4link eller ombyggnad av 240 orginal bakvagn

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

4link eller ombyggnad av 240 orginal bakvagn

Inlägg av norrback »

skall bygga om bakvagnen i vinter:

använd orginal bärarm, flytta momentstagets fästpunkten på bakaxeln 50mm upp + främre fästet 100mm upp. så har dom på LGP 240:in, den tycks ju riva iväg bra 1.31 60ft

hur fungerar det då med en fyrlink som har övre staget som lutar neråt??
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hittade lite info om 4linken:

Tuning Tips
• Increasing the upward angle (to the front) of any link will enhance forward bite and increase loose roll steer.
• Decreasing the upward angle (to the front) of any link will decrease forward bite and reduce loose roll steer.
• Suggested angle adjustment parameters:
• Upper Links: 12º to 20º (upward) RS 10º to 18º (upward) LS
• Lower Links: -5º to +5º
• You may need to reduce link angles when using clamp bracket/s and/or when running on rough race tracks.
• You may need stiffer rear shocks when using clamp brackets (to control wheel hop).
• Angling the links inboard (at the front) tends to increase loose roll steer.
• You can correct roll steer handling problems by leading or trailing the right rear tire (or left rear).
• Shortened bottom links (especially R.S.) tend to reduce loose roll steer.

http://www.rpmnet.com/techart/4link.shtml

detta är inställningar för en ovalbana.

intressant:

• Increasing the upward angle (to the front) of any link will enhance forward bite and increase loose roll steer.

varför har då alla "riktiga" drag bilar övre staget som lutar neråt

jens hur har du på din bil?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

halååå
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

många bygger 4-link bara för att det är fränt & får sämre acc än med orginalupphängning som resultat, jag ska själv bygga "fusk 4-link" på det sätt som du beskrev ungefär.. dvs modifierad orginalupphängning, det fungerar skitbra för många jämfört med vad riktig 4-link gör..
ett ex. är den gulgråa(svarta) 745an som många tror har 4-länk fast som eg. har modifierad orginal upphängning, den kör 9or med 16V spis och dubbla dellorto gasare.. så det är nog inget fel på fästet i den
jag tänkte flytta momentstagen upp i framänden, bak vet jag inte om det behövs, ju mer man sänker bilen desto mer possitiv lutning får man ju på bärarmarna så det blir helt enkelt bara till att sänka max.. sedan ev. wattlänk.. väldigt enkla ingrepp alltså
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

den gul/svarta 740:in har inte fyrlink å inte heller ombyggd orginal bakvagn. han har ladderbars (nästan alla promod dragstrar kör med ladders), detta är det bästa man kan ha inom raktfram-åka, men denna upphängning kan man inte köra i kurvor med.

watlänk är helt onödigt att bygga på en streetracer eller gat bil, watten är bra om man har en rallybil med extremt lång fjäderväg, men på en gat eller stripp bil märker du ingen skillnad
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, då flyttar jag bara upp momentstagen fram.. tror du att det är bra att flytta upp dom där bak? man får ju mindre vinkel isåfall, har sett den där bilen du nämnde för det är väll den orangea 242an? den körde inte så snabbt när jag såg den, för att vara 16V spis med 500 häst & fusk 4-link..
iaf äkta 4-länk tar ju tid att bygga, och JAG tror inte det ger så mkt bättre fäste än vad enbart flyttade momentstag ger.. endel som byggt 4-länk får sämre tiden än med orginalupphängningen.. man måste få till det med alla vinklar om det skall bli bra.. en massa massa testande på bana oxå..
den sidan du länkade till är mycket bra, jag läste där för länge sedan..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

för övrigt wattlänk är väll till för att axeln alltid skall röra sig lodrätt & inte vågrätt? har dålig koll du får gärna skriva lite om det, skulle gärna slopa det om det inte behövs..
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

LGP 240:in har flyttat 50mm upp bak å 100mm fram. 1.31 på 60ft är ganska bra för en "gatbil".

wattlänken har precis samma uppgift som panhardstaghet bara att när bilen fjädrar kommer ju bakaxeln att tryckas mot ena sidan. detta händer inte med en watt, då kommer alltid bakaxeln att vara på samma ställe utan vågrät förflyttning

panhard staget skall du ha så långt som möjligt för då får du mindre vinkel mot bakaxeln vilket betyder att bakaxeln flyttas mindre i sidoled när bilen fjädrar.

när bilen står på vägen skall panhard staget vara vågrätt!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du skrev ju att wattlänk inte ger något på en gatbil, borde det inte hjälpa till att stadga upp bakvagnen, minska "sidgung" osv?
hur långt är 60 fot nu igen? 20 meter? vad har den kört på 201 eller 402m som bäst?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har inget alls att göra med "sidogung" vad du nu menar med det.

om du har en bil med 40cm fjäder väg å använder det på gata så bygg en watt då! du kommer inte att märka nån skillnad på en bil med vanlig fjäderväg, onödigt arbete. vågrätt panhard å flyttade momentstag är det som gäller.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm jaha, skall du modifiera panhardstaget eller bara sänka bilen tills det är rakt?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

först sänka bilen, sen flytta fästet tills det är rakt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, det med att LGP har flyttat momenstagen 5cm uppåt vid bakre infästningen (på själva axeln) vad skulle det eg. vara bra för? axeln borde ta samma väg hur än staget sitter fast?
sänkt bil med 10cm upphöjt fram och 5cm bak kan inte ge 15 graders önskvärd vinkel på momentstagen blir det inte mycket mindre vinkel? :roll:
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

större brytkraft då fästpunkten är längre bort från axelns centrum.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

oki.. man får väll kolla vad vinkeln blir sen.. brytkraften spelar nog stor roll samt vinkeln.. kanske får bli en kompromiss där.. men om man svetsar fast nya fästen i axeln så kan man ju göra flera hål så man kan flytta staget, då får man ju göra momentstag med justerbar längd iofs.. sedan får man väll flytta upp dom genom golvet så högt man kan för att få tillräcklig vinkel
Skriv svar