mycket längre tid och mer slippapper om jag skulle med 240 från början...
Har även dragit lite el, satt dit ett relä men måste ha en säkringsdosa innan jag kan dra klart det, har även lämnat kontakten som ska in i boxen till en som ska löda på kablar på den då jag inte har sådan lödutrustning för det var väldigt små stift...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Kom på att jag hade kvar skärmarna från 245an så gick och kollade på den på förarsidan och den var i bättre skick än den som satt på min så jag tog ner den och slipade ytrosten som var och svetsade igen listhålen och hålet för sidoblinkers då det blev lättare än att trixxa till hörnen som är på den ursprungliga skärmen.
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Då det var lite ytrost inne i skärmen slipade jag det plåtrent + la på zinkspray över det även där jag svetsat igen listhålen la ja på, gjorde det på andra skärmen också då dem som svetsade igen listhålen på den inte gjort det.
Sen smetade jag dit rikligt med underredsmassa.
Sen började jag slipa skärmen för lack och det var så illa som jag befarade med denna färg att den bara smetar ihop papperen, blir som klumpar på slippapperen nästan på en gång, har gått åt en hel del 80 papper bara på den här biten vilket tog ca 2h bara det här lilla, blir kul att slipa ner resten av bilen sen
Sen smetade jag dit rikligt med underredsmassa.
Sen började jag slipa skärmen för lack och det var så illa som jag befarade med denna färg att den bara smetar ihop papperen, blir som klumpar på slippapperen nästan på en gång, har gått åt en hel del 80 papper bara på den här biten vilket tog ca 2h bara det här lilla, blir kul att slipa ner resten av bilen sen
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Hållt på med el idag, kontakten till boxen är hemma och kablar fastlödda på den:
Sen dit med ny oljetryckskontakt och kabel till den (ska sätta en stor lampa nånstans på instrumentpanelen istället för den lilla varningslampan som är lätt att missa om man är ute och gasar på banan med en sportratt ivägen, inge kul å vara utan oljetryck..):
Sen har jag dragit nya kablar till generatorn och satt dit den, ska beställa nya remmar imorgon (jag trodde jag hade nya remmar men dem var till b20 från det att vi vår 142a så dem var för korta...) samt att jag har markerat och dragit ut alla kablar från kontakten ut i motorrummet samt satt dit en säkringsdosa + elhärvan till tändningen + lite småsaker, målet är att få klart elen imorgon, får se hur det går!
Sen dit med ny oljetryckskontakt och kabel till den (ska sätta en stor lampa nånstans på instrumentpanelen istället för den lilla varningslampan som är lätt att missa om man är ute och gasar på banan med en sportratt ivägen, inge kul å vara utan oljetryck..):
Sen har jag dragit nya kablar till generatorn och satt dit den, ska beställa nya remmar imorgon (jag trodde jag hade nya remmar men dem var till b20 från det att vi vår 142a så dem var för korta...) samt att jag har markerat och dragit ut alla kablar från kontakten ut i motorrummet samt satt dit en säkringsdosa + elhärvan till tändningen + lite småsaker, målet är att få klart elen imorgon, får se hur det går!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Sant, tänkte tydligen varken jag eller han som lödde det åt mig på men det kommer ju vara i handskfacket så det bör väl inte vara någon fara? lite sent nu när jag lött ihop 80% av kablarna...Melkutt skrev:du skulle haft krympslang på kablarna i kontakten till megasquirtet
Har dragit kablarna till spridarna:
Samt dragit kablarna till tps:en, tillslag till solenoiden och till triggersignal från tändspolen, ska skruva fast säkringsdosa och strajpa upp allt när jag fått dit dem sista kablarna som behövs, det är till lambdan samt luft och vattentemp men måste göra fäste till downpipen och sätta dit den samt lacka frontplåtarna så jag får dit kylaren, ic:n och tryckrören innan jag kan göra det så ska fortsätta med det imorgon...
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
Grundat:
Målat (resten av skärmarna lackar jag när jag lackar resten av bilen ):
Och fått hem ventilkåpan, tack till micke (mbst.se)!
Grundade "imorse" och var övermålningsbara 23~ så men blev att jag började lite senare så till halv 1 lackade jag
Nu skare sovas så man orkar upp och skruva tillbaka allt jäkelskap!
Målat (resten av skärmarna lackar jag när jag lackar resten av bilen ):
Och fått hem ventilkåpan, tack till micke (mbst.se)!
Grundade "imorse" och var övermålningsbara 23~ så men blev att jag började lite senare så till halv 1 lackade jag
Nu skare sovas så man orkar upp och skruva tillbaka allt jäkelskap!
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
200sx s13 -92, "Röde Baronen"