tändfel B20
jo visst kan ja kolla de & justera ventilspel och allt men vad skulle det ha & göra med att tändspolen inte ger jämnt antal tändpulser.. ja förstår lixom inte det.. man måste ju börja i rätt ände för att få ordning på allt
som ja fattat så är de såhär.. fördelaren roterar tack vare kammen och på fördelaraxeln sitter 4 nockar som öppnar & stänger brytarspetsarna, när dom går IHOP jordas tändspolen via kabel till spolen och då laddar spolen ur, sedan upprepas det 3ggr till innan varvet är slutfört.. så om nu inte spolen laddas ur 4 ggr på varje varv vilket den inte gör just nu så borde det kunna bero på:
fördelare (har testat med en annan, nockarna ser fina ut på BÅDA)
brytarspetsar (har testat med ett par st varv en HELT ny)
kondensator (har testat med ett par st, hade köpt en ny men var till den nya fördelaren så passar inte, ev kanske de går fila lite på plasten så den passar, nån som vet om de skiljer nå på själva kondensatorn?)
spolen, (har testat både den som satt i bilen & med helt ny)
jordkabeln mellan kondensator & spole (har testat annan kabel)
så vad gör man som sagt?
ska testa annan spole imorn och sen får ja väll testa byta jordkabeln me & se om ja orkar fila till så kondensatorn passar..
en sak ja gärna får förklarad för mig är EXAKT hur detta funkar som jag beskrev ovan med brytarna & kondensatorn, blir lättare att förstå fel då, dessutom vill ja veta varför glappet i brytarspetsarna ska vara 0,4? borde inte glappet kvitta så länge dom hinner stänga & öppna
(ändrade inlägget lite nu, fick mig förklarat lite hur de funkar & hade missuppfattat lite, men blev nu bara ännu mer konfunderad om varför de inte funkar )
som ja fattat så är de såhär.. fördelaren roterar tack vare kammen och på fördelaraxeln sitter 4 nockar som öppnar & stänger brytarspetsarna, när dom går IHOP jordas tändspolen via kabel till spolen och då laddar spolen ur, sedan upprepas det 3ggr till innan varvet är slutfört.. så om nu inte spolen laddas ur 4 ggr på varje varv vilket den inte gör just nu så borde det kunna bero på:
fördelare (har testat med en annan, nockarna ser fina ut på BÅDA)
brytarspetsar (har testat med ett par st varv en HELT ny)
kondensator (har testat med ett par st, hade köpt en ny men var till den nya fördelaren så passar inte, ev kanske de går fila lite på plasten så den passar, nån som vet om de skiljer nå på själva kondensatorn?)
spolen, (har testat både den som satt i bilen & med helt ny)
jordkabeln mellan kondensator & spole (har testat annan kabel)
så vad gör man som sagt?
ska testa annan spole imorn och sen får ja väll testa byta jordkabeln me & se om ja orkar fila till så kondensatorn passar..
en sak ja gärna får förklarad för mig är EXAKT hur detta funkar som jag beskrev ovan med brytarna & kondensatorn, blir lättare att förstå fel då, dessutom vill ja veta varför glappet i brytarspetsarna ska vara 0,4? borde inte glappet kvitta så länge dom hinner stänga & öppna
(ändrade inlägget lite nu, fick mig förklarat lite hur de funkar & hade missuppfattat lite, men blev nu bara ännu mer konfunderad om varför de inte funkar )
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Hm, när brytarna sluter, går ihop. -så börjar spolen laddas upp, och när dom sedan bryter, så laddas spolen ur, och ger en gnista.
Anledningen till att det ska vara ett visst gap är att brytarna skall vara slutna en viss tid, i förhållande till hur länge dom är brutna, för att spolen skall laddas upp lagom länge och mycket.
Anledningen till att det ska vara ett visst gap är att brytarna skall vara slutna en viss tid, i förhållande till hur länge dom är brutna, för att spolen skall laddas upp lagom länge och mycket.
Axel Wall
hmm ok de var så ja trodde först oxå.. men man blir ju bara förvirrad när man försöker ta reda på sanningen
ja har pillat idag, fick motorn gå hyffsat bra, verkade vara strul me jordningen till stiften lr nå, ja vetifan, sen dog motorn typ..
funderar på att kasta i en b18 motor nu istället, synd bara att den är från 66 lär ju inte ens vara tät nånstans, får se hur ja gör.. tack för hjälpen iaf, får gärna skriva fler tips & förklara detta med brytarna bättre för det är ju alltid bra att veta, ja har iaf ställt gapet på 0,4 och då borde ju motorn tända 4ggr per fördelarvarv iaf vilket den inte gör tyvärr..
ja har pillat idag, fick motorn gå hyffsat bra, verkade vara strul me jordningen till stiften lr nå, ja vetifan, sen dog motorn typ..
funderar på att kasta i en b18 motor nu istället, synd bara att den är från 66 lär ju inte ens vara tät nånstans, får se hur ja gör.. tack för hjälpen iaf, får gärna skriva fler tips & förklara detta med brytarna bättre för det är ju alltid bra att veta, ja har iaf ställt gapet på 0,4 och då borde ju motorn tända 4ggr per fördelarvarv iaf vilket den inte gör tyvärr..